iMac aansluiten op versterker/speakers: ZOEM

Hey allemaal!

Ik probeer mijn iMac aan te sluiten met behulp van een jack naar tulp kabel aan mijn DENON versterker, wat prima lukt, maar ik hoor een harde zoem, die erger wordt naarmate ik het volume omhoogdraai. Mijn cd speler, die aan dezelfde versterker zit, heeft dit niet, dus het ligt denk ik niet aan de speaker aansluiting.

Iemand een idee wat het is, en wat te doen?

Ozzy

Heb je hem niet toevallig aan de phono aansluiting aangesloten? Deze is veel gevoeliger dan bijvoorbeeld de cd of dv d aansluiting. Kijk eerst eens of je de juiste aansluiting hebt gebruikt. Is de aansluiting wel goed dan ligt het waarschijnlijk aan het kabeltje...Kan je testen of de zoemtoon ook te horen is bij het aansluiten van een hoofdtelefoon? Is de zoemtoon dan niet te horen dan kan ook een trafo of magnetisch veld in de buurt van het kabeltje voor storing zorgen.

een scheidingtransformator in de audioverbinding. Ga hiervoor b.v. even langs bij de electronicaboer of iemand in de auto-electronica. Dit is een bekend verschijnsel dat vaak voorkomt als je computers aan een audio-systeem hangt.

succes

Trek de antenne kabel eens uit je stereo (als je die er aan hebt zitten). Nog steeds een zoem?

scheidingstransformator? wat doe je daarmee? Heb gelezen dat het iets te maken kan hebben met de aarding?

Ik heb ook een zoem. Bij mij zit mn mac mini op mn stereo, in mn video ingang. Het kabeltje is gewoon goed.. Word dit dan veroorzaakt door een magnetisch veld? Want toen ik mn cube via imic op mn stereo had, hoorde je wel een kleine zoem maar geen grote zoals nu...

[quote:1f4df712b3="OscarRoberto"]Heb gelezen dat het iets te maken kan hebben met de aarding?[/quote:1f4df712b3] Yup. Zoek maar eens op 'aardlus'. Dan vind je onder meer deze: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=58291&highlight=aardlus

mmm ik zal er naar kijken, ben zo'n electronica nitwit wat dat betreft

Steek de airport eens omgekeerd in het stopcontact, dit hielp bij mij prima. (sorry had niet goed gelezen)

[url=http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMDE6MDAwMC4wMGRhLjc5N2I4OGMwJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28tODg1OS0xJn5TdGF0ZT0xNjY5Njk4ODk=?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&p_selected_area=%24ROOT&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=aardlus+filter&r3_matn=&insert_kz=&area_s_url=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=10]klik[/url] alleen welke is de vraag...

Of google op groundloop. Dan vind je o.a. dit: Wat is het: [url]http://www.epanorama.net/documents/groundloop/basics.html[/url] Hoe kom je er vanaf: [url]http://www.epanorama.net/documents/groundloop/home_solving.html[/url]

De kabelaansluiting is de meest voorkomende oorzaak voor aardlussen bij computers aan stereo’s.
Dus probeer eerst maar eens die antenne kabel los te maken (als je die hebt). Is het probleem dan weg, dan ga je naar de electronicawainkel voor een aardlusfiltertje voor je antennekabel, deze kosten iets van 12 euro ofzo. Hoef je ook niet die artikelen te lezen.

Oh, en je moet niet alleen letten op antennekabels die direct in je stereo steken. Als je een antennekabel aan je tv hebt zitten en je hebt je tv verbonden aan je stereo dan moet je die kabel er ook even uit trekken. Zelfde geldt voor Antenne->TV->DVD->Stereo, waarschijnlijk heb je zo’n setup, dan dus even de antenne kabel ook uit de TV.

[quote:9f9b0a6025="JulianNeef"][url=http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMDE6MDAwMC4wMGRhLjc5N2I4OGMwJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28tODg1OS0xJn5TdGF0ZT0xNjY5Njk4ODk=?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&p_selected_area=%24ROOT&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=aardlus+filter&r3_matn=&insert_kz=&area_s_url=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=10]klik[/url] alleen welke is de vraag...[/quote:9f9b0a6025]

Dit is er een die tussen je antennekabel gaat:
Mantelstroomfilter bij conrad
Mantelstroomfilter is overigens ook een veelgebruikte benaming. Ground breaker ook.

Zelf heb ik een ground breaker van het merk profitec, deze gebruikt gewone ouderwetse kabelaansluitingen.

[img:9f9b0a6025]http://www.mediacentra.nl/images/review/pczapper/groundbreaker.jpg[/img:9f9b0a6025]

heb het probleem idd ook met mn dvd die ik aangesloten heb op de stereo.

Aardlusfilter it is dus. Alleen dan wel een die tussen jack/tulp past. ben benieuwd.

Op naar de electronicaboer

thanks dude, ik laat je wel weten of het werkte.

Die jack/tulp filters zijn vaak wel duurder en je hebt er eventueel meer nodig. Beter het probleem bij de oorzaak aanpakken, en dat is meestal je kabelaansluiting, als je aan de doos waar je kabel binnenkomt direct een filter stopt ben je met 1 relatief goedkoop filter klaar. Als dit niet de oorzaak is en je weet niet wat wel dan kan je filters tussen de input kabels van je stereo gaan zetten.

Misschien is het niet helemaal duidelijk dat je niet moet denken dat die antennekabel geen invloed kan hebben als je niet naar de radio luistert of naar de tv kijkt. Die antennekabel is gewoon een contact naar aarde ook als je tv uitstaat of je helemaal geen radio luistert. Via je TV en DVD speler bereikt deze aarding je stereo en via je stereo je computer en via je computer de (andere) aarde van het electriciteitsnet en de aardlus is compleet.

http://www.z74.net/FAQ-Brom.txt

Alsjemenou!

Ik leer hier elke dag wat bij.

En als ik mijn DVD/TV niet aan mn stereo aansluit? dan ook?

Lang leve digitale satelliet ;-). Overigens is dit niet normaal, het zou gewoon goed moeten werken. Jammer dat de CAI weer roet in't eten gooit.

[quote:1e05e6a5dc="OscarRoberto"]Alsjemenou!

Ik leer hier elke dag wat bij.

En als ik mijn DVD/TV niet aan mn stereo aansluit? dan ook?[/quote:1e05e6a5dc]

Gewoon proberen, wat stekkertjes loshalen en kijken of de zoem verdwijnt.

Ik heb die brom ook en heb om die reden een optical kabel gekocht. Alleen ik krijg mijn intel minimac nu niet op "optical out". Hij blijft op de analoog out. Hoe krijg ik dan de minimac zover dat hij een optisch out signaal gaat geven? Ik heb iets gelezen, maar dat begreep ik niet helemaal en heb dus niet gedurfd, dat ik dat via de opstart schijf moet doen? Weten jullie dit misschien?

Bedankt!