[illustrator]Kan .dwg niet openen. Iemand een oplossing?

Ik heb een .dwg file welke is gemaakt in autocad. Deze wil ik graag openen in Illustrator CS. Ik was er van overtuigd dat dit mogelijk is. En zo ook mede forumgebruikers hier (heb al een zoekactie gedaan nl.) maar niets in minder waar in mijn geval. Ik krijg het document niet open. Krijg de melding onbekende bestandsindeling. Maar ik heb het bestand wel dringend nodig. Iemand die een oplossing heeft.

Ik wil het namelijk in Illustrator gebruiken. Het bestand heeft ook een “illustrator dwg” icoontje.

Misschien naar dxf of dwg laten zetten, of ander autocat formaat!

Maar het is al .dwg? DFX kan ik nog wel even proberen.

Offtopic: Vrolijke site heb je! Het is wel niet mijn stijl maar toch ... :)

Als architect ben ik inmiddels, na honderden keren mijn kop te stoten, grote meester in het binnenhengelen van DWG in Illustrator.

Gebruik je CS of ouder?

Stappenplan in Autocad:

• Versie: maximaal Autocad 2002
  • Alle layouts eruit gooien
  • Alles wat 3d is eruit gooien
  • Xref’s inserten
  • Alle blocks exploderen
  • ucs op world
  • basepoint op 0,0
  • alles verplaatsen naar dit nulpunt (ongeveer)
  • liefst alles al op schaal brengen in autocad (cs kan dit ook best goed)
  • Limits goedzetten (omtrek afbeelding)

ook te proberen:

• alle zichtbare objecten die je moet hebben w-blocken
  • opslaan als versie 12

absolute noodoplossing:

• pdf maken (geeft veel troep!)

En dan nog eens proberen

Ha dat gaan we eens aangeven, vooral het opslaan als lagere versie want het is de nieuwste versie van autocad. Mijn dank is groot eens zien of dit lukt morgen en anders gaan we maar gewoon wat officielere wegen bewandelen.

goedemorgen,

Als dtp-er bij een bouwbedrijf kwamen we dit ook altijd tegen, onze oplossing.

Een goede plugin van adobe acrobat voor Autocad

Het bestand in Autocad wegschrijven als Pdf
De Pdf op de mac openen in Acrobat Pro(hierin kun je dan ook nog lagen aan en uitzetten)
Daarna het bestand opslaan als Postscript en openen in Illustrator CS.

Nooit geen problemen meer

groet’n Martijn :lol:

[quote:026495c76a="dribbel"]goedemorgen,

Als dtp-er bij een bouwbedrijf kwamen we dit ook altijd tegen, onze oplossing.

Een goede plugin van adobe acrobat voor Autocad

Het bestand in Autocad wegschrijven als Pdf
De Pdf op de mac openen in Acrobat Pro(hierin kun je dan ook nog lagen aan en uitzetten)
Daarna het bestand opslaan als Postscript en openen in Illustrator CS.

Nooit geen problemen meer

groet’n Martijn :lol:[/quote:026495c76a]

Is wel mijn absolute laatste strohalm. Dit vernaggelt je tekening aanzienlijk, het ziet er nog best goed uit, maar polylijnen worden losse stukken, cirkels zijn geen cirkels meer, lagen ben je kwijt, hatches worden duidenden driehoekjes of lijntjes etc. etc.

Voor de geinterresseerden: omgekeerd kan ook leuk zijn. Met name als je mooie letters in Autocad wilt (ook om te extruderen tbv 3D), is het ideaal om dit in illustrator te maken, te converteren naar paden, en op te slaan als dwg.

Groeten, andere Martijn

nou ik ga het proberen aangezien men het bestand niet als lagere versie kan wegschrijven het gaat niet om een bouwtekening maar om letters/logo wat in autocad is gemaakt

dus ik ben benieuwd of evt de pdf manier werkt

[quote:722e7192f3="sabine"]nou ik ga het proberen aangezien men het bestand niet als lagere versie kan wegschrijven het gaat niet om een bouwtekening maar om letters/logo wat in autocad is gemaakt

dus ik ben benieuwd of evt de pdf manier werkt[/quote:722e7192f3]

Letters/ logo maken in AutoCAD: heel erg eng (spatiering, geen goede splines etc.))! Wij doen het altijd omgekeerd :mrgreen:

Tja klant heeft blijkbaar lettertype in autocad :) Ik heb het anders gedaan, logo uit pdf gehaald. Dat ik dat gewoon vergeet aangezien ik het op mijn daytimejob zo vaak doe :)

In ieder geval bedankt voor alle support!

Een PDF kan je meteen openen in Adobe Illustrator en is daar bewerkbaar. Het bewaren naar een ps file is niet echt nodig. (bij mij toch ) Het enige wat je kan ondervinden zijn fontconflicten en rare paden soms,....

Je kan trouwens met een gratis tool een dwg converteren naar PDF
=> www.soliddwg.com bv,…

hey goeie sitetip die wordt gebookmarked ik was gewoon helemaal gladvergeten dat ik een pdf in illustrator kon openen... dat vergeet ik nu nooit meer 8)