Imac en onscherp LCD scherm

Hallo,

Ik was/ben van plan een Imac G4/800 met lcd scherm te kopen. Wat mij tegenviel was het lcd scherm.
Dit was niet scherp. Bijvoorbeeld bij de letter “e” liep de opening dicht en bij de letter “i” was het puntje heel onscherp.
Inmiddels heb ik meerder Imac’s g4/800 gezien maar allemaal met een (voor mij) onscherp lcd scherm. Als ik dit vergelijk met het lcd scherm wat ik nu gebruik op een (sorry) windows pc.
Niemand kon mij vertellen of dit normaal is of niet en of dit ingesteld kan worden.
Ik hoop dat jullie mij wel een antwoord kunnen geven. Alvast bedankt.

Groetjes Wouter.

Apple LCD beeldschermen zijn knetterscherp... maarre, ze LIJKEN niet scherp! Kan dat? Ja dat kan! Dat het niet scherp lijkt vond ik in het begin ook. Alle Mac's die onder Mac OS X draaien hebben dit, want het komt door het anti-aliasing. Dat is een techniek om letters mooi rond te maken. Vooral bij grotere letters (>14 pts) is dat erg prettig. Bij kleine letters kan dat irritant zijn, maar gelukkig kun je instellen vanaf welke lettergrootte het effect optreedt. Gelukkig went het vanzelf en ik kan je zeggen, op een gegeven moment vind je het zelfs prettig! Presentaties komen veel mooier op het scherm! Probeer maar eens onder virtual pc of iets dergelijks windhoos te draaien; je zult zien dat je weer je oude vertrouwde hoekige letters hebt, die scherp lijken...

Suc6 :lol:

Bedankt voor je reactie. Ik (nog) geen Imac maar ik denk dat ik nog ff terug moet naar de winkel om dit te proberen. Daar moet het in ieder geval mogelijk zijn deze instellingen te wijzigen.

[quote:80ce40c538="WouterK"]Ik was/ben van plan een Imac G4/800 met lcd scherm te kopen...[/quote:80ce40c538]

Heet dat dan niet een eMac? Of is dat alleen bij die eitjes zo? Just checking, is me namelijk niet helemaal duidelijk al die Apple benamingen…

[size=18:aa2ecfed44][b:aa2ecfed44]HUH????[/b:aa2ecfed44][/size:aa2ecfed44] Of ik snap in het geheel niet wat iRuben bedoelt, of ik verwacht van een moderator op een Mac forum toch wat meer Mac-kennis: een Imac (of iMac, dit gaat toch niet over de schrijfwijze hè?) heeft toch juist een LCD scherm? een eMac toch juist niet? Wat was je niet duidelijk bij "al die Apple benamingen"?

Stond die iMac niet gewoon op de verkeerde resolutie? LCD schermen zijn alleen scherp als ze op de juiste resolutie staan. 1440 x 900 pixels voor de 17" en 1024 x 768 pixels voor de 15". Als je een hogere of lagere resolutie kiest is het scherm helemaal onscherp.

H

[quote:cb9034e580="Paul_B"][size=18:cb9034e580][b:cb9034e580]HUH????[/b:cb9034e580][/size:cb9034e580] Of ik snap in het geheel niet wat iRuben bedoelt, of ik verwacht van een moderator op een Mac forum toch wat meer Mac-kennis: een Imac (of iMac, dit gaat toch niet over de schrijfwijze hè?) heeft toch juist een LCD scherm? een eMac toch juist niet? Wat was je niet duidelijk bij "al die Apple benamingen"?[/quote:cb9034e580]

Als mod hoef je toch geen wandelende catalogus te zijn :roll: :wink:

eMac vanaf april 2002=CRT
iMac Flatpanel van na januari 2002=TFT
iMac van voor januari 2002 =CRT

Daar heb je Mactracker voor.

http://www.mactracker.com/

Ik heb dit probleem reeds aangekaart in het forum 'OS' en noemde het 'anti-aliasing' omdat ik dacht dat de onscherpte daarmee iets te maken had. Bij mij waren er ook nog een aantal letters bruin ipv zwart. Dat laatste was een softwareprobleem en is nu opgelost door het herinstalleren van de systeemmap. De genoemde onscherpte en het dichtslibben van de e en de o wennen idd en als je achteraf het lcd-scherm van de iMac vergelijkt met dat van een windows-bak of met een crt-scherm, dan wil je echt wil niet ruilen.