Imac 24" van 5 jaar wordt traag. Alles opnieuw?

Hallo,

Mijn imac 24" 2,8 GHZ 2GB/320GB/SD/ATI 2600PRO begint soms storend traag te worden. Programma’s als Photoshop Express zijn niet meer te doen. Soms valt de muziek die ondertussen uit iTunes speelt gewoon stil.
Opstarten is verschrikkelijk traag, wat inhoudt dat ik zo weinig mogelijk nog afsluit.

Ik denk er aan alle bestanden op mijn externe schijf te zetten, en dan gewoon te (laten) herbeginnen. Een ‘soort’ formatteren en dan alles opnieuw installeren.
Is dat een goed idee, of moet ik upgraden naar meer geheugen of zo?

(Het scherm begint ook wat vuil te worden, dus misschien moet het glas er eens af. Redenen genoeg om hem eens ‘binnen’ te doen, maar ik wil wat goede raad meekrijgen).

Vervelend om te horen!
Kun je voor mij eens naar het hulpprogramma Activiteitenweergave gaan -> tabblad “Systeemgeheugen” en dan ben ik vooral benieuwd naar de “page-ins”, “page-outs” en “gebruikte swap”. Afhankelijk van wat jij hierop gaat antwoorden (of beter gezegd; wat je Mac antwoordt) kan ik je advies geven over wel of niet bijprikken van RAM-geheugen. Ik vermoed het wel, aangezien 2GB vandaag de dag niet veel (meer) is en programma’s als Photoshop vrij veel RAM gebruiken.

Wat ook bij kan dragen aan een langzamer-wordende Mac, is een volle harde schijf. Kun je via het -logo links bovenin gaan naar: “Over deze Mac” -> “Meer Info” -> “Opslag” ? Hoeveel GB heb je momenteel nog over van de 320GB?

Hier staan de gegevens. Je kunt er nog 2 GB bijprikken, maar misschien moet je 2x2 kopen, als er twee slots zijn. 4 GB is nog niet geweldig.

@beech; in de iMac van TS zitten inderdaad 2 RAM-slots, totaal wordt door deze iMac max. 6GB 800MHz DDR2-RAM ondersteund (2x4GB zou dus een optie zijn, echter wordt dan 6GB herkend).

Ik heb diezelfde iMac, echter met 4 GB RAM en 500 GB harde schijf.
Mijn iMac loopt nog prima (wel wat trager met inmiddels Mountain Lion)
maar mij werd net door systeembeheer geadviseerd om er een SSD in te zetten.
Daar kan dan OS X op en wat andere programmatuur, en dan een externe HD via Firewire 800 aansluiten om data op te zetten.

En ik zou inderdaad je RAM uitbreiden

Een van de iMac’s hier in huis is een 24" 2,8 Core2Duo Extreme met 4GB geheugen en 2TB opslag. Deze werkt onder 10.6.8 en heeft in de afgelopen vijf jaar twee wijzigingen ondergaan. Het geheugen is uitgebreid van 2GB naar 4GB en de harde schijf (oorspronkelijk 750GB) begon merkbaar langzamer te worden. Na een negatieve test met SMART utility heb ik deze vervangen door een opvallend veel snellere 2TB van Hitachi die nu ook al weer 5000 bedrijfsuren heeft gemaakt.

Other World Computing raadt voor het (maximale) geheugen een combinatie van 2 & 4GB aan. Omdat dat een speciaal setje is, betaal je de hoofdprijs. Ik heb er 2x2GB van Kingston (KTA) in gedaan, ook prima en ik herken geen van jouw problemen. Beide upgrades zijn voor jouw machine nog lonend, vooral als iemand in staat is je te helpen met het zelf vervangen van de HD. Onthoud wel dat het een iMac is van vijf jaar oud. Zowel m’n twee jaar oude MBP als de nieuwe quad core Mac mini zijn sneller. In de praktijk blijft de iMac m’n meest trouwe metgezel die meer dan vijf jaar doet wat ie doen moet. Let bij geheugenuitbreiding ook op het goede type en de goede snelheid. iMarvin spreekt over 800MHz, bij mij zit er 667MHz in.

Zo als hier al gezegd doe 2 x 2GB 800Mhz DDR2 er in. Dat is zo gebeurt en van een goed merk is 't niet duur.
Inmiddels heb ik een nieuwe iMac maar mijn vorige daar heb ik het ook van 2 gb naar 4 gb gedaan.
Je merkt het verschil meteen. De HD op schonen werkt ook…zie schijfhulpprogramma… succes !

