iMac 24" + Full HD Philips + HDMI vraag

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar ik zelf niet uitkom. Ik heb m’n iMac 24" vandaag gekoppeld met m’n 42inch philips Full HD tv.
Ik heb deze verbonden via een DVI naar HDMI 1.1 kabel.

Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat de kwaliteit minimaal is. Als ik de hoogste resolutie kies op de iMac vallen de balken beneden er af. (scherm lijkt dan groter dan effectieve grote).

Ik twijfel nu of ik wel de juiste HDMI kabel heb gekocht a 69 euro, (ik las op internet dat ik het beste een HDMI 1.3 kon kopen maar die kon ik nergens vinden). Weet iemand of dit correct is en dit een vreemde resolutie (beetje wazig) kan veroorzaken?

Ik heb op mijn tv ook de YPbPr, S-video in, Audio L/R in aansluiting. Ik vraag mij af of ik daar ook de meeste hoge resolutie mee kan behalen. Ik wil namelijk via XBMC en of Quicktime Full HD films kunnen afspelen. Het is een Full HD welke 1080p ondersteund maar ik zie dat ik een max computer resolutie kan krijgen van: 1360 x 768 60Hz

Alvast bedankt voor jullie reactie!!!

Gegevens TV:

Supported Display Resolution
• Video Playback: NTSC, SECAM, PAL
• DVB: DVB Terrestrial *
• Tuner bands: Hyperband, S-Channel, UHF, VHF
• Number of Preset Channels: 100
• Tuner Display: PLL
Connectivity
• Ext 1 Scart: Audio L/R, CVBS in/out, RGB
• Computer formats
Resolution Refresh rate
640 x 480 60, 72, 75, 85Hz
800 x 600 60, 72, 75, 85Hz
1024 x 768 60, 70, 75, 85Hz
1280 x 768 60Hz
1280 x 1024 60Hz
1360 x 768 60Hz

• Number of Scarts: 2
• Ext 3: HDMI v1.3, CVBS in, Audio L/R in
• Ext 4: YPbPr, S-video in, Audio L/R in

Video formats
Resolution Refresh rate
480i 60Hz
480p 60Hz
576i 50Hz
576p 50Hz
720p 50, 60Hz
1080i 50, 60Hz
1080p 24Hz, 25Hz, 30 Hz
1080p 50Hz, 60Hz

Thnx :innocent:

Een kabel van 69 euro ?! Een kabel van 9,95 is net zo goed !

Enige wat je nodig hebt is een miniDVI naar DVI adapter, en een DVI naar HDMI kabel. Vervolgens moet je in de Systeemvoorkeuren bij Beeldschermen de Synchrone weergave uitzetten, dan kun je op zowel de iMac als de TV de maximale resolutie kiezen.

Ja,

Ik las het later inderdaad, pure geldklopperij ik ga het ook omruilen denk ik. Heb inmiddels een kabel via internet op het oog.
Wat ik me afvroeg, ik connecteer nu via HDMI is het niet beter om via composite te connecteren?

Dat is mij niet erg duidelijk, bedankt voor je feedback

[quote:172ffd6273="-nickx-"]Ik heb een vraag waar ik zelf niet uitkom. Ik heb m'n iMac 24" vandaag gekoppeld met m'n 42inch philips Full HD tv. Ik heb deze verbonden via een DVI naar HDMI 1.1 kabel.

Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat de kwaliteit minimaal is. Als ik de hoogste resolutie kies op de iMac vallen de balken beneden er af. (scherm lijkt dan groter dan effectieve grote). [/quote:172ffd6273]

Welke Philips TV heb je precies? Je kunt voor de HDMI inputs opgeven dat er een PC aanhangt, en dat er geen overscan plaatsvindt. Als je dan de juiste (native) resolutie instelt (1920x1080) moet je een strak plaatje krijgen.

Zie p.18 en p.41 van de handleiding. In het Nederlands noemt Philips de modus die je moet selecteren (enigszins verwarrend) “Niet op schaal” (vertaling van het Engelse ‘unscaled’) om één-op-één pixels te krijgen.

69 euro ik dacht dat niemand daar intrapte. snel terugbrengen en bij bijvoorbeeld bij Alternate een kabel van een euro of tien halen (dvi naar hdmi kabel). Alle kabels ondersteunen HDMI 1.3 als je apparatuur het er maar doorheen send.

[quote:5ff735963d="-nickx-"]Wat ik me afvroeg, ik connecteer nu via HDMI is het niet beter om via composite te connecteren?[/quote:5ff735963d] Nee, dat is zeker niet beter!

In volgorde van aflopende kwaliteit:
(1) HDMI (of DVI)
(2) Component (YPbPr) (“rood/groen/blauwe tulp”)
(3) VGA
(4) S-Video
(5) Composiet (“gele tulp”)

Via (4) en (5) krijg je bovendien slechts een SD (720x576) resolutie.

