iMac bij Apple of Upgreatest kopen?

@JP,

Wat heeft 30 jaar ervaring te maken m.b.t. het verliezen van je garantie…

BTW de term dozenschuivers is inmiddels na 30 jaar wel verjaard…

De groeten aan Ed’je en van Dissel…

JoopJoopJoop

https://www.quotenet.nl/zakelijk/a219262/dit-zijn-de-allerrijkste-dozenschuivers-ter-wereld-219262/

Wat 30 jaar ervaring met Apple (2 Macintosh Classic’s, 6 iMac’s, 3 Mac Pro’s, 4 iPad’s, 3 Apple TV’s, 5 iPhones. 3 display’s, diverse AppleCare) te maken heeft met het verlies van garantie weet ik ook niet. Ook nooit geweten dat je een nieuw Apple product bij Apple moet registreren. Nooit oud genoeg om te leren.

<p class="cite">Max_G op 24 mei 2019 om 10:08</p> Upgreatest is een prima bedrijf met uitstekende service. En de sponsor van MacFreak trouwens. Eigenaar Martijn zit al eeuwen in de Mac-business.

Bovenstaande speculaties over zwendel, gerommel en geen garantie zijn totale onzin. Daarbij klopt de rekensom van Basek niet. In de configuratie zoals Apple ‘m aanbiedt kost-ie bij Upgreatest €2950,88. En ja, als je de HDD van de fusiondrive vervangt door een SSD kan het een stuk goedkoper. NVME opslag is wel nog sneller dan een Crucial of Samsung SSD.

Aangezien je gemakkelijk zelf geheugen kunt bijplaatsen kan Upgreatest vooral daar prijsverschil maken. Basek zou er trouwens goed aan doen zelf geheugen te kopen en zelf bij te plaatsen.

Beste Max, hoe heb ik mijn rekensom fout gedaan? Ik zie het helaas niet.

Basek, je vergelijkt Apple’s NVME-SSD met een ‘gewone’ SSD van Upgreatest. Je moet dus bij Upgreatest ook 1TB NVME opslag aanvinken voor de juiste vergelijking. Verder, bij Apple betaal je de totale hoofdprijs voor RAM. Terwijl je dat zelf voor véél minder kunt kopen, bij Amazon.de bijvoorbeeld. Zelf bijplaatsen is kinderspel (speciaal luikje aan de achterkant hiervoor).

<p class="cite">Max_G op 24 mei 2019 om 11:20</p> Basek, je vergelijkt Apple’s NVME-SSD met een ‘gewone’ SSD van Upgreatest. Je moet dus bij Upgreatest ook 1TB NVME opslag aanvinken voor de juiste vergelijking. Verder, bij Apple betaal je de totale hoofdprijs voor RAM. Terwijl je dat zelf voor véél minder kunt kopen, bij Amazon.de bijvoorbeeld. Zelf bijplaatsen is kinderspel (luikje aan de achterkant).
Dank je wel Max_G!

Nieuwe 15-inch MacBook Pro met Touch Bar: 2,3GHz 8-core i9, 512 GB - Spacegrijs (2019) bij Apple: €3.299

Bij Upgreatest: €2.999

Een mooi verschil van €300. Maar inderdaad: hoe kunnen ze het doen???

Wellicht ten overvloede: Apple probeert op verschillende manieren de integriteit en kwaliteit te vrijwaren van gerommel met hun producten. Natuurlijk is Apple duur, maar alléén in vergelijking met andere (pc) merken. (Vergelijken dus met bedrijfjes zoals Upgreatest is dus inderdaad appels met peren). Voor de rest betaal je voor een product waarvan de prijs niet zou moeten uitmaken als je perse een Mac wilt. Tenslotte ga je ook geen Ferrari kopen waar aan gesleuteld is door een obscuur autobedrijf.

<p class="cite">hendrik ijzerbroot op 24 mei 2019 om 13:31</p> Voor de rest betaal je voor een product waarvan de prijs niet zou moeten uitmaken als je perse een Mac wilt.
Spreek voor jezelf...

Er zijn nog altijd mensen die niet zoveel geld hebben, maar toch voor hun beroep materiaal nodig hebben om te kunnen werken en geld verdienen. Als je ergens anders hetzelfde product aanzienlijk goedkoper kan krijgen, waarom zou je dat niet doen? Of tank jij ook elke keer langs de snelweg (tenzij je een elektrische auto hebt)?

<p class="cite">Hansi2124 op 24 mei 2019 om 14:42</p>

Spreek voor jezelf…

Er zijn nog altijd mensen die niet zoveel geld hebben, maar toch voor hun beroep materiaal nodig hebben om te kunnen werken en geld verdienen. Als je ergens anders hetzelfde product aanzienlijk goedkoper kan krijgen, waarom zou je dat niet doen?

