iMac dood

Een vriend van mij heeft zijn iMac 9 maanden. Gisteren was er beneden in zijn living ergens een stroomstoot. De computer staat boven en leek verder te werken. Vanmorgen wilde hij de iMac opnieuw opstarten en dat bleek onmogelijk. Op de startknop duwen geeft hoegenaamd niks meer. Kan er nog iets gedaan worden? En zo neen, valt dit onder de garantie?

TIA

:?

Ja het valt onder de garantie.

Maar hij doet niks meer? Geen boing, fans draaien echt geen geluid?

Neen, zo dood als een pier. oef... het valt dus toch nog onder de garantie.

Pas ja een jaar, volgens apple, heb je geen garantie meer.

Maar check het toch maar even voor de zekerheid op https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do. Serienummer invoeren en land en je weet het. Zo handig! :smiley:

Ik vraag het me af of dat garantie is. Stroomstoten vallen niet bepaald onder de noemer normaal gebruik. En een fabrieksfout kun je het ook niet noemen.

Hoezo garantie? het is een stroom storing! Dat valt onder de verzekering weer aangezien niet Apple hier de oorzaak van is. Waterschade en user abuse valt ook niet onder garantie.

Je hebt dus een schade rapport nodig en deze kan je dan opsturen naar je verzekeraar.

Ai, dat is erger.

Nee, dat is niet erger. Eerder beter.

Bij de verzekering zijn ze meestal makkelijker dan bij Apple.

Gewoon het ding terugbrengen in blondmodus.

Ja zou het eerst bij Apple proberen, en als dat niet lukt bij je verzekeraar aankloppen :)

onzin. die stroomstoring is eventueel een verzekeringskwestie, dus je hebt niets bij apple te zoeken (het is immers niet de schuld van apple of je apple computer dat ie kapot is). vind je het gek dat apple (en andere bedrijven!) moeilijk doet (/doen) bij dit soort dingen.... ze worden volgens mij maar wat vaak zelf 'opgelicht' door de 'onwetende gebruiker'...

Ik zou sowieso je mond houden over wat de oorzaak (mogelijk) is, dat ding gewoon bij Apple ter reparatie aanbieden en net doen alsof je neus bloedt. Laten zij het maar uitvogelen, jij als leek snapt er toch helemaal niks van. :wink: :innocent:

Strifer heeft wel een goed punt, alleen aan de andere kant zal de verzekering het willen afschuiven als garantie probleem. Ik zou er toch mee naar Apple gaan, zeggen ze bij Apple dat het geen garantie is, dan vraag je om een rapportje voor de legale oplichters (de verzekering)

Meestal is er maar 1 onderdeeltje, de piekbeveiliger, kapot. Toch jammer dat je een Apple niet even openschroeft om deze te vervangen. Met een ATX kast had je even zelf de voeding kunnen vervangen voor 2 tientjes. Dit wordt ongetwijfeld een stuk duurder. Als ik verzerkeraar was zou ik opslag voor Macs vragen. Ze kunnen immers geen nieuwe voeding vergoeden 8)