imac 233 mhz opstartschijf probleem

Ik heb een imac 233 mhz. Nou wilde ik graag mn hardschijf upgraden, dus heb ik een schijfje van 15 gb 7200 rpm erin gezet. OS 9.0 installatiecdrom erin gedaan en instaleren maar. Alles gaat goed totdat hij weer moet opstarten met de nieuwe os op de nieuwe harddisk. De schijf word niet gezien als opstartschijf. Ondanks dat hij wel in het schijfbeheer staat als opstartschijf. Zo ook geprobeerd met osx maar geeft het zelfde resultaat.

Als ik op de schijf een init uit wil voeren krijg ik de volgende melding :
[i:903a1527f7]De geselecteerde schijf kan alleen als opstartschijf in powerpc-computers geinstalleerd worden.[/i:903a1527f7]

Terwijl ik begrepen had dat in pincipe elke schijf erin zou moeten kunnen. De schijf komt uit een windows machine en waarschijnlijk zit hier het probleem in, alleen hoe ik kan hem formateren ? Dat gaat dus niet onder schijfbeheer(de optie is grijs en kan niet aangevinkt worden).
Op dit moment ben ik een beetje moedeloos aan het worden want het lijkt wel of de schijf gewoon echt niet herkent word.

[list:903a1527f7]Jumper staat op master.
firmware 1.2
schijf opgedeeld in 2 delen van 7.45
andere schijf geprobeerd[/list:u:903a1527f7]
Weet iemand hier raad mee ?

Pram zappen denk ik ?

:finderoud:

al gedaan, geen resultaat, zie foutmelding

Ha dingetje,

Je kunt het beste opstarten van een mac os X CD.
Herstarten en de c toets ingedrukt houden.

Dan kun je bij disk utility ervoor kiezen om de HD te formatteren.
Als dit gebeurd is kun je het systeem installeren.

Succes :apple:

[quote:d5dff91fdb="dingetje"] [list:d5dff91fdb]Jumper staat op master. firmware 1.2 schijf opgedeeld in 2 delen van 7.45 andere schijf geprobeerd[/list:u:d5dff91fdb] Weet iemand hier raad mee ?[/quote:d5dff91fdb] Probeer het eens met jumpers op cable select?

[quote:da75168830="Hugoengels"]Ha dingetje,

Je kunt het beste opstarten van een mac os X CD.
Herstarten en de c toets ingedrukt houden.

Dan kun je bij disk utility ervoor kiezen om de HD te formatteren.
Als dit gebeurd is kun je het systeem installeren.

Succes :apple:[/quote:da75168830]

Bedankt voor de tip maar ook dat lijkt niet te werken. Ik kan hem wissen, partitioneren en bij de installatie neem ik de optie wis & nieuwe installatie.
Geen resultaat hij wil gewoon niet booten van die schijf.

De optie cable-select heb ik zelfs ook al geprobeerd maar ook zonder succes …
Ik ben denk ik een beetje door mn opties heen. Op de een of andere manier wil hij gewoon geen nieuwe schijf slikken !?

Kijk eens op de site www.xlr8yourmac.com onder de kop IDE. Daar staan ervaringen van gebruikers die allerlei schijven en even zoveel Macs hebben gestopt. Wie weet staat jouw combinatie erbij en kun je wat nuttige info vinden.

Hee dat klinkt bekent. Heb laatst 40 gieg in een 266 gezet en dat wilde ook niet totdat ik het systeem op een partitie kleiner dan 8mb op het eerste gedeelte van de hd had gezet. Dit geld zowel voor 9 als voor 10. Zodra er op de eerste 7.9 gieg een systeem staat kan je ook opstarten van een tweede systeem op de overige partitie(s)

Let wel, de onderste partitie in het programma schijfinstallatie(os9) is de eerste fisieke partitie van de HD

Dat is het idd, je mac is te oud om te kunnen opstarten van schijven groter als 8 gig ( raar maar waar) stel dat je dit echt zou willen omzeilen , ik zag laatst bij macosxhints.com dat iemand er in geslaagd was (zij het na een hoop prutsen) maar het zou dus gaan. Of je kunt gewoon je partities gaan indelen.

Hoi,

Misschien is het verstandig om je firmware te updaten. Dat kan het probleem zijn… :apple: