Hey allemaal. Gave forums hier. Ik wil graag info met jullie delen over een probleem dat ik had, maar dat lijkt te zijn opgelost.
Mijn iMac 24-inch (1st-gen Aluminum) bevroor regelmatig direct na het opstarten, en met regelmatig bedoel ik vrijwel dagelijks. Meestal startte hij na een harde herstart wel weer op, maar het kwam ook wel eens voor dat hij twee maal achter elkaar vastliep. Zeer vervelend.
Op de Apple-supportforums vond ik diverse threads over het probleem, maar weinig oplossingen. De paar tips die ik vond, werkten niet. Upgraden naar Snow Leopard hielp ook niet.
Totdat ik een tip tegenkwam om de PRAM te zappen. Vraag me niet wat PRAM is en wat je doet als je het zapt, maar ik heb het gedaan en het bevriesprobleem is als sneeuw voor de zon verdwenen. Dus, heb je hetzelfde probleem, doe als ik en zap je PRAM.
Zo doe je het (of typ F1 in de Finder en zoek naar het woordje ‘zap’):
Het PRAM van uw computer opnieuw instellen
Zet de computer uit.
Zoek de volgende toetsen op het toetsenbord: Command, Option, P en R. In stap 4 moet u deze toetsen tegelijk ingedrukt houden.
Zet de computer aan.
Druk onmiddellijk op Command + Option + P + R en houd deze toetsen ingedrukt. U moet op deze toetscombinatie drukken voordat het grijze scherm verschijnt.
Houd de toetsen ingedrukt totdat de computer opnieuw is opgestart en u het opstartgeluid voor de tweede keer hoort.
Ik heb 'm zo ingesteld dat ik eerst op fn moet drukken om helderheid, volume etc. in te kunnen stellen (heeft iemand daar overigens een tip voor? in World of Warcraft werken de functietoetsen niet goed, tenzij je deze instelling hebt.)
En mijn excuses voor het brengen van oud nieuws. Ik had nog wel een paar zoektermen op het forum losgelaten, maar niks gevonden over dit probleem. Had ik misschien iets meer tijd aan moeten besteden.
[quote:7e7b24dfb5="Ostinato"]En mijn excuses voor het brengen van oud nieuws. Ik had nog wel een paar zoektermen op het forum losgelaten, maar niks gevonden over dit probleem. Had ik misschien iets meer tijd aan moeten besteden.[/quote:7e7b24dfb5]
Er staat heel veel op dit forum over dergelijke “trucjes”. Naast het PRAM zappen ook over het herstellen van de permissies.
Sommige echter verwijzen dit soort zaken naar het land der fabelen (ik niet), dus dit bewijst maar weer eens dat zappen van het PRAM meer doet dan men verwacht of denkt.