iMac 27" i7 zeer traag

Sinds een op de andere dag is mijn iMac zeer traag. Opstarten duurde ongeveer 10 minuten en ook na het opstarten was hij zeer traag.
Constant 'beachballs' of hij reageerde helemaal niet. Backup gemaakt en een clean install uitgevoerd, dit heeft het probleem echter niet opgelost. Het opstarten duurt nog steeds veel te lang en ook in normaal gebruik is hij niet vooruit te branden.

Wat zou dit kunnen zijn? Defecte harddisk?

Zou idd een defecte harde schijf kunnen zijn. Is het een 1 TB schijf?
https://www.apple.com/nl/support/imac-harddrive/

Ja toevallig wel. Zal mij serienummer even invullen.

Serienummer ingevuld en ik kom dus niet in aanmerking voor het vervangingsprogramma. Even gekeken welke harddisk ik dan wel heb, blijkt een Western Digital 1TB te zijn. Schijf EHBO uitgevoerd maar die geeft ook niets raars aan.

Kijk is bij Activiteitenweergave in de map hulp programma's. druk dan op %CPU zodat het pijltje erbij naar beneden wijst. Nu kun je zien welk programma het meeste CPU gebruikt (die staat dan boven aan) op je mac. Ik heb het zelf ook een keer zoiets gehad, het kwam bij mij door een bug in een programma waardoor het 120% CPU gebruikte. even het programma verwijderen en opnieuw installeren en alles deed het weer goed bij mij.

Klinkt als de hdd inderdaad , mocht je deze (laten) vervangen kies dan voor een SSD ipv een HDD

Dat is echt de beste upgrade , maakt je systeem zoveel sneller

Begin eerst eens met een backup maken voor je HDD echt de geest geeft...

Kijk eens of de problemen ook optreden in een andere user.

@ pim939

Draai op een schone installatie van ML dus dat kan het niet zijn.

@cardwizard

Aangezien ik na de schone installatie nog steeds problemen heb denk ik ook dat het de HDD is.

@MacBeer2

Ga ik even proberen!

Sorry voor het omhoog schoppen van een oud topic.

Mijn iMac heeft 3 jaar stof staan happen en begin het nu toch wel heel zonde te vinden dus ik zou de iMac graag weer werkend krijgen. Nadeel is dat ik daarvoor naar Amsterdam moet wat voor mij 2 uur rijden is. Dus ik zou graag zeker willen weten dat de hardeschijf kapot is zodat ik maar één keer heen en weer hoef.

Gisteren weer de iMac aangezet en het duurt ongeveer 20 minuten voordat hij opgestart is. Eenmaal opgestart krijg ik bij het minste geringste beachballs in beeld. Ik heb het schrijfhulpprogramma al uitgevoerd en die geeft niks raars aan. Ook heb ik op advies van jullie een andere user geprobeerd maar ook dan is hij zeer traag. Ook heb ik bij Activiteitenweergave gekeken en er is niks wat veel CPU gebruikt.

Hoe kan ik uitsluiten dat het daadwerkelijk de HDD is? Ik hoor namelijk geen tikkend geluid of iets dergelijks. Dit had ik wel bij mijn netwerk hardeschijf.

Door op te starten van een externe harde schijf bijvoorbeeld. Of door de free trial van SMART Utility op te halen en daarmee de schijf te checken.

(Wel eigenaardig dat je een paar uur rijden teveel moeite vindt, en het ding dan maar drie jaar laat verstoffen…)

daar in de buurt van emmen zal toch ook wel een handig iemand een iMacje kunnen contoleren?
(en zolang het nog niet zo’n platte is meteen een hdd kunnen vervangen voor een ssd?)