Heb sinds gisteren de Imac 5k Ben er heel tevreden mee. Alleen zit ik ergens mee en dat is namelijk het verbruik in sluimerstand en als het helemaal uitstaat. Heb een verbruiksmeter van de Gamma en zag dat het verbruik bij uit 6 watt is, ook in sluimerstand? Dit kan toch niet kloppen neem ik aan. Volgens Apple zal de Imac maar 0,66 watt moeten verbruiken als die uit staat.
Is er iets waar ik me zorgen aan moet maken. zoals een defecte voeding?
Hmm. Heb hem ook even aan een spaarlamp gehangen en dan geeft die wel netjes een waarde van 4watt. Volgens de handleiding zou die verbruiksmeter vanaf 4 watt kunnen meten. Dus vind het nog steeds gek dat me Imac 6 watt verbruikt
De goedkope verbruiksmeters van de Gamma, Conrad en ga zo maar door hebben problemen bij het meten van lage vermogens (bij de meesten is dat bij minder dan 10 Watt). Dat probleem heb je niet met de hele dure meters (die dus echt meer dan 100 euro kosten). Ergo: de kans dat jouw apparaat iets zinnigs aangeeft onder de 10 Watt is miniem.
[quote=MEEUW url=http://www.onemorething.nl/community/topic/imac-5k-standby-verbruik/#post-2771021 time=1417732607]Ja maar dat apple de echte waardes aangeef is ook miniem ;).
[/quote]
Het probleem met iedere waarde is weten hoe je die moet duiden. Apple gebruikt een wat andere uitdrukking (Watt en BTU) die wat moeilijker te duiden zijn en die wij als consument ook niet zo eenvoudig kunnen meten. Verder is het ook lastig om na te gaan wat nou licht en zwaar gebruik is aangezien iedereen daar toch weer hele andere dingen onder verstaat. En tot slot hebben we nog de meetfouten die je altijd zult hebben. M.a.w. als je zelf een meting uitvoert met de juiste apparatuur (dus niet de goedkope meters van onder de 100 euro) en je komt aanzienlijk in de buurt van de waarde van de fabrikant dan mag je er gewoon vanuit gaan dat het klopt. Zo nauwkeurig is dit nou ook weer niet, vaak is het niet meer dan indicatief
Dat doet iedereen maar daar zitten grenzen aan want Apple moet wel voldoen aan de certificeringen waaraan ze meedoen (denk hierbij aan EPEAT). Het gaat hier dan ook om realistische waarden.