iMac Bondi (233) boot niet zoals het hoort...

Ik heb sinds kort een iMac Bondi voor mijn ouders gekocht, daarop stond Mac Os 8.6 geïnstalleerd. Ik natuurlijk onmiddellijk OS X.2 geïnstalleerd. Achteraf bleek dat de firmware moest ge-update worden want na de "boing" verschijnt er een wit scherm waar ik telkens "mac-boot" moet intikken voor hij verder wil opstarten. Dit is natuurlijk niet echt handig, daarom wou ik de OS 9.2 erop zetten die ik vorig jaar bij mijn eMac kreeg (aangezien er geen software bij de iMac zat). Maar die OS 9 wil hij helemaal niet installeren zonder dat ik de firmware heb ge-update, maar dit kan alleen onder 9 of lager. Iemand van een Belgisch forum (Intermactivity) heeft me dan een OS 8.5 toegestuurd, maar van die cd wil hij niet opstarten. Kan iemand me nog verder helpen zodat ik dit toch wel vervelende probleem kan oplossen? :(

Start ie ook niet meer op onder OS9 ?? Ik heb ooit gerommel met een iMac gehad, toen was ik de firmware ook vergeten, ik kreeg toen een zwart scherm en dacht dat ie naar de klote was! Vervolgens heb ik de iMac weer aan de gang gekregen door op te starten van de OSX install cd, ik heb toen meteen m'n opstartschijf OS9 geselecteerd en heb uiteraard toen de firmware geinstalleerd. Als je 9 draaiend krijgt, probeer dan nog eens de goede firmware te installeren.. [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86117]click hier[/url] Succes! :wink:

Het probleem is juist dat ik er geen OS meer op krijg geïnstalleerd dat lager is dan X. Ik heb zelf geen OS 9 liggen alleen een 9.2, die hij niet wil installeren vanwege de firmware en een 8.5 waarvan hij niet wil opstarten.

Al geprobeerd om met je OSX cd eerst je HD te formateren en daarna OS 9.2 of 8.5 erop te zetten? En is die 8.5 een kopie of origineel? (ivm boot-schijffout??)

De schijf is uiteraard al een keer geformatteerd geweest, de 8.5 is idd een kopie van iemand die me hiermee wou helpen de boel weer aan de gang te krijgen. Kan ik dan zelf geen bootable cdtje maken met de data van die 8.5????

met de bondi moet je ook oppassen (indien jer een grotere harde schijf hebt ingeduwd) dat je de systeemsoftware op een partitie zet van minder als 8 GB (let wel op, de eerste partitie). Anders herkent ie em nie ne start ie er niet mee op

Er zit nog altijd een standaard hd in van 4 GB, meer is niet nodig voor wat mijn ouders erop doen.

Maar daarmee ben ik natuurlijk nog niet echt veel verder. Kan op mijn eMac een bootable cd maken voor de iMac, zodat ik die 8.5 kan installeren en de firmware kan updaten?

Niemand die een antwoord weet???

In MacFan 46 (huidige nummer) staat hoe je opstart schijven kunt maken voor je Mac. Heb je nog geen MacFan, dan meteen abonnee worden. Is een leuk blad met veel info.

Ik heb nog wel een orginele mac os 9 liggen maar die is voor macDV??