Illustrator Melding.. Wat te doen?

Ik was bezig met een opmaakje voor een leaflet in illustrator. Opmaak 5/5 (CMYK + Zilver), nu wilde ik alles opslaan als EPS, maar de geplaatste .PSD bestanden van een vrijstaand object geven de volgende melding bij het opslaan :

[b:a0e56962cf]“When spot colors are used with transparency changing them to process colors outside of
Illustrator can generate unexpected results”[/b:a0e56962cf]

Is het beter om die EPS op te slaan en dan in Indesign te exporteren naar PDF? Of gewoon die .ai importeren en dan exporteren naar PDF? Ik maak overigens PDF’s via Postscript printen en dan Distiller.

Graag jullie advies, want ik maak zelf altijd alles rechtstreeks in Indesign op, maar dit was al een bestaand bestand.[/b]

Volgens mij staat daar dat als je het bestand importeert in een ander programma en in dat programma de steunkleuren omzet naar f.c. dat het dan fout kan gaan. Als je dat niet doet dan kan je de melding negeren.

Waarom sla je het niet gewoon op als .ai bestand (veel kleiner/sneller dan EPS) en maak je je postscript (om met distiller een pdf te maken) gewoon vanuit illustrator.

Is alleen een preventieve melding die je dr op wijst dat je steunkleuren i.c.m. transparantie niet later (in bv een worklfow) moet gaan omzetten naar proces kleuren.

Verder kan je dus gewoon eps blijven gebruiken. Met ai of pdf loop je uiteindelijk toch ook tegen dit probleem aan dat je de steunkleur niet mag converteren naar FC.

Als je gewoon de steunkleur tot aan het druk proces intakt laat is er niets aan de hand.

Bedankt Onno & AppelJuice...

Onno > goede tip… Ja ik ben een beetje verroest in het ritme van vaste patronen… :slight_smile:
Ik rip altijd vanuit indesign, weet eigenlijk niet waarom, denk omdat ik het zo geleerd heb en vaak met Indesign werk. Maargoed, evengoed bedankt voor je tip!

Het is een waarschuwing dat jij transparantie effecten hebt 'losgelaten' op PMS kleuren. Hoewel je het goed ziet op je beeldscherm betekend deze waarschuwing dat tijdens het drukken de kleuren omgezet (kunnen) gaan worden naar CMYK.

Niet alle transparantie-effcten werken hetzelfde op een PMS als op CMYK. Ga maar na, als je 'fel licht of bleken ofzo doet op pms 1 bovenop pms 2 krijg je vaak heel andere kleuren dan pms 1 of 2. Dat kan natuurlijk niet. Illu maakt de platen vervolgens CMYK als je het toch zo door laat gaan om de kleuren maar zo te krijgen zoals jij bedacht heb. (Dit is heel kort door de bocht maar ik heb niet meer tijd. Sommige transparantie effecten werken alleen in CMYK modus is ‘the message’).

Trouwens bewaar altijd als .AI als je toch door gaat in InDesign. ik heb hier een stukje over geschreven op http://macmojo.nl/. Ik kjk vanavond ff of je nog gereageerd hebt. Mss kan ik dan de tijd ff nemen en vollediger antwoorden… Succes!

Wel, ik heb alle .ai bestanden netjes geïmporteerd in Indesign CS, Postscript gemaakt en met Distiller verwerkt tot keurige PDF's. Nu wil de klant lage-resolutie jpegs hebben voor intern ter voorbeeld.

Nu opende ik de pdf’s, die er goed uitzien, in photoshop en merkte ik dat het tranparante geplaatste .psd object een witte achtergrond krijgt met deze omzetting. Wordt dit in druk ook zo? want de PDF’s zien er goed uit in Acrobat.

Als ik de .ai file rechtstreeks open in photoshop is er niks a.d. hand. Doe ik iets verkeerd? Of moet ik iets aanvinken of nog goed instellen om dit te verhelpen? Of is dit normaal?

Graag jullie reactie. Bedankt zover voor diegene die hebben geholpen.

Wees gerust. Dit is normaal. Mag met drukken geen verschil uitmaken.

je kunt ook gewoon gelijk van je illustrator file een pdf maken, of zelfs gewoon gelijk laten uitdraaien vanuit illustrator.

De gebruikte transparantie... is dat [i:ffcddf8758]alleen de psd[/i:ffcddf8758] in illu of heb je ook effecten gebruikt?

Als het idd alleen de .psd betreft, dan is het geen probleem. Als je je PDF kleurgescheiden plaat voor plaat bekijkt ziet alles er wel goed uit?

Dit is alleen op de .psd, totaal geen effecten gebruikt.. In "Seperation Preview" in Acrobat ziet het er allemaal keurig uit. De plaat van de 5 kleur (zilver) is goed egaal en de uitsparing van het .psd object klopt. Vreemde is als ik de .ai file rechtstreeks door photoshop heen haal dit wel goed gaat.

[quote:f438d72743="h4a"] Nu opende ik de pdf's, die er goed uitzien, in photoshop en merkte ik dat het tranparante geplaatste .psd object een witte achtergrond krijgt met deze omzetting. Wordt dit in druk ook zo? want de PDF's zien er goed uit in Acrobat.[/quote:f438d72743]

In Acrobat de Voorvertoning Overdruk aan zetten en de weergave zal goed zijn.

Is hier ook als eens besproken.

Ik heb dit euvel ook al eens gehad. Vreemde vind ik dat als ik jpegs maak van zo'n soort pdf, dit gebeurd... Hoe kan dat? Ziet photoshop dat vrijstaande object niet meer als vrijstaand, maar gelijk als een vlak? PDF's zijn goed in de voorvertoning, maar of ik ze op overdruk zet of niet, het is in pdf goed. Alleen met omzetten van PDF > jpeg geeft het een wit vlak...

H4A > is dit voor jou de oplossing, want ik kan het nog steeds niet omzetten naar een fatsoenlijke jpeg, zonder dit witvlak te krijgen.

Dat in de jpeg witte vlakken te zien zijn is nou een typisch voorbeeld waarom illustrator die melding geeft.

Op het moment dat je een illustrator met pms en transparantie omzet naar jpeg word deze dus CMYK of RGB! Je gaat dus de pms en de transparantie omzetten met als gevolg de witte vlakken.

Het is ook wel 'een beetje dom' van Adobe om alleen maar te roepen 'onverwachte resultaten'. Je denkt meteen : Wanner dan? Hoe dan? Kan ik het voorkomen dan? Iets meer uitleg , 1 zinnetje als "PMS kleuren die worden omgezet naar CMYK of RGB kunnen in combinatie met transparantie, kleurverschillen laten ontstaan..."

Bedankt WOZ!

En AppelJuice ook bedankt :lol:

Da’s goed voor de algemene gezondheid he, AppelJuice? :wink:

Ik blaak dan natuurlijk ook van de gezondheid :D

An Apple(Juice) a day... keeps the doctor away!