Imac 5K ssd of fusion drive

Hoi.

Ik wil binnenkort mijn 27" iMac (2011) vervangen door een nieuwe en dan wel de 5K.
Alleen zit ik in dubio over de opslag. Ik gebruik nu een gewone HDD van 1tb die voor 60% vol staat.
De mac zelf is op het moment zo verschrikkelijk traag met alles (van opstarten tot apps openen en in photoshop is ook niet leuk werken meer)
Ik zie meer strandballen dan een menig strand in de zomer ziet :stuck_out_tongue:

Ik heb veel bestanden op mijn mac staan variërend van enkele kbytes tot gigabytes, wat gebeurd er (op een fusion drive) als ik een map open met 150 items waarvan er een hele hoop verschil zit in grootte’s (kleine .gifs, grote .psd bestanden en alles ertussen)
En dan steeds een andere map (met hetzelfde idee)? Word dit dat steeds naar het SSD gedeelte verplaatst? Of blijft dit op de HDD staan?
(Dit is voor mijn hobby namelijk digital scrapbooking) het eindresultaat in photoshop word 3600x3600px bij 300dpi.
Ik heb dus heel veel mappen met al die bestanden en als ik aan een pagina werk maak ik wel 30 verschillende mappen open om te zoeken naar dat ene bestandje om te gebruiken.

Ik ben namelijk bang dat de fusion langzaam word doordat ik zoveel kleine en grote bestanden tegelijk bekijk/open.
Ook heb ik heeeeel veel foto’s (duizenden)

Films en dergelijke staan op een externe schijf

Ik neig naar een 1tb fusion (of 3tb) maar een ssd van 256gb heb ik niets aan en die van 512gb is weer zoveel duurder (180 of 360 euro)

Als het echt moet kan ik al mijn fotos en bestanden op een externe schijf plaatsen maar ik vind het juist veel handiger om ze altijd bij de hand te hebben.

Ik heb zelf nog geen ervaring met SSD dus alles wat nu nieuwer is zal sneller aanvoelen voor mij.
Wat zouden jullie doen?
Ohja ik wacht ook nog ff tot oktober eventueel upgrade?

Ik heb een iMac 21" 2013 model met fusion drive (1.1 TB) en ik kan je aanraden de fusion disk te kiezen.
Werkt in de meeste gevallen even snel als een pure SSD (opstarten Mac, opstarten applicaties) en je hebt toch veel ruimte, en niet twee schijven (want dan is altijd de verkeerde vol…)
Na twee jaar (nu 900GB gebruikt van 1.1TB) en voelt het niet noemenswaardig trager dan in het begin.

Heb je overwogen om je huidige HD te vervangen door een SSD?
Gaat vast in jouw situatie veel schelen.

€330 voor 1TB SSD:
http://tweakers.net/pricewatch/430405/crucial-bx100-1tb.html

Hoeveel geheugen zit er in je iMac?
Naast een SSD upgrade kun je je RAM ook upgraden.

€100 voor 16GB extra.
http://tweakers.net/pricewatch/299915/corsair-cmsa16gx3m2a1333c9.html

@mjsanders: dankje voor je reactie! Dit is precies zo’n reactie waar ik op hoopte haha. Ik wil gewoon graag mijn opslag hebben en dat kan dus met die fusion!

@thebigz: heb ik overwogen ja alleen is de mac volgens mij gewoon helemaal gaar.
Heb al een paar clean installs achter de rug en telkens keert het probleem terug.
Het is ook precies de mac met de videokaart en hdd problemen, helaas kwam ik er te laat achter voor die gratis service.

Ik wil ook gewoon weer iets nieuws en moois :smiley:
Er zit 8gb in momenteel

Debk toch hele gare HD. Daar is ie niet mee te verkopen. Probeer toch even een SSD te plaatsen. Welke cpu heb je nu?

Ik ruil hem in in de winkel bij de aanschaf van de nieuwe en zolang die daar door de test komt is het goed haha.

Ga hem zeker niet particulier verkopen nee. Hd gaat binnenkort stuk denk ik hoewel smart status goed is…

Ik heb de i5 3.1 ghz, 8gb ram (4x4) 1tb, 6970M 1024 MB

Wij werken met een snelle NAS (Synology, + type) en met uitsluitend flash geheugen in de iMac.
In die van mijn vrouw, 27" type mid 2011 5i 16GB zoals die van u, hebben we de HD vervangen door een SSD SamsungEVO 850 520 GB en sindsdien is het geklaag over traag zijn voorbij.
Zelf heb ik een 27" 5K i5 met dus enkel 520 GB pci-e flash geheugen. Ja, die voelt duidelijk nog rapper aan; maar ik zou enkel overgaan van haar naar mijn Mac omwille van het prachtig 5K scherm met het comfort voor mij ogen en het gemak van werken (zeker ook met Photoshop).
Ik denk dat over een paar jaar in een high-end computer geen HD meer zal zitten: een NAS voor centrale opslag en elk device zijn eigen flash geheugen.

Over een paar jaar zit er in geen enkele computer meer een harde schijf, alleen Flash (SSD).

Een paar jaar verder . .

Mijn iMac is aan vervanging toe en ik sta voor dezelfde keuze: een fusiondrive of een SSD. Ik stel geen hoge eisen aan mijn computer. Een spelletje Civ. is het zwaarste dat ik doe.

Nu snap ik dat je als het om performance gaar altijd voor de SSD gaat, maar die is ook duurder. Heb ik het goed dat een fusiondrive prima is voor huis-tuin-en-keuken gebruik?

[quote=TheBigZ url=https://www.onemorething.nl/community/topic/imac-5k-ssd-of-fusion-drive/#post-2879261 time=1442257426][quote=riji url=http://www.onemorething.nl/community/topic/imac-5k-ssd-of-fusion-drive/#post-2878992 time=1442220163]
Ik denk dat over een paar jaar in een high-end computer geen HD meer zal zitten:

[/quote]
Over een paar jaar zit er in geen enkele computer meer een harde schijf, alleen Flash (SSD).[/quote]

Profetische woorden, alleen helaas nóg steeds niet bewaarheid…

Het is jammer dat we in Mei van 2017 nog steeds gewone HD’s aantreffen in de basisconfiguratie van de iMac. Voor mensen die echt niet meer kunnen wachten is dan inderdaad de keuze betaald upgraden of met de gebakken peren zitten.

De 1TB Fusion Drive ( een € 120,- euro upgrade bij een basis 27" of Midden model 21,5") is een prut- fusiondrive met een achterlijk klein flashdeel

De 256 GB Flashdrive ( een € 240,- euro upgrade bij een basis 27" of Midden model 21,5") is de voordeligste manier om een echt snelle iMac te kiezen.

de 2TB Fusion Drive ( een € 360,- euro upgrade bij een basis 27" of Midden model 21,5") heeft een wel normale hoeveelheid flash aan boord, maar is een serieus dure oplossing die mijns inziens beter kan worden opgelost met de 256GB Flashdrive en een flinke 2,3,4 TB USB3 externe HD

Aan Ziegler de keuze, maar ik zou kiezen voor de 256 Flashdrive (PCie, en echt heel vlot)

Fusion Drive is eigenlijk ook al niet meer van deze tijd. Het is echt zo’n overgangsstandaard tussen HDD en Flash/SSD. Ik kan mij niet voorstellen dat er in de volgende generatie iMacs nog een Fusion Drive optie zal zijn.