iMac 21 inch 4K 2017 upgraden?

Doe de iMac 21,5 van 1699€ plus, als extra, 16 gb geheugen dat is dan 1939€.

[quote=SvS url=https://www.onemorething.nl/community/topic/imac-21-inch-4k-2017-upgraden/#post-3068572 time=1496992340]

Ook voor videobewerking? (“iMovie en in de toekomst ook wel Final cut pro en Logic”)[/quote]
Ja voor de meeste gebruikers is een quad-core (zonder hyperthreading) meer dan voldoende, ook voor iMovie en FCPX.

Jullie maken het mij wel moeilijk zeg ?

Het is een beetje chaotisch geworden, maar je weet nu als het goed is wat je kan aannemen als “goed genoeg” (3,4Ghz i5/16GB) of “beste van het beste” (i7/32GB).

Laat het even bezinken, kijk nog eens in je portemonnee en maak een keuze.

Of een gulden middenweg (i7/16GB)

Ik herken het ook, hoor, dat dilemma.

Haha oke oke.
En wat denk je van een i5 met 32gb ram?

2 opties denk ik dan:
I7 met 16gb ram
I7 met 32gb ram

Of toch voor een i5 met 32gb ram compenseert toch ook een beetje in de prijs.

i5 met 16gb is ook een prima systeem. Dan hou je nog geld over voor andere zaken zoals een goede backup-schijf e.d.

Uiteindelijk moet jij de keuze maken. En dat is uiteraard het lastigste. Maar Sunapple heeft gelijk. Laat het even bezinken.

Iets echt futureproof kopen, bestaat niet. De ontwikkelingen blijven doorgaan. Wat je wel kan bedenken is wat je denkt in de toekomst te gaan doen met de machine. Nu heb je het over iMovie en in de toekomst Final Cut en Logic. Hoe snel denk je daarin te groeien? Als jij verwacht dat je binnen een jaar 4K wilt gaan monteren en met vele complexe tracks in Logic gaat werken, dan zou een i7 een fijnere CPU zijn. Als je denkt dat je voorlopig 1080P materiaal monteert en alleen wat meer mogelijkheden wilt hebben dan iMovie biedt. Dan zou de i5 prima een aantal jaar voldoen.
En ook belangrijk: Gebruik je het professioneel of niet? Gebruik je het professioneel. Dan is altijd het advies. Koop het beste van het beste wat binnen jouw budget valt.

Ik waardeer jullie reacties enorm. Dank jullie wel.
Ik kan het niet echt laten bezinken, omdat ik er eigenlijk constant aan denk. Behalve als ik mijn serie kijk ?
Ik denk dat het dan toch e cht het volgende word:
i7
32gb ram
512gb ssd
En dat is dan €3.168 (trackpad+magic mouse)

Gewoon all-in gaan dus. Niet gek bij een all-in-one natuurlijk. Je zit blijkbaar in de luxe positie dit te kunnen doen, waarom dan ook niet. Lekker veel performance, kun je weer lang mee vooruit. Vaak moet advies op deze forums gegeven worden op basis van budget en in dat geval had ik dit niet aangeraden. Puur op basis van gebruik is dit echter natuurlijk een goede keuze, videobewerking lijkt immers nooit genoeg performance te kunnen gebruiken.

Qua RAM kun je gerust het 8gb model kopen; iFixit bied voor $300,- een upgrade naar 32GB voor deze machine.

@Oldekamp: het is al genoeg gezegd geweest in dit topic dat het ram zelf upgraden in de 21,5" helemaal niet eenvoudig is. Dat is geen optie die je een eindgebruiker zomaar kunt aanraden(!)

En @ TS: 32GB is simpelweg ‘overkill’. Ga voor die i7 met 16GB, prestaties zat hoor.

Ter info:

Ifixit, gaat een 300$ DIY 32 GB upgrade kit uitbrengen:

https://9to5mac.com/2017/06/09/21-5-inch-imac-ram-upgrade-ifixit/

Hoezo overkill?

Daar gaan we weer :stuck_out_tongue:

32GB is in de toekomst met veeleisende projecten op zich bruikbaar, maar omdat het 480 euro kost kan bijna niemand overtuigend zeggen dat het de het geld waard is.

En kunnen mensen alsjeblieft ophouden die upgrade kits aan te bevelen? Lees eerste eens dit topic door en je ziet dat het al lang en breed gediscussieerd is.

@sunapple
Sorry dat ik in herhaling val ? Ik wil gewoon zeker zijn dat ik de juiste beslissing neem.
Oké, dat begrijp ik wel. Maar er zijn toch ook wel mensen die het naderhand upgraden tot 32gb? Dat is dan in principe toch hetzelfde?
Nou, misschien kan ik het dan met overtuiging zeggen of niet ?
In ieder geval bedankt voor de reacties??

Achteraf RAM bij prikken is goedkoper, dus dat is makkelijker aan te raden. Als je een 27" kon kiezen had je het via een luikje aan de achterkant kunnen regelen. Nu blijkt dat je over de 3000€ gaat moet je daar misschien maar naar kijken. Ik wil niet vervelend doen met nieuwe keuzemogelijkheden maar als je echt zeker van je zaak was had je hem al besteld, of niet?

https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/imac?product=MNE02N/A&step=config#

Mooie configuratie voor €2299,=

3.4GHz Core i5
16GB RAM
SSD 512GB
Radeon Pro 560 4GB

Maar ho even, wat kan je dan nog meer krijgen voor het geld van de ultieme 21.5"?

Mooiste configuratie €3000+ =

iMac 27" 5K met 3,8Ghz i5
8GB RAM
512GB SSD
Radeon Pro 580 met 8 GB geheugen
Magic Mouse 2 + Magic Trackpad 2
(€2988)

Plus

2x 16GB RAM van macsales.com voor 270 euro inc. verzending (32GB kost bij Apple 720 euro extra en nu kun je de twee repen naast de 2x 4GB prikken die er al standaard inzitten voor een totaal van 40GB werkgeheugen, maximaal 64GB is te behalen)

Totaal: €3258

Dat is dus 100 euro meer dan de ultieme 21.5" die je had samengesteld, MAAR met een veel zwaardere 8GB videokaart en met uitbreidbaar geheugen. Wel zonder i7 en naast het grotere scherm waar je dus niks aan hebt is hij geheel gelijk.

Kijk, je hoeft hier niet voor te kiezen, maar het geeft even aan wat je óók voor dat geld krijgen kan. Persoonlijk ben ik het eens met @TheBigZ.