Illustrator en Bochten

Hoi luitjes,

[img:04073bb6b4]http://www.intensivedesign.com/bocht.jpg[/img:04073bb6b4]

Ik ben bezig om iets te maken in Illustrator, en nu wil ik mooie bochten maken van een lijntje, bijv. een nette bocht naar 90 graden. Dat kan bijvoorbeeld met Effect → Warp → Arch, maar als ik dan die objecten naderhand ga roteren dan gaat hij het raar vervormen. Ik kan het ook wel met de circle tool doen, maar het lijkt me dat dit makkelijker en sneller kan.

Iemand een idee?

Thx :slight_smile:

teken bijvoorbeeld een vertikale lijn dan 1 van 45 graden (hier komt de kwart cirkel) en dan aansluitend de horizontale lijn. je hebt dus een koek getekend met een stukje van 45 graden in de punt. Pak dan het gereedschap "V" (vervorm ankerpunt) en trek uit 1 ankerpunt een "handvat" de bocht is klaar. Dit is in illustrator NA jou optie de meest eenvoudige maar ook minder nauwkeurig. maar het werkt wel heel goed als je de boel roteerd.

[quote:43100eddfc="Petje"]teken bijvoorbeeld een vertikale lijn dan 1 van 45 graden (hier komt de kwart cirkel) en dan aansluitend de horizontale lijn. je hebt dus een koek getekend met een stukje van 45 graden in de punt. Pak dan het gereedschap "V" (vervorm ankerpunt) en trek uit 1 ankerpunt een "handvat" de bocht is klaar. Dit is in illustrator NA jou optie de meest eenvoudige maar ook minder nauwkeurig. maar het werkt wel heel goed als je de boel roteerd.[/quote:43100eddfc]

Snap dat niet helemaal :expressionless:

Wat ook kan is gewoon een cirkel maken en 3/4 weghalen en je hebt een mooie bocht die je weer vast kan maken aan een lijn.

maak een rechthoek met een ronde hoek (gereedschap) probeer een beetje welke hoek je wilt hebben in combi met de dikte van je lijn

knip daarna je pad in twee’en precies over helft (hulplijn trekken op plek van ankerpunten) en delete de helft die je niet nodig hebt

[img:9d95f10a29]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=7511[/img:9d95f10a29]

[i:9d95f10a29]ik ben even van je voorbeeld uitgegaan wat je in je post hebt gezet dus ik hoop dat ik wel het goed begrepen heb[/i:9d95f10a29]

Tja, dan mis je toch de superhandige driehoek-handles met auto-curves van Freehand. Maar het mooiste is dit ff voorbereiden in AutoCAD met het commando Fillet. Daarmee kun je heerlijk allerlei lijnen aan elkaar bakken met perfect in te stellen bochten. Wat ook kan is Effect-Stileren-Afgeronde hoeken (maar ik ben bang dat dit jouw commando, maar dan in het nederlands is), maar die bochten zijn niet netjes cirkelvormig wanneer je er goed naar kijkt. Daar klopt echt niks van. Als het alleen een eenmalig simpele 180 graden U is dan hebben bovenstaande heren prima opties.

Wat ook kan helpen is een lijn met een rond uiteinde tekenen: Effect ->Path->Omtreklijn en dan Object->Vorm uitbreiden (Expand appearance)

[quote:4556d8de40="BenDover"]Wat ook kan is gewoon een cirkel maken en 3/4 weghalen en je hebt een mooie bocht die je weer vast kan maken aan een lijn.[/quote:4556d8de40]

Dit klinkt heel simpel… (en dat is het ook…)!!!

En dan maak je ze met Appletje-J weer aan elkaar…! (alle bij de punten selecteren)