Imac 21,5 ich (1,5 jaar oud) Mountion Lion traag....

Hallo jongens,

Ik heb 1,5 jaar geleden een Imac 21,5 ich gekocht met Snow Leopard in tussen geupgrade naar Mountion Lion.
Ik heb 750GB intern op mijn Imac en een extern harddisk van 750GB. Intern heb ik pas 350GB gebruikt. Alle content zoals muziek/video’s staat op mijn externe harddisk.

Ik gebruik mijn Imac voor muziek, en daarom zit er ook een hoop hardware omheen die draaien via een hub met stroomvoorzienig.
Alleen de externe harddisk draait direct via een USB poort van de Imac.

Ik heb 2 keer een windows-partietie aangemaakt en verwijderd. De tempratuur in de imac is redelijk normaal. (Na 6 uur draaien 57 graden bij de harddisk en 23 graden voor de ventilatie.

Waarom ik een topic start is omdat sins 2 weken mijn Imac een stuk trager is en soms zelfs compleet vastloopt en uitvalt.
Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?

Alvast bedankt!

Eerst eens met Activiteitenweergave en met Console nagaan wat er aan de hand is. Hier kunnen wij daar niets over zeggen.

Misschien is je HD defect.
Daarnaast is Mountain Lion 2 systemen verder dan Snow Leopard, dus meer werkgeheugen kan ook zeker helpen (indien je 4 gb hebt), ik zou dit uitbreiden naar 8gb. Tenzij je HD defect is, dan zal dat waarschijnlijk ervoor zorgen dat ie zo traag is.

Heb je al schijfhulpprogramma laten draaien?

Wat je kunt doen (naast het reeds genoemde):

1. Als eerste een safe-boot uitvoeren en daarna gelijk normaal opstarten.

2. Vers gebruikers account maken om te kijken of het daar goed gaat. Zo ja: dan zit er iets in je huidige account dat de boel vertraagd en dat kan dan een proces zijn dat veel %CPU vraagt. In Activiteitenweergave kun je dan zien wat dat is (wel “alle processen” selecteren). Zo niet: dan wijst dat mogelijk naar de HD. Hoewel een corrupt systeem bestand ook mogelijk is en dan kun je het beste de combo update opnieuw installeren. (Dat kan zonder data verlies)

Het daadwerkelijk uitvallen kan ook een RAM probleem zijn. En hoeveel RAM heb je, want die cijfers over je hd capaciteit zeggen niks.

Hoe kan ik zien of mijn HD defect is? Dan zou ik toch ook niet kunnen opstarten? Op de HD staan toch alle programma’s?

De volgende dingen ga ik even uitvoeren.

Thanks voor de snelle reacties btw!

[quote=Robinnap url=http://www.onemorething.nl/community/topic/imac-215-ich-15-jaar-oud-mountion-lion-traag/ time=1364652623]. Alle content zoals muziek/video’s staat op mijn externe harddisk.

Ik gebruik mijn Imac voor muziek, [/quote] Is het een USB 2 poort of USB 3 poort/schijf?

Alle poorten in mijn Imac zijn USB2 poorten. Mn externe harddisk is USB3 maar omdat Imac deze als USB2 ziet heeft het geen nut.

Met bijv. Smart Utility (programmaatje) kun je status van je schijf checken.

Dit is wat activiteitweeggave zegt. kom er niet veel wijzer uit. volgens mij is alles in orde.

Schrijfhulpprogramma zegt dat de schrijf: MAC in orde is.

Waneer ik mijn computer aan zet krijg ik wel een fout melding dat iets niet kan opstarten.

die opstart melding moet je met enig zoeken ook kunnen vinden in Console.
wat zegt Activitgeitenweergave als je Systeemgeheugen kiest ??
je hebt een windows partitie gemaakt en verwijderd.
bedoel je hier mee Bootcamp ??
heb je die ook met de Bootcampsiistent verwijderd ??

[quote=Robinnap url=http://www.onemorething.nl/community/topic/imac-215-ich-15-jaar-oud-mountion-lion-traag/#post-2536608 time=1364842470]Schrijfhulpprogramma zegt dat de schrijf: MAC in orde is.

Waneer ik mijn computer aan zet krijg ik wel een fout melding dat iets niet kan opstarten.[/quote]

Wat is er in orde? De schijfbevoegdheden of het herstellen van het volume van de schijf of beide?

En heb je in de Systeemvoorkeuren onder “Systeem”, “Gebruikers en groepen” en dan onder “inloggen” programma’s staan, die gelijk moeten opstarten als je je machine opstart?

Zo ja, zet dat dan eens uit, of verwijder die programma’s daar dan eens, je raakt ze daardoor niet kwijt, ze blijven gewoon in de map “Programma’s” aanwezig.

Ik heb alleen Ituneshelper en NIagent in op startprogramma’s. Dus ik denk niet dat dat het probleem is…

En over het bootcampen. Ik heb gewoon de patietie verwijderd. Geen bootcamp siistent volgens mij.

Dit is wat er bij geheugen staat van activiteitweergave.