illustrator wil bestanden niet meer openen

Ik krijg de laaste tijd vaak deze foutmelding [img:aea6aff64a]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=6996[/img:aea6aff64a]

als ik een bestand heb bewaart ik kan het daarna niet meer openen
ik ben het gewoon kwijt dit is redelijk K*T :x
weet iemand wat hier aan de hand is ?

mijn Frans is een beetje roestig, maar ik vrees dat het bestand beschadigd is geraakt....

Wat gebeurd er als je het bijvoorbeeld in Photoshop opent? Pakt ie dan wel iets?

raar...dit gebeurt wel vaak als het een gemaild, oningepakt ill bestand is, die beschadigen vaak tijdens het versturen.

Ik vermoed corrupt geraakt door i/o fouten. Loop je HD na met disk utility/Diskwarrior. Heb je het op een externe HD bewaard controleer de fysieke aansluiting en/of eventueel gebruikte pci i/o kaart.

[quote:6c3e04b1eb="marloez"]raar...dit gebeurt wel vaak als het een gemaild, oningepakt ill bestand is, die beschadigen vaak tijdens het versturen.[/quote:6c3e04b1eb]

klopt. dit blijkt te komen doordat het bestand van een apple naar een pc workflow gaat. Ik pak het daarom ook altijd in :slight_smile:

hmm, in photoshop open lukt maar ja daar heb ik niet zo veel aan Daarintegen kan ik het bestand ineen ander ill. bestand importeren als er tekst in zit verlies je alle opmaak maar het is beter dan niks.

Het gekke is dat het zowel op extene diks als wel op mijn eigen hard disk gebeurd.
als ik het dus goed begrijp is het waarschijnlijk een hard ware probleem en heeft het dusniet met illustrator te maken?

Disk utillity is dat het zelfde progamma waarmee je je permissies hersteld, en zo ja hoe kan ik hiermee de disk controleren?

BvD

[quote:f33b42a704]Het gekke is dat het zowel op extene diks als wel op mijn eigen hard disk gebeurd.[/quote:f33b42a704] Hmm, meerdere ranzige HD's das teveel toeval. Gooi je illustrator prefs 's weg en/of herinstalleer illustrator.

[quote:f33b42a704]Disk utillity is dat het zelfde progamma waarmee je je permissies hersteld, en zo ja hoe kan ik hiermee de disk controleren?
[/quote:f33b42a704]

Start van een andere HD of OSX CD/DVD op, start disk utility en gebruik de functie repair disk.

[quote:13c4d10e33]Het gekke is dat het zowel op extene diks als wel op mijn eigen hard disk gebeurd.[/quote:13c4d10e33] Toch nog een vraagje voor de zekerheid: heb je dat bestand dan daadwerkelijk vanuit Illustrator naar die externe HD bewaard of is het een gekopieerd bestand (van de ene HD naar de andere gekopieerd)

het betreft eigenlijk twee bestanden van ochtent een op de eigen HD en vanmiddag dus weer een op een andere HD

Ok, bewaard naar verschillende schijven dus, in dat geval zou ik eerst Illustrator prefs 's weggooien, helpt dat niet, dan een verse install. Overigens kan het natuurlijk geen kwaad ook je HD's even na te lopen.

Als openen in PhotoShop wél werkt, is het bestand dus nog intact.

je kan de volgende truc toepassen:

• plaatsen in XPress/InDesign
  • exporteren als EPS/PDF/PS
  • eventueel distillen en bewaren als EPS
  • openen in Illustrator

Dit heeft mij al meerdere keren geholpen.

anders moet je eens op een computer openen waar het wel gaat, als dit nog een optie is en dan op een lagere versie opslaan, of gewoon met een lagere versie openen zou het ook wel eens kunnen doen... ja soms doet dat effe gek maar je kunt het niet kwijt zijn bij wijze van spreken he :apple: :wink:

Het ligt waarschijnlijk aan systeem 10.4.1. Ik heb 2x G5 met 10.4.1 daar krijg ik dezelfde foutmelding, 1x G5 met 10.3.9 hier kan ik het illustrator bestand gewoon openen.