iMac en PC op één adsl aansluiting

Eerlijk gezegd ben ik een beginnende leek op dit gebied. Na veelzoeken op het forum zag ik allang het bekende bos door de evenzo bekende bomen niet meer. Maar... kan ik (en waarmee) een pc en een iMac draadloos op één adsl aansluiting laten werken, zonder een netwerk te maken. Hoe moet ik dit doen en wat heb ik daarvoor nodig?

1- ADSL modem aan een Airport-station hangen.

2- Airport kaart in je Mac.

3- WiFi (Airport-compatible) kaart in je PC.

4- klaar

Maar hoe stop je dan een airport kaart in je iMac-bolletje?

Misschien een dooddoener: maar dat staat in de handleiding. Hou er wel rekening mee dat een airport kaart en een airport extreme kaart verschillend zijn qua afmeting. Dus wel de goede kopen anders moet je weer gaan ruilen. Kijk anders even hier: [url]http://www.info.apple.com/installparts/[/url]

Dat staat uitgelegd op achterin de beschrijving die bij je iMac zat toen je hem kocht. Maar uit mijn hoofd:

1: iMac neerleggen (doek over het scherm)

2: Bolletje openmaken aan de onderkant

3: Airport-kaart erin klikken

4: Bollethe dichtdoen

5: iMac neerzetten (doek van het scherm af ;))

Wellicht de moeite waard, maar er zijn ook goedkopere oplossingen voor de basestation te verzinnen. Machouse heeft daar wel leuke oplossingen voor.

Feit blijft dat je je Mac moet uitrusten met een Airport kaart. Als je een PowerMac hebt, kan je een vervanger gebruiken: Lucent heeft een Orinoco Gold gemaakt en is te gebruiken als goedkopere variant. Die wordt door OSX herkend als Airport. (Airport=Orinoco ? :wink: )

[quote:3052dd05b5="GodzillaPresley"]Dat staat uitgelegd op achterin de beschrijving die bij je iMac zat toen je hem kocht. Maar uit mijn hoofd:

1: iMac neerleggen (doek over het scherm)

2: Bolletje openmaken aan de onderkant

3: Airport-kaart erin klikken

4: Bolletje dichtdoen

5: iMac neerzetten (doek van het scherm af ;))[/quote:3052dd05b5]

Vergeet de antenne niet aan te sluiten na stap 3…

Ik las het eerste bericht nog even door. Je schrijft dat je via 1 adsl aansluiting met een PC en een iMac op indernet wilt. Heb je ook een wireless access point/router. Wat voor modem heb je precies. Op het moment dat je een internet aansluiting met meerdere computers wilt delen dan moet je een router hebben. Of internet delen aanzetten in je iMac of op de PC onder bijv. windows XP. Dan gaat deze computer als een soort softwarematige router/ proxy serever werken. nadeel is wel dat dan allebei de computers altijd aan moeten staan. Dus geef even iets meer info over je configuratie.

Ik heb een gewone stand alone pc met een ”gewoon” ingebouwd modem (geen ADSL).

Als basis de imac 15” flatscreen met een Speedtouch adsl modem van de KPN.
Dat is alles.
Dus geen router, geen kaarten, niets. Alles om een goed functionerende verbinding te maken moet ik nog aanschaffen. Maar wat moet ik kopen?

Je moet in je stand-alone PC in ieder geval een netwerkkaart hebben zitten. Zit die er niet in dan alsnog erbij prikken. Een PCI-kaartje kost tegenwoordig bijna niets meer. Waarom wil je eigenlijk je iMac draadloos op internet? Koop in ieder gval een router/switch. Eeen 4 ports zit zo ergens rond de 40 euro. En dan heb je eigenlijk alles om bedraad met beide computers op internet te gaan. Met een utp kabeltje van de iMac en van de nPC naar de router. In de router geef je de verbindingsinstellingen in en zowel bij de imac en de PC geen ja aan dat je via lan verbindt. Draait meteen. Wil je de iMac draadloos dan zul je i.p.v. een router/switch een wireless router/switch moeten kopen. En dan in de PC een draadloos netwerkkaartje, in de iMac een airport of airport extreme kaart, afhankelijk van het bouwjaar van je iMac. Voor een wireless router/switch kun je diverse merken kiezen, natuurlijk een airport extreme basisstation maar er zijn goedkopere van bijvoorbeeld d-link odf linksys of sitecom. Neem wel eentje die bij je airport kaart past. Dus als je imac geen airport extreme aan kan dan heeft een wireless access point met zogenaamde 802.11g (54 Mbs) geen zin. Draadloos wordt wel weer een stuk duurder dan bedraad. De bedrade oplossing die ik gaf kost je denk ik alles bij elkaar 60 euro maximaal, inclusief utp kabel. Draadloos wordt wel een stuk meer, ik schat zo rond de 300 euro voor draadloze netwerkkaartjes en access point..

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Perfect! Dank voor de duidelijke uitleg! En om je vraag te beantwoorden: Ik wil deze graag koppelen omdat ik met de Mac heel moeilijk kan webcammen met pc’s Dit gaat op een pc nou eenmaal stukken makkelijker en beter. Mijn zoontje heeft vrienden en vriendinnen met wie hij graag wil webcammen, en ik kan moeilijk iedereen vragen om andere, beter ”apple-communiceerbare” software te installeren. Vandaar.

