Illustrator wegschrijven

wie weet wanneer je in Illustrator .Ai gebruikt en wanneer .eps. wat zijn de voor en nadelen?

Tegenwoordig is het verschil niet meer zo groot als vroeger, maar in principe is een .ai eigenlijk een PDF bestand, het interne bestandsformaat van Illustrator, ik gebruik het voor eigen dingetjes, zoals stramienen en dergelijke. Een EPS is een compleet bestand, met fonts en zo nodig illustraties, en kan worden ingelezen door programma's als quark, indesign en zo. ID kan ook .ai inlezen, maar ik ben toch meer van de 'old school' en gebruik EPS'en. PDF wordt steeds meer gebruikt en biedt voordelen t.o.v. EPS, vooral de voorvertoning en de uitwisselbaarheid met non-postscript printers.

Net een vrij eenvoudig documentje aangemaakt, bewaard als ai is het 500kb en als eps is het 4,1mb (!) Eps kun je importeren in Quark, ai niet ai is wel binnen de adobe suite uitwisselbaar, eps trouwens ook. Ze zien er beiden binnen Indesign of Quark anders uit qua voorvertoon. Importeren van ai in Photoshop duurt langer dan een eps (da's dan wel weer vreemd vind ik).

Gebruik altijd .ai voor InDesign omdat het heel goed met elkaar kan samenwerken, en mijn ervaring is dat in InDesign CS 2 nogal eens problemen optreden met EPS bestanden.

Problemen met eps bestanden? Ik gebruik vrijwel altijd eps om te plaatsen, ook in Indesign. Heb wel gemerkt dat voorvertoning met TIFF beter is voor Indesign. Natuurlijk is .ai ook goed, maar heb al een paar keer gemerkt dat er verschil is tussen de manier van plaatsen, bijvoorbeeld een 85x55mm visitekaartje is in eps precies 85x55mm, maar als .ai ineens 85,612x55,544, alsof hij een lijndikte meeneemt die er niet is. Voor precisie neem ik liever eps. Zijn er mensen die verschil merken tussen Illustrator CS en CS2 eps en .ai bestanden?

Verlooprasters in ai gaan niet altijd lekker als je ze samen met Indesign gebruikt!! :wink:

Op het scherm wel maar op de drukplaat niet !! :wink:

[quote:14e8d0c732]ID kan ook .ai inlezen, maar ik ben toch meer van de 'old school' en gebruik EPS'en. [/quote:14e8d0c732]

Oh Walterb, gebruik alsjeblieft .ai als je transparantie in illustrator gebruikt. Waarom? Omdat een .ai de transparantie open laat. InDesign kan dan alles meenemen met de afvlakking die je daar hebt gekozen. Alles hetzelfde dus. :lol:
Een EPS is ‘gesloten’. Transparantie wordt ingesloten volgens de transparantie instellingen van het illu document. (bijna zelfde als in IDCS) Meestal staat die op ‘standaard’ dus en das nie goed genoeg…

Moet dit eigenlijk niet naar ‘beeld’ moderator?

Uiteraard hou ik rekening met dingen als transparantie, toch kan je eps met transparantie gebruiken, level 3, juiste instellingen. Wij werken hier met CTP, dat eist PDF/X certificatie... en dat betekent in ons geval 1.3 versie pdf bestanden. Je kan ook illustrator slepen in Indesign, en dan blijven ze bewerkbaar.

Maar heb je niet liever dat transparantie-afvlakking pas in beeld komt bij het maken van de cPDF? Het enige alternatief is voor elk illu .EPS document onder Bestand/documentinstellingen/Transparantie de standaard waarde veranderen van 'normale resolutie' naar iets van betere kwaliteit. Pas op, want het betreft alleen de afvlakking. Een EPS met afvlakking 'normaal' zal wel worden goedgekeurd ondanks dat de kwaliteit van de afvlakking matig is....

Ik heb bij illustrator standaard hoge instellingen staan voor afvlakken. Eigenlijk gebruik ik transparantie bijna alleen in InDesign. Maar inderdaad; als ik transparantie gebruik in illustrator en wil importeren kan ik beter .ai gebruiken. Ik maak alle pdf's altijd vanuit InDesign, en dan kan ik bij de voorvertoningen de afvlakkingen checken. Ik merk wel dat dat hele afvlak-verhaal zeker niet altijd goed gaat; nu we met CTP werken, ben ik een stuk voorzichtiger geworden met illustrator en indesign.

Dan heb jij je zaakjes iig goed voor elkaar. :lol:

Dit is ook zo’n gevaarlijke functie die veel mensen vergeten:

Effect/instellingen van rastereffecten document…

Als je die later hoger zet verander je de effecten aangezien die in pixels worden gemeten. Weird!