Als je iets moet kopen voor je beroep dan heb je zeer waarschijnlijk meer geld achter de hand (vaak in de vorm van een lening) dan de normale consument en is het dus ook een zakelijke koop met heel andere regels dan die van de consument. Als consument worden we goed beschermd maar dan is het toch een risico als je bij een niet erkende Apple (online)winkel zoals Upgreatest iets koopt als het om een Apple product gaat.

Ik heb even op hun site gekeken hoeveel ik uitgespaard zou hebben als ik mijn huidige iMac (21,5" 4K quadcore i7, 16GB, 1TB Fusion drive) bij hun zou hebben gekocht. Ik kon echter geen exacte configuratie samenstellen (m.a.w: ze verkochten kennelijk niet wat ik wilde) dus ik moest een schatting maken van het prijsverschil. Omdat ik zelf korting heb gehad zal dit ±€130 zijn geweest (zonder die korting ±€400). Maar ik had deze configuratie vermoedelijk dus niet bij hun kunnen kopen dus dat is nogal academisch geworden. Het lijkt er dus op dat Upgreatest geen totaal assortiment heeft en dus kun je je echt afvragen waar ze dan zo’n “exemplarisch” model vandaan halen.

Deze config?:

https://www.upgreatest.nl/webshop/imac/809-mrt42.html#/1082-mrt42_gpu-radeon_pro_560x_4gb/1084-mrt42_opslag-1000gb_fusion_drive_opslag/1093-mrt42_mouse-magic_mouse_2/1096-mrt42_keyboard-magic_keyboard/1100-mrt42_service-remote_hulp_data_overdracht/1080-mrt42_geheugen-16gb_geheugen/1181-garantie-2_jaar_garantie/1078-mrt42_processor-3_2ghz_6core_intel_core_i7

<p class="cite">basek op 23 mei 2019 om 20:33</p>

Ik moet het artikel nog lezen maar las eerder dat het snelheidsverschil tussen SATA en NVMe vooral voordeel heeft bij grote games en het decomprimeren van bestanden.

Games, comprimeren en andere complexe handelingen is een combinatie van de CPU/GPU en de snelheid van het geheugen c.q. SSD. Maar een NVMe is op alle terreinen sneller (max. een factor 7!) dan SATA als het gaat om lezen van bytes. Dus ook het opstarten of het openen van een programma gaat veel sneller.

@Martijn van Tillo:

Nee dat is een 3,0‑GHz 6‑coreprocessor terwijl ik net zeg: “quadcore i7” (en die is 3,6GHz)

<p class="cite">hendrik ijzerbroot op 24 mei 2019 om 15:51</p> @Martijn van Tillo:

Nee dat is een 3,0‑GHz 6‑coreprocessor terwijl ik net zeg: “quadcore i7” (en die is 3,6GHz)

Ah ok, is dat geen 2017 model?

Geef maar een seintje wanneer je t.z.t. je Fusion Drive wilt laten vervangen voor een SSD, dan doen we dat voor je op jouw locatie tegen kostprijs :slight_smile:

Ik heb een 2017 21,5" iMac, de 6 core variant kwam dit jaar uit. Je weet toch wel dat de 21,5 inch niet open kan? (In ieder geval niet zomaar). En volgens mij ben je dan echt je garantie kwijt. Daarom werk ik nu vanaf een externe SSD (de Samsung T5) en heb ik vandaag de X5 besteld die 5 maal sneller is vanwege de TB3 aansluiting. Ten opzichte van de gewone 5400 rpm HDD is dat vele malen sneller.

Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen en dan met name het verschil tussen de t5 en x5.

We maken op minder zonnige dagen dit model 40x per dag open. Dat gaat prima. We hebben nog geen problemen met garantieclaims gehad.

Eigenlijk gaan ze ook vrijwel nooit stuk. De reeks 2012 tot 2019 is heel erg stabiel en helemaal in de 21,5-inch reeks. Complimenten voor Apple.

Hoe lang heb je eigenlijk nog garantie op de jouwe?

Deze is gekocht in jan. 2018. Dus ik heb nog ruim een half jaar plus de Nederlandse garantie regels. De X5 is besteld bij Coolblue en het is dat ik nu even geen tijd heb maar anders had ik hem morgen kunnen halen dat wordt nu maandag.

Mooi product veel plezier ervan.

Bedankt.

We maken op minder zonnige dagen dit model 40x per dag open.
Jullie begrijpen bij MacFreak toch wel dat Teksteditor.app en Voorvertoning.app gewoon in je Programma’s folder te vinden zijn i.p.v. binnen in de iMac zelf?

MacFreak? Je bedoeld Upgreatest. Of zit je weer twee fora door elkaar te halen, @Shmoo ?