iMac 27 inch Quad-Core i5 of i7?

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de iMac 27 inch Quad-Core i5 of i7. Is de i7 sneller? Ik wil hem gaan gebruiken voor Final Cut Express, Photoshop en misschien WoW. Verder zal ik in Final Cut Express met 1080p beelden gaan werken. Iemand suggesties?

Het verschil zie alhier: http://www.apple.com/nl/imac/specs.html

T was even flink zoeken maar heb het gelukkig kunnen vinden. Veel succes :wink:

Haha zo ver was ik zelf ook al, maar ik heb vrij weinig verstand van al die cijfertjes. Zou het graag wat concreter willen hebben.

Hoe hoger het cijfertje, hoe beter de specs ;)

Ik denk dat je wel een zware werker nodig hebt om al die taken te kunnen doen :wink: Maar ik denk dat je met de i5 ook al heel ver komt.

Concreter = wachten op praktijkervaringen. Dat kan pas vanaf November.

Haha ik word hier niet heel veel wijzer van. Ik snap dat de 2.8Ghz processor sneller is dan de 2.66Ghz processor, maar zoals ik al zei zou ik graag een wat concreter antwoord willen hebben. Zal het verwerken van 1080p video materiaal bijvoorbeeld een stuk sneller gaan met de 2.8Ghz processor?

Oke, daar heb je misschien gelijk in. Maar kan niemand mij uit ervaring met bijvoorbeeld een Mac Pro het verschil vertellen?

één 2.8 ghz processor is inderdaad sneller dan een 2.66 ghz processor.

Er zit alleen verschil in:

de iMac i5 met 2.8 ghz processors (De naam zegt het al: Meervoud. ) Hier zitten 2 processors in. Daarom heet het dual core (Dual = 2)

Je hebt dan dus 2x2.8 ghz tot je beschikking.

De iMac met i7 heeft 4 x 2.66 ghz.

Per processor dus minder, maar het totaal maakt meer. 1 taak wordt verdeeld over 4 processoren.

(Correct me if i’m wrong guys).

You're wrong. i7 heeft namelijk 2.8Ghz processor en niet de i5 zoals je zojuist zei. Maar goed, ik heb mijn antwoord denk ik al. Wachten tot de eerste recensies en tests er zijn. November dus.

Het is inderdaad wachten op de benchmarks, ik ben benieuwd wat het verschil in snelheid is tussen de 2,8 quad en de 3.33 dual.

Het prijsverschil is zo’n 170 euro, apple kennende zal het verschil dan wel niet zo groot zijn.

[quote:4f8c119885="Maikelw"]één 2.8 ghz processor is inderdaad sneller dan een 2.66 ghz processor.

Er zit alleen verschil in:

de iMac i5 met 2.8 ghz processors (De naam zegt het al: Meervoud. ) Hier zitten 2 processors in. Daarom heet het dual core (Dual = 2)

Je hebt dan dus 2x2.8 ghz tot je beschikking.

De iMac met i7 heeft 4 x 2.66 ghz.

Per processor dus minder, maar het totaal maakt meer. 1 taak wordt verdeeld over 4 processoren.

(Correct me if i’m wrong guys).[/quote:4f8c119885]

Een quad core is maar 1 processor met 4 cores. Dit is ontwikkelt omdat 4 processoren teveel ruimte in zouden nemen en te warm word. Voorlopig zullen we ook niet gek veel snellere processors zien want die worden gewoon weg te warm… 3.8Ghz is volgens mij op 't moment het maximum.

i5 heeft 4 cores met 1 thread per core, de i5 kan dus 4 threads tegelijk uitvoeren. De i7 heeft Hyper-Threading en kan daardoor per core 2 threads uitvoeren, 8 threads in totaal dus. Hoewel de i7 gewoon een 4-core processor is zie je 8 cores (4 fysieke en 4 virtuele) verschijnen in Activiteitenweergave.

Kort gezegd, als jouw applicaties goed overweg kunnen met meerdere cores/threads zal de i7 sneller zijn. :slight_smile: In WoW zul je het niet merken, Photoshop en Final Cut Express mogelijk wel.

Bedankt! Nu inderdaad even wachten op de tests.

Zie ook http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=157069

Ik kan je de conclusie van die tests al wel laten weten, gewoon op basis van de specs, ervaring en gezond verstand: De i7 zal in alle opzichten even snel en in veel opzichten sneller zijn dan de i5.

Q: Hoeveel sneller?
A: Dat hangt er van af wat je er mee doet. Puur op kloksnelheid maakt het zo’n 5% uit. Voor minder processor-intensieve applicaties (WoW, Photoshop, Final Cut) zal het zoiets of wat minder zijn. Voor multi-threaded applicaties die baat hebben bij hyper-threading (zoals 3D rendering bijvoorbeeld) kan het een stuk meer zijn dan die 5%.

Q: Is het nu zoveel sneller dat het het extra geld waard is?
A: Dat hangt er dus van af wat je er mee gaat doen en hoe makkelijk je het extra geld kan uitgeven. Over het algemeen is het zo dat bij dit soort snelle machines een relatief kleine sprong in prestaties al gepaard gaat met een relatief grote sprong in kostprijs. En dat is voor de stap van de i5 naar i7 zeker ook zo. De i5 zal zeker geen miskoop zijn. En als je de extra Euros uit kan geven voor de i7 heb je de snelste iMac die er is. Aan jou de keuze.

Er staat bij leverdatum November. Is er al duidelijkheid over een concretere leverdatum, of is dat nog gewoon even afwachten?

Ik schat zo ongeveer tussen 1 en 30 november... even afwachten dus. :-)

Ik zou er best een willen kopen. Jammer dat we hier al 3 Macs in huis hebben; het excuus ontbreekt enigszins.

@MichMich: Hoeveel tracks heb je ondertussen alweer in je iTunes staan? :slight_smile:

Mooi dat deze vraag al gesteld is: ik heb nl. dezelfde vraag. Ik meld me dus even in dit topic en wacht met jullie mee op benchmarks.

En levertijd.

Hallo,

Ik heb de 27" inch gehaald en hij is fijn (H). Alleen ik vraag me iets af met betrekking tot het toetsenbord. Ik luister me muziek in VLC en de shortcuts op het toetsenboard zelf (de play knop) activeren iTunes zowel als dat ze VLC bedienen kan ik het instellen dat hij iTunes niet meer opent maar alleen reageert in VLC?

ik zou de vraag in een ander topic stellen, dit topic is gericht op het verschil tussen de i5 processor en de i7 processor.