iMac 27" (2011) raakt soms vaste Ethernet verbinding kwijt...

Ik heb zowel een draadloos als een vast netwerk thuis (zelfde netwerk). Mijn iMac zit gewoon vast met een ethernetkabel aan mijn vaste netwerk. Maar soms schakelt hij automatisch over op het draadloos netwerk. Je zou denken dat dat gebeurt als hij uit slaapmode komt maar het is gewoon random. Niet vaak maar wel vaak genoeg om me te verbazen hier over.

Door middel van een klikje op het icoontje links boven schakel ik wifi weer uit maar het probleem blijft toch terug komen. Wifi wordt weer ingeschakeld.

Iemand?

Staat in Systeemvoorkeuren->Netwerk ethernet bovenaan het lijstje? Je zou ook wifi uit de lijst kunnen weghalen.

Waarom zowel draadloos als bedraad? Is dat niet juist vragen om problemen? Als je bedraad kan, dan wifi niet gebruiken....

Hi IGBA,

I.d.d. net alles weggehaald. Wifi staat nu op "niet geconfigureerd". Zo zou het moeten werken maar het blijft vreemd dat hij zelf ging switchen ondanks dat het uit stond.

Mike; Heb nog wat draadloos spul hier in huis.

Ik bedoel enkel je imac, die alleen via wifi of alleen bedraad gebruiken... Zoals je nu gedaan hebt :lol:

Ik heb zowel een draadloos als een vast netwerk thuis (zelfde netwerk). Mijn iMac zit gewoon vast met een ethernetkabel aan mijn vaste netwerk. Maar soms schakelt hij automatisch over op het draadloos netwerk. Je zou denken dat dat gebeurt als hij uit slaapmode komt maar het is gewoon random. Niet vaak maar wel vaak genoeg om me te verbazen hier over.
Door middel van een klikje op het icoontje links boven schakel ik wifi weer uit maar het probleem blijft toch terug komen. Wifi wordt weer ingeschakeld.
Iemand?

Hoi ,Kleintje even je wifi verbinding uitzetten en je vaste lan verbing verwijderen daarna de mac opnieuw opstarten .... Maak daarna een nieuwe lan verbinging tot stand en weer herstarten

Gr Jur1

Thnx everybody.

Het lijkt nu allemaal goed te werken omdat er staat "Wifi niet geconfigureerd".

Om dit probleem te tackelen heb ik even een applescriptje geschreven.
Wat het doet?

Het zet automatisch (binnen 10 seconden) de wifi aan of uit afhankelijk of je de netwerkkabel in je mac steekt of hem loshaalt. Bij een vaste ethernet verbinding zal de wifi verbinding worden uitgeschakeld Wanneer de ethernetkabel wordt losgetrokken zal wifi automatisch opstarten.

1. Open appelscript
2. Knip en plak het onderstaande in het venster van applescript
3. Wijzig de naam van het netwerk in de eerste regel van dit script
4. Sla dit scriptje op als:
"Exporteer - > structuur "programma"; aanvinken uitvoerscript + niet sluiten na uitvoerhandler.
5. plaats in de map programma's
6. via systeemvoorkeuren toevoegen aan je gebruikersnaam bij het tabblad: inloggen

Nu zal dit programma iedere keer nadat je de mac opstart dit programma automatisch opstarten.

-- auto wifi/ethernet (begin script) --
property known_ssid : {"Wifinetwerknaam hier"} -- zet de naam van je wifinetwerk tussen de aanhalingstekens

on idle
Loop()
return 10
end idle

on Loop()
-- Check for Ethernet connection
try
set CheckEthernetAddress to do shell script "ifconfig en0 | grep 'inet' | awk '{print $2}'"
if CheckEthernetAddress is not "" then -- Er is verbinding met ethernet
-- We gaan nu de wifiverbinding uitschakelen.
set airPortPower to do shell script ("networksetup -setairportpower en1 off")
else
-- Check for WiFi connection
set CheckWifiAddress to do shell script "ifconfig en1 | grep 'inet' | awk '{print $2}'"
if CheckWifiAddress is "" then -- Geen verbinding via Wifi gevonden
SelectWifiNetwork()
end if
end if
end try
end Loop

on SelectWifiNetwork()
-- Zet wifi adapter aan
set airPortPower to do shell script ("networksetup -setairportpower en1 on")
delay 10 -- Wait to allow for a WiFi connection
-- DETECTEER WIFI SSID NAAM
set SSID to do shell script "/System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport -I | awk '/ SSID: / {print $2}'"

end SelectWifiNetwork

-- Einde script