Jij hebt je echt laten beetnemen zeg! Ik heb er zelf een DVI -> HDMI kabel van 8 euro tussen handen (MacBook Pro -> Samsung Full HD) en die voldoet prima.

Maar, terug naar je probleem. Wanneer ik m’n resolutie op 1920*1080 zet, heb ik (ook?) een kleiner beeld op m’n televisie. De oplossing was (bij mij) het aanzetten van ‘overscan’ onder Beeldscherm instellingen -> Extra (wanneer de tv aangesloten is). Heeft dat bij jou ook effect?

Je kunt proberen om een eigen resolutie aan te maken met SwitchResX. Er zweven op het www ook veel ‘effectieve’ instellingen rond die door andere gebruikers zijn aangemaakt/getest voor specifieke tv’s, dus misschien zijn die er ook reeds voor jouw televisie :slight_smile:

[quote:53f7408ecd="iNsane"]Je kunt proberen om een eigen resolutie aan te maken met SwitchResX. [/quote:53f7408ecd] Hij hoeft helemaal niet in de weer met SwitchResX. De Philips Full HD LCD TVs van de laatste twee jaar ondersteunen gewoon 1920x1080 via HDMI.

[quote:eddda8e3c6="Pieterr"]Hij hoeft helemaal niet in de weer met SwitchResX. De Philips Full HD LCD TVs van de laatste twee jaar ondersteunen gewoon 1920x1080 via HDMI.[/quote:eddda8e3c6]

Dat geloof ik ook wel! Heeft soms meer te maken met resoluties die niet worden getoond. Ik kon bijv. alleen de 1080i selecteren. 1080p ging wel via SwitchResX.

Dat is inderdaad zwaar in 't zak gezet.. Ik heb voor m'n macbook op Ebay een hdmi-dvi kabel van 2m inclusief verzendingskosten voor nog geen 6 euro gekocht, en dat helemaal van Engeland en na 2 dagen was hij al toegekomen. 69 euro zeg :o

Maar dus zoals eerder vermeld in deze topic: mini dvi naar dvi adapter van apple + hdmi naar dvi kabel = full hd 1920*1080 + op je tv full pixel of 1:1 pixel mapping = ongelofelijke kwaliteit! Althans met m’n bravia

Zeker weten dat het een Full HD toestel is? Zie nml geen Full HD resolutie bij je specs staan (alleen dat ie een Full HD signaal lust, niet dat het scherm dat zelf ook is).

Nog even aanvulling ivm de vragen:

Type TV: 42PFL7962D/12
Panel resolution: 1920x1080p

Max Computer Format:
1360 x 768 60Hz (mijn tv ondersteund blijkbaar nog geen 1920X1280 helaas.

Video formats:
1080i 50, 60Hz
1080p 24Hz, 25Hz, 30 Hz
1080p 50Hz, 60Hz

offtopic:
De kabel wordt morgen terug gebracht heb online 1 gekocht… ben naar de mediamarkt gegaan om extra informatie te verkrijgen maar deze kon mij totaal niets vertellen. Heb met m’n iPhone notabene zaken lopen opzoeken in de winkel.

Volgens mij zijn die 'computer resoluties' helemaal niet relevant. Misschien dat die slaan op een VGA connector (als je tv die ook heeft). Zolang je je mac aansluit via een DVI -> HDMI kabel, moet je gewoon beeld op 1920x1080 te zien kunnen krijgen.

Heb je geprobeerd of het beeld verbetert als je schakelt tussen de HD en PC modus zoals wordt uigelegd op p.42 in de [url=http://www.p4c.philips.com/files/4/42pfl7962d_12/42pfl7962d_12_dfu_nld.pdf]handleiding[/url]?

[quote:084a851997="Pieterr"]Heb je geprobeerd of het beeld verbetert als je schakelt tussen de HD en PC modus zoals wordt uigelegd op p.42 in de [url=http://www.p4c.philips.com/files/4/42pfl7962d_12/42pfl7962d_12_dfu_nld.pdf]handleiding[/url]?[/quote:084a851997]

Dit is absoluut de topper!

Bedankt resolutie is nu kloppend, lettertjes erg klein : ) maar dat is logisch. Net een HD film gespeeld en ziet er erg goed uit.
ik kreeg het menu enkel onder de HDMI aansluiting daarom lukte het mij niet op eerdere momenten

nogmaals bedankt!! 8)

[quote:61907d88b6="-nickx-"]Dit is absoluut de topper![/quote:61907d88b6] Het is inderdaad jammer dat je in de handleiding moet duiken om een optimaal resultaat te bereiken.

Veel kijkplezier gewenst! :smiley:

Bedankt! : ) :evil: