iMac 10.6.8 en HD

Er draait op mijn Mac 10.6.8, bij schijfhulpprogramma geeft hij aan dat de HD gerepareerd moet worden. Ik krijg dat niet voor elkaar. Ik heb wel backup’s en zou nu van een externe HD een backup er op willen zetten in de hoop dat dan het euvel van de HD ook verholen is Iemand een idee hoe dat gaat?
Ik heb via de installatie schijf geprobeerd te herstellen maar dat lukt gewoon niet

Als je Mac je vertelt dat de HD gerepareerd moet worden, dan zet je toch niet een back-up op een te repareren HD??!!
“Ik heb via de installatie schijf geprobeerd te herstellen maar dat lukt gewoon niet”
Wat lukt er niet?

Dit moet je doen om te kijken of de HD te repareren is via de installatie DVD:

-zorg dat je muis en toetsenbord met de kabels verbonden zijn met je Mac

-stop de dvd in je iMac
-zet de computer uit
-herstart met de c-toets ingedrukt houden
-wacht (duurt lang!) tot je
-een venster krijgt waarin je de taal moet kiezen
-sla het volgende venster over maar
-ga naar menubalk/Schijfhulpprograma
-selecteer lin linker kolom tweede HD-icoontje van boven(=het beschreven gedeelte)
-start (onderaan) “Herstel schijfbevoegdheden”
-na voltooing , rechts-onder
-“Herstel schijf”-
-als er een fout wordt geconstateerd, herhaal je “Herstel schijf”
-na beeindiging (al of niet “OK”)
-menubalk/verlaat Schijfhulp programma
-Menubalk/verlaat installatie
-start op met opstartschijf.

ga het straks uitproberen in ieder geval al HEEL hartelijk bedankt voor je beantwoording!!!

gedaan wat sedikit schreef maar de iMac komt niet verder als wit scherm en cirkeltje wat “vol loopt” verder gebeurt er niks.ook de installatie CD krijg ik er niet meer uit…

Dat duidt toch op een groter probleem. De dvd er weer uit krijgen:
-de computer met aan/uit knop uit doen, terwijl je op de linker muiskant drukt.
-Of daarna weer starten, met de linker muiskant ingedrukt houden.
-als dat niet lukt:
-dan maar proberen de computer gewoon starten(dus zonder de muis ingedrukt houden)
-als dat lukt, de dvd op de gebruikelijke manier verwijderen
-daarna advies opvolgen van SunKeeper
-het klinkt onbenullig, maar is het niet: het is verstandig om de dvd brandschoon te poetsen. Een vingerafdruk kan al fataal zijn.

Misschien een idee om de harde schijf ook hardwarematig te controleren:

http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

ik heb smart laten lopen (probeerversie
Er kwam het volgende uitMacintosh HD FAILING
Attributes Pending bad sectors 1
more /dev/disk0 errors
Number 145 50533 hours READ DUCT EXT
number 144 zelfde
number 142 zelfde
number 141 zelfde alleen laatste READ FDMA Queued

Total errors 145
Last error type uncorrectable error

Ook goedenavond en welkom in dit topic. @hasseltse huzaar

Je moet z.s.m. gaan backuppen, als je dat al niet doet en gaan kijken hoe je je harde schijf kan vervangen. Dit is een tikkende tijdbom namelijk.
Ik kan je alleen maar waarschuwen, als het straks fout gaat niet klagen dat ik het niet heb gezegd. :slight_smile:

@SunKeeper, Jij weet volgens mij meer. Een gekke vraag, waarmee de oorspronkelijke TS misschien geholpen kan worden:
De TS heeft wel een back-up schijf. Naar ik aanneem bootable. Als hij nou van die externe HD op zou starten (met de alt-toets ingedrukt). Zou het dan mogelijk kunnen zijn om de interne HD te repareren vanaf die opgestarte back-up HD?

de backup shijf is een externe HD waar timemachine backup’s opstaan…maar of die “bootable” zijn?

misschien nog iets van belang als ik met de “alt” toets opstart krijg ik de externe HD te zien Is dat een aanwijzing voor “bootable”?

@hasseltse huzaar: wat staat er op die externe HD? Proberen kan altijd.

@sedikit: Nee, van Time Machine kun je helaas niet opstarten.

OS X 10.7 en hoger heeft een Recovery HD voor schijfhulp.

Oudere OS X-versies zoals hier, gebruik daar de originele grijze DVD’s voor om hetzelfde te doen als met de Recovery HD.

op die externe HD staan onder backups.backupdb wel 30 backups

op die externe HD staan onder backups.backupdb wel 30 backups Ik draai op 10.6.8

ik geef maar door wat er komt
Na heel veel bloed zweet en tranen heb ik via de opstart DVD en schijfhulpprogramma het volgende

Ongeldig aantal bestanden op volume
het moet zijn 1473100 ipv 1473162 ongeldig aantal volumedirectory’s

mij zegt dat alles NIKS…

@roosenton2,
Ik kan er heel slecht tegen wanneer iets niet lukt, en geef dan ook moeilijk op. Als je het volgende vervelend vindt, vergeet het volgende dan maar.

Zou je toch nog één keer willen proberen op te starten met die c-toets enz (zie mijn aanwijzingen boven)
-controleer goed of de dvd goed schoon/glad is
-na het starten duurt het tamelijk lang, voordat je dat taal-venstertje krijgt.
-dus houd die c-toets tenminste 5 minuten ingedrukt
-als je wel een goede reactie op het scherm krijgt,
-dan gewoon volgens bovenstaande instructies verder gaan

Lukt het dit keer weer niet, dan leggen we ons bij onze nederlaag neer… Misschien dat iemand anders nog een goed idee heeft. Er bestaan b.v. meerdere opstart-procedures, met andere toetsen ingedrukt. Ik heb daar geen ervaring mee…

Edit: jouw bericht kruist toevallig het mijne.
-staat die melding na het draaien van procedure 1 (rode pijl nr.1 ?
-of na procedure 2 (rode pijl nr.2) ?

-in het eerste geval: geen aandacht aan besteden. Foutmeldingen bij die procedure (pijl nr. 1)zijn normaal. Maar je moet daarna wel naar die tweede procedure gaan(pijl nr.2)!!
-in het tweede geval die procedure herhalen. desnoods een paar keer

@hasselste huzaar: Nee, van Time Machine kun je helaas niet opstarten.

OS X 10.7 en hoger heeft een Recovery HD voor schijfhulp.

Oudere OS X-versies zoals hier, gebruik daar de originele grijze DVD’s voor om hetzelfde te doen als met de Recovery HD.

het is allemaal in orde gekomen!!!
wat ik er uit geleerd heb is dat ik dus ook een “bootable” backup/cloon moet hebben wat raden jullie aan?

Oh ja HEEL ERG BEDANKT voor het meedenken!!!

Carbon Copy Cloner. http://www.bombich.com/

sedekit ik heb inderdaad “herstel schijf” een paar keer moeten laten draaien…de laatste keer hoefde ik “herstel schijf” zelf niet meer aan te klikken…hij ging het vanzelf doen …was me waarschijnlijk kotsbeu :-):-):-):slight_smile: