iMac DVD Slotloading beeld krimpt en bevriest.

Mijn iMac DVD slotloading SE doet vreemd. Telkens krimpt het beeld in de breedte, lengte of andersom en soms komen er links door het beeld in diapositief nog wat tekens lopen waarnaar ik snel woorden als kernel panic lees maar voor ik het verder goed en wel gelezen heb bevriest het hele scherm en slaat die uit.

Vanaf Panther CD rom herstel volume bevoegdheden gedraaid, de Pram gezapt en uiteindelijk Panther maar compleet opnieuw schoon geinstalleerd maar ik blijf klachten houden.
Dit moet volgens mij wel een hardware fout zijn. Een monitor of videokaart die op zijn laatste beentjes loopt. Herkent iemand de problemen en heeft iemand nog tips voor me.

wat doet ie als je een monitor in de mirror-poort (onderin 't klepje) plugt? Of, als je van CD opstart? 'k heb in het verleden ook veel ge@#$% met m'n imac beeldscherm gehad, dacht dat de hardware stuk was, maar 't ging weer goed na OSX installatie.

Als ik er een tweede beeldscherm aanhang komt daarop hetzelfde beeld dat op de iMac weergegeven word. Stel dat mijn monitor het zo echt begeeft. Zou je dan een externe monitor aan het systeem kunnen hangen zodat het systeem de interne monitor niet opstart maar alles op de externe weergeeft.

Ik heb dus al een keer van de Panther disk opgestart en de volumebevoegdheden hersteld. Toen de problemen aanhielden heb ik een schone Panther installatie uitgevoerd en dat bleek vanmorgen dus ook niet te hebben gewerkt. Ik heb de jaguar cd’s ook alvast onder het stof vandaan gehaald maar ik denk nu toch aan een hardware probleem.

Misschien de interne batterij. Als het stroom eraf is geweest start ie altijd op op 01011970. Is die batterij te vervangen?

Welke videokaart kan ik eventueel nog aanschaffen?

Nou, ik bedoel eigenlijk, als je van een CD opstart, heeft ie dan ook problemen met 't beeldscherm? Zo te horen niet, als je een schone installatie kunt uitvoeren. Dan is het een softwareprobleem, volgens mij...

De beeldschermkaart zit bij imacs in het moederbord gebakken, dus niet zelf te vervangen.

Die batterij zou ik maar eens vernieuwen, volgens mij is dat niet zo moeilijk, een lege pram-batterij kan veel problemen veroorzaken.

Zet 'm bij het grofvuil! :x en

koop een G5

8)

[quote:c0d05dc986="himac"]Zet 'm bij het grofvuil![/quote:c0d05dc986]

Zeg himac, waar woon je en wanneer zet jij 't grofvuil aan de straat?

Waar koop ik een nieuwe 3,6 volt lithium batterij voor het PRAM. De pc boer op de hoek heeft geen lithium 3,6 volt in zijn voorraad en de fotozaak ook al niet. Iemand een idee waar ik zo'n batterij nu snel kan kopen?

Een G5 is me nog net even te duur als je je computer alleen maar gebruikt voor een beetje surfen, muziek luisteren en mailen.

http://www.macstuff.nl/prijslijst-diversen.html

Aan de PRAM batterij ligt het niet. Beeld blijft krimpen en computer valt dood. Soms duurt het een minuut af en toe wel 10 minuten en dan kan ik hem weer aanzetten en is het weer afwachten voor hoelang. Ik weet bijna wel zeker dat de videokaart zijn beste tijd heeft gehad. Ben nou wat aan het zoeken naar specificaties van de iMac 400mhz slotloading DVD maar kan niet helemaal vinden wat ik zoek. Weet iemand een link met tekeningen van het binnenwerk van een zo'n iMac en reparatietips?

Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat dat krimpen en groeien een standaardkuur is van de CRT iMac. De mijne heeft er ook last (500 MHz iMac DV SE Snow), al doet-ie het verder prima. Zit in het zgn. logicboard, schijnt niet te verhelpen zijn....