Imac 17" start niet meer op

Hallo,

Ik heb nog een ‘oude’ iMac 17" uit ongeveer 2007 boven staan. Deze gebruiken we hoofdzakelijk om muziek mee af te spelen.
Echter er staan ook nog wat oude bestanden op.
Ik heb nooit problemen gehad maar laatst is de stekker er een keer uit geweest (kinderen??) en sindsdien start ie niet meer op.
Ik krijg het Apple deuntje en een grijs scherm met het Apple logo. Tevens een laad balk, die niet zwart word.
Na een aantal minuten schakelt de iMac zich zelf uit.

Ik heb alle opstart opties volgens mij al geprobeerd, dus bijv. opstarten in Target mode. echter hij reageert nergens op.

Wie heeft er nog een goed idee?
Ik las nog ergens over de batterij op het moederbord??

Heb je geprobeerd om de SMC e/of PRAM te resetten?

De SMC (System Management Controller) reset je door de stekker uit het stopcontact te halen, de aan-/uitknop vijf seconden ingedrukt te houden, en dan de stekker weer in het stopcontact te doen en de Mac op te starten.

Het PRAM (Parameter RAM) reset je door ⌥, ⌘, P en R in te drukken voordat het grijze scherm komt, en ze ingedrukt te houden totdat de computer zichzelf herstart.

Hallo Jakko,

Bedankt voor je reactie, maar helaas geen succes…

Als je denkt dat het de batterij op het moederbord is, dan kun je die natuurlijk allicht proberen te vervangen. Gaat het je puur om de bestanden die nog op de computer staan, dan is het denk ik makkelijker om gewoon de harde schijf eruit te halen en aan een andere computer te hangen zodat je hem uit kunt lezen. Een 17″ iMac uit 2007 is toch nog een witte? Dan kan als het goed is (d.w.z. als hij tenminste net zo in elkaar zit als die van mij uit 2005) de achterkant eraf door maar een paar schroefjes los te maken, en dan kun je bijna overal bij.

Zal wel de harde schijf zijn of het besturingssysteem; heb je al geprobeerd het opnieuw te installeren?

Hallo! Bedankt voor alle tips!
Ik heb inmiddels via een online handleiding de harde schijf uit de iMac gepeutert.
Deze heb ik vervolgens in een behuizing gestopt en aan mn MacBook Pro gehangen.
Gelukkig kan ik zo bij mn beatanden komen!
Dus ik ben voorlopig gered!