Illustreren in illustrator

Heb een illustratie in het openbare fotoalbum geplaatst (illustratie in illustrator 1e proef) die ik heb ontworpen in illustrator, mochten er mensen zijn die mij tips kunnen geven over bijvoorbeeld hoe ik het beste contouren kan maken etc. dan hoor ik dat graag!

Het tekenen op deze manier probeer ik voor het eerst, zitten dus nog een hoop schoonheidsfoutjes in…

Alvast bedankt voor de reacties!

alles selecteren en dan Apple Shift O :wink:

Ps Ik zie geen foto hoor!!

http://forum.macosx.nl/album_page.php?pic_id=8598

Geen foto in het openbare fotoalbum? Er staat een afbeelding van een illustratie toch? Of heb ik lopen prutsen? Kan best, doe het voor het eerst zo...

Ja, Applemoes, dat is um!

[img:9c6a512b58]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=8598[/img:9c6a512b58]

Gaat lekker toch?

Ja, maar ik zou graag willen dat er wat meer expressie in het gezicht komt, alleen weet ik niet hoe ik dat nu het beste kan doen...

Die vraag gaat dan voor mij meer over tekenen dan over software.

Als je verder wil komen dan het overtrekken van een foto, kun je het beste ‘echt’ model en portret gaan tekenen.
Ik vind trouwens dat dit voorbeeld wel degelijk uitdrukking heeft…
Je kunt met die vectorlijnen mooi dingen uitproberen met wenkbrauwen en mondhoeken om te zien wat het betekent voor de uitdrukking.

Je zou er eerst enkele met pen en inkt kunnen maken en daar van vertrekken. Om zo de gevoeligheid van een lijn te onderzoeken.

Maar ik vind het zeker geen slech begin. Kruipt toch aardig wat tijd in ? vraag ik me dan af,…

Succes en hou ons op de hoogte

Nee, niet veel tijd, ik doe hier maar 30 minuten over.

Ik heb overigens wel lessen echt modeltekenen gehad, maar met potlood en inkt etc. Ben nu begonnen met foto’s om zo de slag een beetje te pakken te krijgen en het vervolgens meer m’n eigen te maken… dus zonder voorbeeld etc, ze willen op mijn werk namelijk dat ik me meer in het illustreren ga storten.

@PICAPICA: Jij hebt trouwens ook een hele mooie stijl van illustreren, werk jij eerst alles uit op papier etc. om het vervolgens te digitaliseren?

Tja, ik teken ook alleen maar met pen en inkt en zal niet gauw Illustrator inroepen. Echter, ik vind dat je ontzettend ver bent gekomen in Illustrator. Het is een vecor-georienteerd programma. Dit wil zeggen dat het bij uitstek geschikt is voor strakke en zeer gestroomlijnde illustraties. Een pen en potlood hebben een structuur die weer sterk afhankelijk is van de druk, de hardheid van het grafiet en het materiaal waar je op werkt. Het is aan jou om te kijken hoe ver je wil gaan in Illustrator. Experimenteer met het programma en probeer door oefening een balans te vinden tussen het analoge en het digitale.

Voor optimaal illustreren in Illustrator zou je eens moeten kijken naar een Wacom tekentablet. Daar zit bijv. ook een pen bij die gevoelig is voor druk en hoek. Zo krijg je dezelfde nonchalante stijl als met pen en papier. Echt de moeite van het aanschaffen waard vind ik!

(of gebruik je die al?)

Een Wacom tablet is inderdaad zeer handig bij dit werk. Als je het budget hebt koop dan een A3 of A4 tablet.

Gebruik nog geen tablet, doe het met de muis, maar dat is wel slim om te gebruiken, stom dat ik daar nog niet aan gedacht heb! Zal er eens naar uit kijken.

Als je echt gewoon wilt tekenen / schetsen kan je een bitmap programma gebruiken. [img:aab1059c7d]http://members.lycos.nl/maurice1979/PV/autoschets.jpg[/img:aab1059c7d] hier was ik niet zo lang mee bezig.

Ik weet niet wat je tekenstijl is maarrr…
adobe Painter of corel painter heeft ook nog een structuur effect als of het echt met verf, potlood, krijt, ect. is gemaakt.

ik zou zeggen, probeer een zooitje.

ps. zo’n wacom tablet is echt de moeite waard

Ziet er goed uit, zo wil ik het ook het liefste, als een schets. Zal zeker een aantal van deze programma's gaan proberen.

En ben nu wel overtuigd van tablet, ga er volgende week eentje bestellen via m’n werk, scheelt weer een hoop doekoe :smiley:

[quote:ba7607b722="Audio Bully"]Nee, niet veel tijd, ik doe hier maar 30 minuten over.

Ik heb overigens wel lessen echt modeltekenen gehad, maar met potlood en inkt etc. Ben nu begonnen met foto’s om zo de slag een beetje te pakken te krijgen en het vervolgens meer m’n eigen te maken… dus zonder voorbeeld etc, ze willen op mijn werk namelijk dat ik me meer in het illustreren ga storten.

@PICAPICA: Jij hebt trouwens ook een hele mooie stijl van illustreren, werk jij eerst alles uit op papier etc. om het vervolgens te digitaliseren?[/quote:ba7607b722]

dank voor het compliment…

Ik werk inderdaad het meest op papier, en schakel pas in de eindfase de computer in.

Ik hou eigenlijk niet zo van het afgelikte effect van illustrator. Maar zoals eerder werd aangegeven, het is dan ook bedoeld om vectorieel mee te werken. En het doel heiligt de middelen!

Ik heb me al vaak afgevraagd hoe dit gaat evolueren. Toen ik nog op school zat, pakweg vijf, zes jaar terug, werkte er bijna niemand met de computer om illustraties te maken. Pas in de laatste jaren van de opleiding.
Zo leer je eigenlijk op papier te werken. Het digitale verhaal is toch nog vrij recent, als je het plaatst binnen het tekenen / tekenkunst?? / vormgeven.
Maar wat ik wil zeggen: ik mis vaak het ‘niet perfecte’ van vroegere technieken. Nieuwe technieken worden vaak gebruikt om de oude na te bootsen. De echt ‘nieuwe’ vormentaal, waarvan in dit topic al enkele voorbeelden voorbij kwamen, worden niet door iedereen als ‘mooi’ ervaren / aanvaard.

Ik geef ondertussen zelf les, en zie vaak computertekeningen, waar geen potlood, pen of wat dan ook aan te pas kwam, voorbijkomen. Voor de makers ervan zijn dit volwaardige tekeningen. Ze zijn al een stukje meer met digitale beeldelementen opgegroeid. Misschien komt er zelfs een dag dat potlood en papier voorgoed verleden tijd zullen zijn?

Het 'niet perfecte' heeft inderdaad z'n charme, zeker wanneer je bedenkt dat alle vormgeving, illustraties enz. tegenwoordig meer de strakke lijn volgen.

Het digitale tekenen is wel praktisch, je hebt direct een digitaal beeld dat je overal in kunt gebruiken. Je hoeft dus minder omslachtig (eerst papier en vervolgens digitaliseren) te werken, wat weer tijdwinst betekent…

En hoe je het ook bekijkt, de meeste bedrijven etc. willen dat er zo min mogelijk tijd in gaat zitten, tijd is geld. (geen goede ontwikkeling hoor, maar ja, wat doe je er tegen?)

Ik denk/hoop overigens niet dat pen en papier ooit helemaal verdwijnt!

Volgens mij zijn er wel aanbiedingen van Wacom waarbij Painter zit.

http://www.wacom-europe.com/nl/products/intuos/intuos3_a4.asp

Kan je zo een wacom tablet ook ergens gaan testen? Want ik hoor er veel goeds over, maar heb zelf nog nooit de gelegenheid gehad dit uit te testen.