IMAC en ADSL

Hoi, ik wil heel graag stoppen met Chello gezien de bekende problemen en overstappen op ADSL.

Op dit moment komt Chello binnen op een sitecom router en is ie gekoppeld aan een hubje, daar zit een windows pc aan, die mijn vrouw heel af en toe gebruikt en 2 verdiepingen lager zit ik achter men Imac G4 met een doorgetrokken utp kabel .

Nu wil ik dus ADSL van HccNet, wat heb ik eigenlijk nog eventueel extra nodig, die hele aansluit toestanden zijn voor me gedaan, dus ik vraag me af of het doe het zelf pakket me nachtmerries zal bezorgen of niet en of de sitecom router mee zal werken ?

Ik heb me suf gezocht in eerdere posts dus als deze vraag daar ergens in staat hoor ik het graag.

Eventuele tips over modem soorten enzo hoor ik graag.

Bij ADSL krijg je van knp altijd dezelfde networdk terminator. Die sluit je aan op je router. Niks aan de hand. De router stel je in op dhcp-server en de nodes als clients. Klaar is Kees.

Dat je van Chello naar ADSL gaat OK. Maar als je dan toch overstapt doe je er wijs aan om naar een Mac vriendelijke provider over te stappen. Tip: XS4ALL. Bewijs: bekijk de service of helpdesk pagina's maar eens. Bij HCC weten ze niet eens wat een Mac is. XS4ALL doet daar veel meer moeite voor.

He goeie tip van XS4ALL, daar had ik nog niet gekeken en inderdaad ik heb een hoop vragen puur omdat ik bij de HCC weinig kon vinden, maar een Mac kennen ze echt wel hoor bij de helpsecties van ADSL.

Ben het helemaal eens met Artimachhead. Xs4all is voor vele macgebruikers de enige provider. Bovendien geldt dit ook voor windhoos gebruikers. Maw het is gewoon een van , zo niet, de beste provider!

't Is dat ik daar gewoon vanuit ging. Ik zit ook bij ze. Weliswaar de help nog niet nodig gehad, maar hij bestaat in elk geval wel. En er staat iets zinnigs. Lukt het nu met de hardware ?

Nou Aqua1, met de hardware ben ik nog niet aan de slag, ik wou me hier eerst even orienteren alvorens ik ADSL ga aanvragen en inderdaad waar en met welke modem, ethernet of usb enzo, men router,...

Maar inderdaad heb xs4all bezocht en daar wordt inderdaad heel uitgebreid met zelfs screenshots ingegaan op instal met de mac.

Een ethernet modem geniet altijd de voorkeur. Eenvoudig in een netwerk te zetten, aan te sluiten op een firewall, airport etc etc. Een USB kent aansluit- en installatie veel meer beperkingen.

Ik vond mijn tip zo goed dat ik zelf ook maar eens ga overstappen van Chello naar XS4ALL.

Ik heb net ADSL op een iMac, Powermac en 2 windows bakjes via XS4ALL. De splitter voor ADSL kun je zelf plaatsen, maar dan heb je het volgende nodig:

1 kennis van het plaatsen van telefoonplugjes op telefoonlijnen (dit klinkt makkelijk, maar valt best tegen als je het niet vaak doet) Je knipt de binnenkomende telefoonlijn door en hebt vanaf dat moment geen telefoon of internet (via inbellen) meer. Print dus eerst alle gebruikaanwijzingen die je op internet hebt gevonden uit, want bellen naar de helpdesk of kijken op internet gaat vanaf dit moment niet meer! De KPN handleiding klopt niet. Mijn telefoonlijn heeft 5 draden. Over de volgorde van kleuren wordt niet gesproken in de officiele KPN MXsteam handleiding! Ook hebben zij het over 4.

2 stuk of wat telefoonplugjes (± 40 ct p/stuk), want ga ervan uit dat het niet in 1 keer goed gaat. En knip de lijn met meer afstand door dan de handleiding aangeeft (die zegt 20 cm), want je kunt wel eens in draadnood komen als het een paar keer fout gaat.

3 stripper en knijp tang (± 16 euro)

Hiermee moet het lukken. De signalen gaan door de splitter: 1 voor telefoon en 1 voor internet.

TIP: Koop een fatsoenlijke modem/router ineen. Dat werkt idiaal, de modem/router staat altijd aan en geeft meteen internet door aan alle machines die meteen in een 100/10 netwerk zitten. Kijk maar eens op www.routershop.nl (Ik heb de Draytec 2600 modem/router en dat bedrijf heeft goede handleiding & support).

Succes!

Thanks Mmmmmmmmarco, nou die splitter aansluiten wordt overal als doodsimpel omschreven maar aan jouw zeer bruikbare handleiding te zien valt dat blijkbaar tegen.

Wat betreft de router, wat is jouw mening dan over mijn huidige Router, Sitecom Cable/ADSL Broadband Router ?

