imac 350mhz probleem

Ik heb een imac 350mhz met 80GB hdd en 256mb intern geheugen. Ik ben aan de slag gegaan om er jaguar op te zetten, jaguar begint met installeren en toen zei jaguar dat eerst de "firmware" van de imac geupdate moest worden. Het enige wat je daarna nog kon doen was op sluiten klikken. Heb ik gedaan en hij sloot af, wanneer ik hem nu aanzet hoor ik dat hij opstart maar het beeldscherm laat niks zien, ik kan er een cd in doen en via apple E hem weer ejecten. Zou ik pech hebben en is het beeldscherm stuk gegaan of zou er iets anders aan de hand zijn?

Er zit niks los van binnen, heb hem opengemaakt en bekeken, het geheugen zit goed, heb geprobeerd om met het orginele geheugen hem op te starten, maar dan krijg ik hetzelfde.

Heeft iemand een idee? Alvast bedankt.

Ja heb eens vernomen dat je eerst de firmware moet updaten vooraleer je OSX probeert te installeren, zoniet is je mac blijkbaar onherroepelijk verloren. Allez zo heb ik ooit gehoord, maar weet niet of dit 100% waar is.

Is het niet zo dat je de firmware alleen kan updaten via OS 9.1 of hoger? Ik dacht dit namelijk. Dus probeer eerst OS 9 terug te zetten, firmware updaten en dan 10.2

Je moet ervoor zorgen dat je de firmware bijwerkt naar de naar de laatste versie (kan alleen onder OS 9 - zet de update in de opstart bestanden).

Haal dan de kap van iMac af, aan de linker kant van je mac zie je twee plastic zwarte stelschroeven. Als je aan een van deze draait kan je de brightness van het scherm weer bijdraaien.

Mac OS9 staat al op de bak, ik zal eens proberen of ik de brightness kan veranderen van het beeldscherm en hopen dat ik dan wat kan zien. De mac die start wel op, alleen zie ik niks op het scherm, blijft zwart.

Volgens mij moet je wel eerst die firmware hebben gedraait om het allemaal goed te laten werken. Ik heb anders nog wel ergens een software tooltje om het scherm uiteindelijk weer in te stellen (als je de firmware upgrade hebt gedraaid). Ook heb ik nog ergens een pdfje waar in staat hoe je de imac uit elkaar kan schroeven als je interesse hebt.

ik het net hetzelfde probleem gehad, ik stopte de cd met os 10.3 erin en kreeg dus zoals verwacht de melding dat ik eerst diende de firmware te updaten.

na hier op het forum een link te hebben gevonden van de juiste firmware-update, ben ik begonnen met het herstarten van de imac.
Vooraleer te kunnen updaten moet os 9.2 erop staan dacht ik, ik heb dan gewoon de volledig systeemmap van een g4 gekopieerd over deze van de imac.
herstart et voila, os 9.2 stond er toen op, nog steeds werkende op een scherm waarop je bijna niks kon zien, ik had reeds de helderheid fel verhoogd !
Na het installeren van de firmware-update nog steeds het zwarte scherm, dan maar besloten om verder te doen en nog 10.3 te installeren en zowaar, vanaf de herstart na de installatie van 10.3 had ik terug een normaal werkende imac.

de mac was trouwens van mn baas en ik had em nog zo gezegd dat ik wel wist hoe die te kunnen updaten zodat je er geen aquarium kunt van maken…

succes!

Hier zijn al kilometers forums over geschreven sinds OS X is geboren. Je hebt een externe monitor nodig om er weer in te komen en de firmware te updaten.

Een externe monitor aansluiten gaat alleen zo lastig als er geen VGA poort op een iMac 350 zit...

hier nog wat linkjes erover: http://db.tidbits.com/tbtalk/tlkmsg.lasso?MsgID=15755

apple service handleidingen: http://home.earthlink.net/~strahm_s/manuals.html

Ik heb alles zitten lezen en het ziet er naar uit dat ik weer een nieuwe uitdaging heb gevonden! :D Eerst ga ik maar eens die brightness omhoog zetten en dan ga ik kijken of ik wat zie, misschien mijn kamer verduisteren en dan dus eens die firmware zien te fixen, ik heb gelukkig nog een imac, dus ik kan gaan oefenen op de toetsen combinaties :)

In ieder geval bedankt voor alle reacties!!