Illustrator en pad splitsen

Ik ben bezig met het maken van veel taartgrafieken in Illustrator CS. Hoe kun je een cirkel zonder vulling maar met een lijndikte [8 pt] splitsen in een x aantal gelijke stukken zodat je makkelijk verschillende taartgrafieken kunt maken?

daar is toch een tool voor ??

maak een taart grafiek met de graphic tool (in de toolbalk te vinden),
gewoon een kader trekken met die tool (taartgrafiek) en de tabel invullen met gelijke getallen
na eventjes experimenteren kom je er zeker

je kan daarna ‘ungroup’ doen en de elementen apart editeren (vulling en lijn kleur geven)

Waarom niet gewoon een taartgrafiek gemaakt met gelijke velden?

dus bijvoorbeeld:

heb je 9 punten nodig, dan maak je een taartgrafiek aan met negen velden met de waarde “1.00”

Dat moet het volgens mij doen.

OK, ik ga ff kijken.

Ik wil inderdaad de cirkel in gelijke stukken verdelen naar gelang het aantal ‘onderwerpen’ en vervolgens de waarde tot uitdrukking laten komen in de dikte van de ‘outline’.

Ik kan nu met de graphic tool inderdaad sneller de cirkel verdelen in segmenten maar dan ook nog automatisch de lijndikte variëren per segment lukt me niet. Iemand een idee?

ik neem aan dat je bedoelt dat je per vlak je de lijn dikker/dunner of anders wilt kleuren gewoon met je open selectiegereedschap het gewenste vlak aanklikken en aanpassen maar (heb het even uitgeprobeerd voor je)

Ja, ik heb nu de segmenten verdeeld en ga nu de cirkeldelen [zonder vulling] qua dikte aanpassen aan de verhouding van de grafiek en dan handmatig opschalen zodat de buitenkant een cirkel blijft... Snap je ?!?

met offset path lukt dat goed denk ik

een taarthoek selecteren met open pijl en optietoets (+teken erbij)
menu object > path >offset path en een negatieve waarde invullen bv -2pt
per taartpunt opnieuw met andere waarde

Ah, goede tip! ff kijken of dat werkt