Koop gewoon een nieuwe. Ben je voor nu en de toekomst van alles af

@eugy; dus als ik nu een nieuwe iMac koop, verouderd deze niet en upgrade die zichzelf ? Komop, wat nu nieuw is, is volgend jaar alweer achterhaald …

Het is nou eenmaal een feit dat de hedendaagse programma’s betere hardware vragen dan vijf jaar geleden. Een upgrade in ram is naar mijn mening pleisterwerk. Wil je het goed aanpakken dan koop je gewoon een nieuwe. Zo simpel is dat. Zijn systeem is vijf jaar oud !!! Dat is iets anders dan nu iets kopen en volgend jaar van een oud model spreken.

:slight_smile:

Ik heb een imac 24 van vroeg 2008

Processor 3,06 GHz Intel Core 2 Duo
Geheugen 4 GB 800 MHz DDR2 SDRAM
Videokaart NVIDIA GeForce 8800 GS 512 MB
Software OS X 10.8.3 (12D78)

De harde-schijf vervangen door een SSD-256 - daar draaien mijn 10.8.3 en belangrijkste programma’s op.
De dvd is vervangen ook door een SSD-256 daar staat bv mijn iPhoto-bibliotheek op en diverse.
Alleen TimeM word op een externe schijf gezet. Plus dagelijks een CCC-kloon van het geheel.

het draait super snel , sneller dan die ooit gedaan heeft. :smiley:

Lijken me allemaal symptomen van een bijna falende harddisk. Natuurlijk is geheugen uitbreiden nooit een slecht idee, maar als zelfs iTunes geen muziek meer wil afspelen, dan is er meer aan de hand.

Ik beaam fatboysmart zijn analyse. Dit zijn echt niet slechts symptomen van een slomer wordende computer. iTunes hoort gewoon muziek af te spelen en opstarten hoort ook gewoon nog goed te gaan. Dat nieuwe programma’s wellicht wat slomer werken dan de oudere meegeleverde software is tot daar aan toe, maar dit lijkt meer op een falende hard disk dan gewoon een 5 jaar oude iMac.

Het verwonderd me vaak hoe er nog geld uitgegeven wordt aan zo’n ouwe machines. Mijn pc’s werden altijd om de 3 jaar vervangen (sinds 1996!), telkens high-end pc’s.
De laatste heb ik na bijna 2 jaar vervangen door een mac, maar kunnen die nu echt langer mee dan een pc? Ik ben benieuwd…

Waarom vervangen als je er nog tevreden mee bent? Ik switch ook niet elk jaar van chick…

[quote]iMarvin
“page-ins“, “page-outs” en “gebruikte swap“
[/quote]
Sorry voor de late reactie.
Ik zie Page-Ins: 1,49 GB en Page-outs 356,9 MB Gebruikte swap 1,82 GB

En ik, de SATA-schijf dus, heeft nog 24,91 GB vrij.
Ik weet dat ik hier plaats zou kunnen maken. Ik heb enkele maanden geleden een tweede externe gekocht omdat de eerste al 5 jaar oud is. Ik zal alles eens op die twee schijven zetten, en kan zo inderdaad de helft van de harde schijf vrij maken. Maar geeft dat zo veel aan de snelheid?

[quote]fatboysmart en Maverick9898
van een bijna falende harddisk
[/quote]
Ik ken er niets van maar het lijkt me eerder dat itunes eventjes ‘on hold’ wordt gezet omdat het geheugen maximaal voor iets anders moet worden gebruikt. Het is altijd maar een paar seconden maar het mag niet kunnen natuurlijk.
Ik zie dan ook niet waar de harde schijf hier zou falen.

Voorlopige conclusie: de harde schijf minstens half leeg maken. En beter nog een nieuwe. Zo’n SSD-256 vind ik voor 150 euro op eBay?
En geheugen bijplaatsen tot 4 GB 800 MHz DDR2 SDRAM Nog eens 80 euro?

Mooie prijs, daarvoor wil ik nog geen nieuwe, eugy.

Peter

Maar krijg je ook vaak beach ball? Want sloom opstarten van een bepaald programma is wel anders dan dat je bijvoorbeeld ondertussen vaak een spinning beach bal krijgt.

Jaja, beach ball (met eventueel dan het stoppen van de muziek) tijdens het opladen of saven van foto’s, tijdens sommige bewerkingen. Als het om Photoshop (elements!) gaat. Het is niet het opstarten van een zwaar programma maar tijdens het gebruik ervan.

Peter

Heb je de schijf ook al weleens gecontroleerd op fouten? Als hij bij een dergelijke controle ook erg moeilijk gaat doen (in de meldingen en/of in het puur controleren ervan), dan vrees ik het ergste…