Telkens als OS X op de iMac het beheerderswachtwoord nodig heeft dan staat het hele systeem stil. Een eeuwige strandbal en een bevroren scherm is het enige wat je ziet voor een paar minuten lang. Daarna komt het scherm om het wachtwoord in te voeren en als je het wachtwoord in wilt voeren moet je weer een tijd wachten..
Alle SW-updates zijn geinstalleerd, bevoegdheden zijn hersteld. Waar kan het aan liggen?
Heb je sinds kort iets nieuws geïnstalleerd?
Een driver of zo?
Als je de "beachball of dead" cursor ziet, betekent dit dat er een proces alle CPU tijd opslokt.
Vermoedelijk treed dit pas enige tijd na opstarten op?
Start activiteitenweergave op en kijk welk proces erg veel tijd vraagt.
Selecteer dit, en klik op info
Kijk nu naar de waarden achter “poorten”.
Loopt dit gedurende 15 a 25 min. [b:f7cdddd884]constant omhoog[/b:f7cdddd884]? (wisselende waarden is OK)
Dan is dit de boosdoener. Zet als dit mogelijk is dan uit (kan dus alleen als jij de eigenaar bent) , of zoek een update er van.
Nee, het is een verse iMac met alleen Microsoft Office erop, verder is alles van Apple zelf. Dit is een screenshot van de Activiteitenweergave als OS X om het wachtwoord vraagt:
Harde schijf al gecheckt? In elk geval met Schijfhulpprogramma, maar laat ook (de demo van) [url=http://www.volitans-software.com/SMART_Utility_.html]SMART Utility [/url]er maar even op los.
Nee, dat 'rechten herstellen' doet geen ene donder. Waarom iedereen daar toch zo mee bezig is, is mij een raadsel. Maar goed... Ik bedoel dus echt de harde schijf zelf controleren.
Opstarten van je installatie-dvd en daarmee nogmaals Schijfhulpprogramma opstarten. Dan kun je die schijf niet alleen controleren, maar (hopelijk) ook herstellen.
Jawel, maar als je dan de knop Herstellen gebruikt in plaats van Controleren (die bij opstarten vanaf de DvD dus niet meer grijs is), dan zou ie ook daadwerkelijk iets moeten gaan herstellen. Zodat als je het dan daarna nog een keer doet de melding misschien wel niet meer verschijnt.
Da's niet zo mooi... Met Disk Warrior of TechTool Pro zou je de klus misschien wel kunnen klaren, maar de vraag is of die schijf hardwarematig nog wel te vertrouwen is. Haal[url=http://www.volitans-software.com/SMART_Utility_.html] SMART Utility [/url]eens op en kijk wat die van je harde schijf vindt.
Ik heb ondertussen een clean install geprobeerd. Die mislukte. Toen heb ik de schijf geformatteerd en toen kon OS X wel geinstalleers worden. Als ik nu de schijf controleer dan is 'Macintosh HD ok'.
Hopelijk is het hiermee opgelost.
Dat is maar zeer de vraag. Als die schijf steeds meer bad blocks/sectors ontwikkelt, is het probleem snel terug. Maar dat merk je vanzelf. Zou toch maar even SMART Utility erop loslaten. :)
Die SMART utility is niet nodig, zit in je OS
In "Schijfhulpprogramma " kun je de SMART status zien van je hd. Als alles goed is staat daar "Gecontroleerd".
[quote:a13cd0a068="hendrik ijzerbroot"]Die SMART utility is niet nodig, zit in je OS
In "Schijfhulpprogramma " kun je de SMART status zien van je hd. Als alles goed is staat daar "Gecontroleerd".[/quote:a13cd0a068]
Nee, Schijfhulpprogramma toont alleen de eindscore. SMART Utility toont ook het wedstrijdverloop. Dat is heel iets anders (zoals je geweten zou hebben als je het programma eens een keer had opgestart. :) )