Illustrator / pdf lettertype vraag

Hoi,

wellicht kan iemand hier even mee helpen. Als wij voorheen een pdf bestand in illustrator (10) een pdf bestand openden verving hij lettertypes die niet geladen zijn om in een ander lettertype zodat het wel tekst bleef.
In illustrator CS (11) als we zo’n pdf openen zet hij alle tekst om in curves, niet de bedoeling. Waar kun je dit aan of uit zetten?
Ik zou het normaal even in de handleiding opzoeken maar die krijg je er tegenwoordig niet meer bij voor je €1800…

thnx, Daan

ook niet de electronische handleiding ? Staat het daar niet in. Moet een instelling zijn want bij mij doet hij het niet. Er is dus nog hoop

Het is zeker een instelling, want ik heb het hier ook niet, maar ik heb helaas geen flauw idee waar die instelling zit.

Met Curves bedoel je toch lettercontouren cq outlines?

Ja helaas alleen een elektronische handleiding, ik haat elektronische handleidingen...

Ben er inmiddels wel achter dat het ook iets me de betreffende pdf bestanden van doen heeft, andere pdf bestanden worden wel met vervangend lettertype geopend.

Het stomme is dat we de pdf’s zelf maken vanuit een of ander obscuur grafieken programma om die dan verder in illustrator te bewerken, dit ging altijd goed tot we dus op CS overgingen. Ik heb hier ook nog wel systemen met illustrator 10 dus het is geen groot probleem maar het irriteert wel.

Dat PDF-bestand, van welk programma komt dat af eigenlijk? En wat voor type bestand was het voordat er een PDF van werd gemaakt?

Ik heb zo m’n vermoedens dat het probleem daar ergens zit namelijk.

Mvg,
Joram

chartsmith pro, we maken via print een pdf bestand

Naar mijn idee moet een pdf in illustrator gemaakt zijn, wil illustrator de tekstpaden herkennen. Als de pdf uit externe proggies afkomstig is zal hij de tekst omzetten naar contouren.

Via printmenu een PDF-bestand? Zit je in OSX?

Het beste wat je kan doen om een goede PDf te krijgen is door
Acrobat Distiller te gebruiken.

In CS zijn de PDF-mogelijkheden al een heel stuk beter, maar echt goede
(en wat kleinere) PDF’s krijg je met Distiller. Als je in de Distiller aangeeft
dat hij paden/teksten moet bewaren (Press-quality), dan zit je eigenlijk
altijd goed.

Wat is Chartsmith Pro eigenlijk voor programma? Een soort Word ofzo?
Als je in OSX werkt, en je maakt een PDF d.m.v. print -> save as PDF,
dan maakt hij een web-PDF. En die maakt van de tekst een plaatje,
of hij doet er op z’n minst gekke dingen mee, waardoor je nooit gegarandeert
bent van bruikbare PDF’s voor Illustrator.

Mvg,
Joram

Weet ik allemaal wel, ik maak honderden pdf's in de week.

De enige manier om uit chartsmith pro echter een bestand te krijgen wat we verder kunnen verwerken in illustrator is via de print naar pdf optie van os X. Zolang we deze pdf’s openen in illustrator 10 komt de tekst gewoon binnen als bewerkbare tekst. Alleen bij openen in illustrator 11 (CS) werkt dit niet meer.

Chartsmith pro is een zeer fraai grafiekenprogramma, echter meer bedoeld voor de powerpoint, word ridders onder ons. Dis export van 72dpi jpg’s etc. Maar via bovenstaande omweg kunnen we er toch goed bewerkbare 3d grafieken etc. uit halen via templates waar je in illustrator veel meer tijd voor nodig zou hebben.