[Illustrator] Wat is banding en andere vragen

Kan er mij iemand uitleggen wat banding is? Dank. PS: het is voor mijn examen :)

Dat is het effect dat bij een verlooptint die niet goed wordt afgedrukt niet een egaal verloop ontstaat, maar een getrapt beeld met een beperkt aantal banden (te weinig stappen dus). Dit kan komen door een te fijn puntraster in relatie tot de resolutie van de printer. Een 300dpi printer zal bijvoorbeeld een banding-verloop produceren wanneer je een lijnraster van 100dpi probeert te printen.

256 grijstinten en daarna begint het verloop 'opnieuw' bij een andere waarde om het verloop voort te zetten!

Door het verloop door het Vaag/Ruis filter te halen kun je banding minder maken of helemaal tegengaan. Misschien ook wel leuk als je zoiets erbij kan vertellen dacht ik zo!!!

Misschien is het voor Konijn de webdesigner ook wel handig om banding zichtbaar te maken door een mooie photoshop gradient met save for web te exporteren als gif met een beperkt aantal kleuren (16 ofzo)

Al bedankt iedereen ik zal het nu nooit vergeten.

verder heeft resolutie en het raster ook invloed op bending, hoe lager de resolutie en hoe grover het raster des te minder kans op bending. Wij hebben een keer een dispay gehad met een verloop erin die perse op 300 dpi moest worden aangeleverd. Het bestand was toen bijna onwerkbaar vanwege zijn grootte, verder trad er uiteindelijk ook nog eens flinke bending op die niet weg te halen was met ruis. Hadden we de display nu mogen aanleveren in 150 dpi en was er een iets grover raster gebruikt dan hadden we dit probleem waarschijnlijk niet gehad. Verder kun je met de vorm van het raster ook nog wel eens problemen op bending gebied oplossen. Normaal wordt een rond raster gebruikt, maar soms wil het nog wel eens minder worden als je bijvoorbeeld een ovaal raster gebruikt.

Ik zal eens kijken of ik nog wat extra info kan vinden, ik heb toen met die display wat info verzameld om te kunnen bespreken met de drukker.

ik kan mijn info van toen niet meer vinden, was een goeie uitleg en kwam bij adobe vandaan… Ik vond nog wel een ander topic van macosx met hetzelfde onderwerp