iMac early 2008 - upgrade RAM / SSD

Hallo

Mijn iMac uit 2008 begint echt heel traag te draaien. Finder loopt constant vast en na 8 jaar zou ik hem graag nog even nieuw leven in blazen…

Ram zit tot zijn max 4gb (2x2), maar ik heb gelezen dat je tot 6 gb (4-2) zou kunnen gaan (meer dan Apple gaat garanderen). Heeft iemand hier ervaring mee?

Verder zou ik graag een SSD toevoegen in mijn iMac, maar weet niet welke ik moet kiezen met of zonder bay.

Waar kopen jullie materiaal? Macsales (vroeger OWC) is een goeie volgens mij, maar wat gebeurd er met douane (btw en invoerrechten?)

Kort samengevat:

• Ram upgrade, meer dan 4gb. aan te raden, iemand ervaring?
  • SSD met bay mount of niet? Wat is verschil
  • Waar best materiaal aankopen?
  • Indien buiten VS, wat met douane en btw?

Macsales links:
Ram geheugen
SSD

Macupgrade heb ik ook al gevonden op dit forum, maar daar vind ik geen geschikte ssd terug.

Alvast bedankt voor de hulp!!

Toen ik destijds mijn iMac Early 2008 nog had, heb ik ook de upgrade naar 6 GB gedaan ipv 4 GB, en aangekocht via OWC. Ging prima! Zij verkopen een setje van 4 GB en 2 GB. Nooit geen problemen mee gehad, werd ook vrij vlug geleverd. Ook het inbouwen van een SSD werkt perfect en de snelheidswinst is opmerkelijk. Als je geen ervaring hebt met dergelijke installaties, dan best de SSD laten inbouwen door iemand die er kennis van heeft, want een iMac openbreken is beetje delicaat. RAM geheugen installeren is super gemakkelijk in sleufje onderaan het toestel.

Als je nog een poosje van je toestel gebruik wil maken is het zeker en vast een verbetering. 6 GB geheugen helpt, alhoewel het anno 2016 voor véél mensen TE weinig is geworden. Alles hangt af wat je met het toestel aanvangt. Natuurlijk loop je altijd nog aan tegen de verouderde hardware zoals de Core2Duo processor die zeer makkelijk wordt outgunned door een i5 of i7 … maar dat is een ander verhaal. Als je verder tevreden bent over je Mac,… go for it!

Heb nog een MBP die nu 1,5 jaar oud is, maar voor wat fotobewerking e.d. is het handiger om op groot scherm te kunnen werken.

Heb je OWC VS of Europe besteld?