Illustrator Dupliceren

Als ik een object of lijn dupliceer door het 1 keer te verplaatsen van origineel (A) naar nieuwe plek (B), en dan vervolgens Appeltje-D voor dupliceer indruk, is de kopie die hij van (B) naar een andere nieuwe plek (C) plaatst niet gelijk aan de afstand tussen A naar B.

Ik kwam dit net tegen door een grid te maken van lijnen horizontaal met gelijke afstanden. Naarmate ik meer had gedupliceerd, des te minder de lijnen gelijk liepen.

Weet iemand hoe dit kan? of wat ik eraan kan doen? Viel mij in het verleden eigenlijk nooit op.

Was je grid wel magnetisch? Het kan maar net een fractie van een 1/10mm verschil zijn. En als dat 100x is gebeurd...is toch 1 cm verloop...

grid was niet magnetisch, maar dit mag toch niet uitmaken? Als ik nu 8 of 10 duplicaten maak, zie je al een heel groot verschil....

Ik heb voor een wiskundige vriend eens in illustrator een formule uitgebeeld (x en y-as)en toen bleek Illustrator ook verre van nauwkeuring.

uitlijnen kan sowieso een oplossing zijn, eerste en laatste object op de juiste plek zetten en dan gelijke tussenruimte laten bereken met je uitlijn pallet. Het is mij nooit opgevallen dat het niet goed werkt met appel D. Wat je ook kunt doen is even je zwarte pijltje selecteren, dan je object aanklikken en op de return drukken. Nu krijg je het optie venster dan je verplaats gereedschap, vervolgens kun je daar ingeven hoeveel je je object wilt verplaatsen, dit kun je meerdere keren herhalen.

uitlijnen kan sowieso een oplossing zijn, eerste en laatste object op de juiste plek zetten en dan gelijke tussenruimte laten bereken met je uitlijn pallet. Het is mij nooit opgevallen dat het niet goed werkt met appel D. Wat je ook kunt doen is even je zwarte pijltje selecteren, dan je object aanklikken en op de return drukken. Nu krijg je het optie venster dan je verplaats gereedschap, vervolgens kun je daar ingeven hoeveel je je object wilt verplaatsen, dit kun je meerdere keren herhalen.

[quote:b45e197c2c="h4a"]grid was niet magnetisch, maar dit mag toch niet uitmaken? Als ik nu 8 of 10 duplicaten maak, zie je al een heel groot verschil....[/quote:b45e197c2c]

Dat maakt wel uit. Als je het eerste duplicaat maakt door het te verplaatsen en je sleept het op het oog 1 cm maar het is in werkelijkheid 1,05 cm dan klopt het niet meer met het raster dat op 1 cm staat. Als het raster magnetisch is en je zet het origineel op het raster en ook de eerste kopie dan loopt het wel gelijk.

Kopiëren kan heeel erg precies. Maar dan moet je wel goed beginnen.

Open om te beginnen het venster (Venster >) Transformeren, daarin kun je heel nauwkeurig ingeven wat de beginstand is (drie cijfers achter de komma).
Voor het dupliceren kies je (Object > Transformeren >) Verplaatsen… (ofwel [shift] [command] M).
Daarin kun je weer net zo nauwkeurig de stap ingeven. ‘Kies voor kopie’.
En daarna kun je alsnog verder met [command] D

Zo moet het goed gaan.