Nou, als je al een router hebt lijkt het mij niet nodig om een nieuwe te kopen. Dat is: als ie een WAN-aansluiting in ethernet formaat heeft. Indien ja, ga gewoon voor de standaard Alcatel Speed Touch terminator. Indien nee, maakt het niet uit. Ik heb twee losse units. Als er een stuk zou gaan heb ik tenminste de andere nog. Zo doe ik het ook met mijn stereo. Losse componenten. Het maken van wat telefoonaansluitingen vond ik buitengewoon eenvoudig. Maar misschien valt het soms ook tegen. Ik doe het vaker, vandaar misschien. Maar ook de eerste keer was niet zo'n vreselijke heksentoer hoor.

Het is te doen, mits met goede tang om telefoondraadjes te strippen en om telefoonkopjes vast te knijpen en met veel geduld. Ik doe het anders nooit, en dat was te merken. :lol: Liggend in de gang voor de voordeur met m'n kop in de meterkast is niet bevordelijk voor m'n humeur... aangezien je al een router hebt zou ik gewoon ff dit artikel lezen, het heet "ADSL en OSX, ALL YOU NEED TO KNOW" -> http://www.macosx.nl/?page=showarticle&art_id=433 Er komt een prima modem in voor die veel macosx.nl gebruikers ook hebben. Misschien moet ik het vervolg ook eens schrijven. De daadwerkelijke aansluiting en hoe het ging. Ben nu nog bezig met 1 Windows-bak die problemen vertoond. (Wat wil je ook, met windows)

Hey dat artikel over adsl en osx kende ik niet of had ik nog niet gevonden, precies wat ik nodig heb.

Wat betreft mijn sitecom router, ja, zoals eerder gezegd is het voor me aangesloten, ik weet wel dat er een wan en lan poort ofzo opzit maar echte technische details :?: , dan zou ik misschien het typenummer ofzo erbij moeten halen.

Zeer goed artikel van SLC en Mmmarco, had ik zoals gezegd blijkbaar over het hoofd gezien.

Er wordt door velen zeer lovend gesproken over xs4all, nu vraag ik me af hoe het daar zit, bij het basic abbo, met een datalimiet, ondanks mijn zeer slechte en vreselijk onbetrouwbare Chello verbinding heb ik nooit te maken gehad met een limiet ( logisch waarschijnlijk :lol: ), terwijl ik aardig wat download per maand.

Verscheidene vrienden hebben adsl van hccnet en daar wordt volgens hun echt geen datlimiet gehanteerd, dit vindt ik wel belangrijk.

Xs4all basic heeft geen datalimiet. Het enige wat je nodig hebt om je router te blijven gebruiken is een ethernet aansluiting voor je terminator.

XS4ALL heeft fair use. Bij LITE is dat 2 Gig. Maar alleen steeksproefgewijs controle. Als je meer gebruikt (en het valt ze uberhaupt op) dan kun je altijd nog kiezen voor een abonnement met een stapje hoger naar BASIC of je download-gedrag aan passen.

Ik ben touwens ook HCC lid. (Niet lang meer, net opgezegd. Na 2 jaar zie je een patroon in het blad: Steeds weer over een PC voor 1000 euro, video- en processor tests, zonealarm, backup’s, alternatief voor Office en een klein beetje Linux en Apple. Leukste vond ik de korte nieuwsflitsen.)

Maar, het is niet een duur blad en ze doen veel voor hun leden qua bijeenkomsten, cursussen via de -actuele- site, trouble-shooting op de PC en ook ADSL. ik snap dat je aan HCC denkt.

Ik zou sowieso voor een Basic abbo gaan, dat lijkt me na chello wel een heerlijke verbetering.

Wat betreft HCC, daar heb je wel gelijk in, de tests en besprekingen kun je na jaren wel voorspellen, heel jammer dat er haast geen aandacht aan Apple wordt besteed.

Aan de andere kant, volgens mij is Macfan het enige nederlandse apple blad , toch ??? Dat is nou zonde hier zouden veel meer bladen voor moeten komen.

Heb nu Computer Idee, CT en af en toe Net professional, de eerste 2 heb ik eigenlijk niets meer aan.

Het basic abbo heb ik ook en bevalt zeer goed. Aanrader.

Ik heb hier in Ede totaal geen probleem met chello, haal snelheden van 200kb ( even afkloppen )dus....

Wow, geweldig. Dat haal ik nooit nee, hier in Amsterdam. Maar misschien heeft het te maken met upc ? Ook een kennis bij wie het wel meestal werkt is soms sneller dan ik, maar de voordelen van adsl zijn veel groter voor mij hier. Vast ip# (ivm ftpserving; dat is zelf verboden op de kabel hier !) en een officiele goedkeuring voor een netwerk bv. Maar des te beter voor jou hoor ! Prima, blijkbaar hangt het ook af van waar je woont.