Ik moet een enveloppe ontwerpen voor een eind opdracht.
Ik wil een soort lijntjes motief. Ik wil allemaal circels over elkaar maar de 1ste is de kleinste en de 2e is 1mm breder. Dus dat je eigenlijk allemaal gebogen lijntjes krijgt. Maar hoe doe ik dit nauwkeurig?
Is er een techniek voor?
Want elk circeltje apart trekken en zorgen dat er 1mm tussen zit is echt niet te doen.
Daarvoor gebruik je het best de blend-tool. Onder object > blend. Wel eerst de blend options instellen.
Je tekent eerst de kleinste cirkel, en dan de grootste, stel het aantal stappen ertussen in, en blenden maar. Ook erg mooi met twee losse gebogen lijnen trouwens.
Het gereedschapje zit ook in de toolbox; het vierkantje dat overgaat naar cirkel
Blenden doe je door bijvoorbeeld eerst het meest linker ankerpunt van de kleine cirkel aan te klikken en daarna het meest linker ankerpunt van de grote. (ditalles wel eerst voordat je het aantal stappen hebt aangegeven in de blend-tool)
[quote:05b58703a0]Het gereedschapje zit ook in de toolbox; het vierkantje dat overgaat naar cirkel[/quote:05b58703a0]
die dus. Dubbelklikken, aantal stappen aangegeven en het aantal mm:
[quote:f554ddec6a="neopiko"]Ik moet een enveloppe ontwerpen voor een eind opdracht.
[/quote:f554ddec6a]
Hou je er rekening mee dat als de envelop echt gedrukt gaat worden de pers de envelop ergens moet vast kunnen pakken (papierknijp). Dus minstens 10 mm aan de bovenkant of een van de zijkanten.
(Tenzij er natuurlijk eerst wordt gedrukt en dan pas enveloppen van gemaakt :-) )
Het was puur met de gewone printer :p
Maar het is toch gelukt ^^
Enkel de achterkant in een egaal kleurtje printen doet ie niet. Krijg steeds foutmelding bij de printer.
Zal wel zijn door het flapje.