Tja, ik wilde eerst een eigen tread openen, maar dit issue dekt het mijne nagenoeg. Ik wil ook naar wireless (hoofdreden: de mac en de pc gaan naar een andere fysieke plek dan waar mijn KPN aansluiting nu zit). Configuratie: iMag G4 en XP-doos hangen allebei via ethernetkaart aan router, die aan ADSL (ISDN) modem hangt. Ik heb reeds airport kaart voor de Mac en ook WLAN adapter voor PC (PC en Mac kunnen elkaar al zien). Waar ik over twijfel: 1. router en ADSL samen vervangen door nieuwe wireless router/adapter ? 2. huidige boel laten staan en een airport base (of gelijkwaardig) erbij ? 3. alleen wireless modem zonder router (aangezien Mac en PC bij elkaar zullen blijven, kan ik PC wellicht VIA de Mac laten surfen?)

Wie heeft een advies ? Of misschien een 4. alternatief ?

dank
Rolf

En dan in de PC een draadloos netwerkkaartje, in de iMac een airport of airport extreme kaart, afhankelijk van het bouwjaar van je iMac.

Toch nog een vraagje.
Inmiddels ben ik er achter da ik geen Airport extreme kaart, maar een gewome airportkaart nodig heb.
Maar ik lees ook over adapters, terwijl in de beschrijving niets genoemd of getoond wordt over adapters.
Moet ik er een hebben???

Als je een flatpanel imac G4 hebt dan heb je volgens mij geen adapter nodig. De airport extreme kaart kun je er zo in steken nadat je de plaat aan de onderkant los hebt gemaakt. Maar als je een kaart koopt zit daar een handleiding bij en je imac heeft ook een handleiding.

[quote:8be595b835="PeterK"]Als je een flatpanel imac G4 hebt dan heb je volgens mij geen adapter nodig. De airport extreme kaart kun je er zo in steken nadat je de plaat aan de onderkant los hebt gemaakt. Maar als je een kaart koopt zit daar een handleiding bij en je imac heeft ook een handleiding.[/quote:8be595b835]

Hangt ervan af welke flatpanel je hebt. Ik had voor de mijne ook een extreme card gekocht, maar bij de eerste 800 Mhz versies werkt dat niet. Je moet minimaal de 1Ghz versie hebben geloof ik. Ik zou voor de zekerheid even bellen van tevoren.

Ja klopt, ik bedoelde eigenlijk geen extreme kaart maar een gewone airport kaart. De extreme past inderdaad alleen maar in imacs vanaf 1 GHz, vanaf vorig jaar september of zo. Voor die tijd was het een gewone airport kaart.

[quote:bb799437eb="KarelWillem"]1- ADSL modem aan een Airport-station hangen.

2- Airport kaart in je Mac.

3- WiFi (Airport-compatible) kaart in je PC.

4- klaar[/quote:bb799437eb]

Of:
1 - ADSL modem aan een (pick your favourite brand) WAP hangen
2 - (pick your favourite brand) PCMCIA 802.11 kaart in je Mac
3 - zorgen dat je een driver voor deze kaart voor OSX hep
4- WIFI kaart in je PC
5 - klaar

Overigens heb je dan WEL een netwerk.

Mijn eigen setup gebruikt een Belkin WAP, Belkin 802.11 kaart (PB) en een 3Com kaart (Compaq van mijn zoon).

Je kunt ook een airport kaart in de Mac gebruiken, maar dat is duurder (en makkelijker). De driver voor de Belkin kaart (Atmel chipset) is op het internet te vinden, het is een adaptatie van de Linux driver voor dezelfde chipset.

henk

[quote:98ca1752a2="SoSuMe"]Ik heb een gewone stand alone pc met een ”gewoon” ingebouwd modem (geen ADSL).

Als basis de imac 15” flatscreen met een Speedtouch adsl modem van de KPN.
Dat is alles.
Dus geen router, geen kaarten, niets. Alles om een goed functionerende verbinding te maken moet ik nog aanschaffen. Maar wat moet ik kopen?[/quote:98ca1752a2]

Eh, gewoon die speedtouch home (neem ik aan) tweaken naar pro, dan heb je een always on PPTP modem met ingebouwde router en NAT translator.

henk

Eh, gewoon die speedtouch home (neem ik aan) tweaken naar pro, dan heb je een always on PPTP modem met ingebouwde router en NAT translator.

henk[/quote]

Oke, ik schat mijn intelligentie niet echt laag in, maar… jij wint!
Ik heb echt geen idee waar je het over hebt.

Een alcatel speedtouch home modem heeft de mogelijkheid om als router te werken, alleen is dat standaard door alcatel/kpn uitgeschakeld. Door te tweaken kun je deze blokkering opheffen. daar lopen al de nodige draadjes over. Dus kan het modem dan weliswaar als router werken, maar heeft nog steeds maar 1 ethernet poort, heb je toch nog iets als een hub nodig om meerdere computers aan te sluiten. en NAT is in dit geval niet het tegengestelde van DROOG, maar network adress translation, wat een router doet, die regelt het verkeer over je netwerkje tussen de diverse computers die alle een uniek ip-adres hebben van de router via dhcp of handmatig ingesteld door jezelf.

Mijn suggesties diverse mogelijkheden:

• wireless access point inclusief 4 poorts switch van bijv. linksys aansluiten op modem
  • je wireless access point configureren, volgens de handleiding, dat wijst zichzelf
  • de PC bedraad aansluiten op het access point via een utp kabel, moet er wel een 10/100 netwerk kaartje in
  • in je iMac een airport kaart installeren
  • en dan op de PC en de imac aangeven dat je met internet verbindt via LAN

Ook kun je i.p.v. een gewone netwerkkaart een draadloze kaart in je PC stoppen, dan gaat alles draadloos maar kost iets meer want draadloze kaartjes zijn nu eenmaal duurder. En als je een desktop PC hebt die dicht bij je modem staat dan is bedraad wel zo handig.

Dat lijkt misschien even lastig maar valt reuze mee en is denk ik binnen een half uur gepiept.