iMac 5K: adobe RGB *Wie gebruikt deze?*

Hallo OMT-ers!

Ik wil heel graag de 5K iMac.
Echter print ik veel foto’s. Ik ben benieuwd, sinds ik er weinig goede info over kan vinden,
of er OMT-ers zijn die hun 5K iMac kalibreren met een Spyder of iets dergelijks en me
kunnen vertellen in hoeverre de iMac het Adobe RGB kleurenspectrum laat zien.
SRGB is voor mijn afdrukken niet zo interessant. De printservice werkt met Adobe.

Ik ben heel benieuwd of iemand me een beetje kan helpen/adviseren!

Groeten Furbz

That original 5K display was found to have a full 100 percent coverage of the basic sRGB colour gamut.
In terms of the Adobe RGB colour space, that iMac recorded 78 percent cover, althoguh others have seen it achieve 86.1%.

Ik denk dat sRGB zowiezo, ongeacht op welk toestel je de kalibratie uitvoert, niet interessant is. De standaard “Adobe 1998” heeft een grotere kleurengamut dan sRGB. Als de originele foto’s in sRGB worden aangeleverd of reeds op die manier werden geconverteerd dan zal het omzetten naar een ICC profiel met een grotere kleurengamut geen flikker uithalen. Wat er niet in zit, kan je niet uithalen. Beste is dus van originele RAW bestanden naar een grotere kleurengamut RGB te converteren. sRGB raad ik voor printopdrachten niet aan.

@OMT-fan dank je voor je lines!
Zijn er OMT-ers die zelf ervaring hebben met de iMac en prints in adobe RGB?

@McJohn, dank je voor je reactie, maar volgens mij heb je mijn verhaal niet
goed gelezen ;). Ik schreef al dat SRGB niet interessant is voor mij.

Ik denk dat je met een Mac Pro 5.1 een betere keuze maakt, vrij om de GPU en ook scherm te kiezen die jou bevallen.
iMacs zijn altijd al lastig om te kalibreren geweest.

http://create.pro/blog/mac-pro-51-4k-monitor-vs-imac-5k-create-pro-face/

@Carp, ik heb een 2015 mbp retina die ik aan een extern scherm kan hangen. Dat is m’n tweede optie als blijkt dat het scherm niet zo oké wat kleurweergave betreft. Mac pro is voor mij absolute overkill. Ik wil een alles in 1 of een eizo met Henge Dock om te werken.

@ Furbz … Vous avez raison! :slight_smile: