iMac enorm traag

Hey!

Ik gebruik al een flink aantal jaren (ik gok 6 jaar) mijn iMac. Helaas is deze sinds afgelopen half jaar enorm traag. Ik heb nog niet echt wat geprobeerd, ook omdat ik er niet bijzonder veel verstand van heb, maar vroeg mij af waar dit aan kan liggen.

Misschien handig erbij te vermelden:

Groet Emma

Hallo emma,

Als het plotseling is gekomen, kan het zijn dat je interne HD defect is, dit heeft enorme impact op je performance. Is de traagheid meteen merkbaar na een herstart van je machine.

Mvg Patrick

Beste Patrick,

Het begon een half jaar geleden, maar mijn Mac is gedurende deze tijd wel steeds trager geworden. Ik merk wel dat als ik mijn Mac een tijdje aan heb staan hij weer wat sneller wordt, direct na opstarten duurt het wel even voor alles werkt

Hoeveel vrije schijfruimte heb je? Je zou minimaal 5…10% van de totale capaciteit vrij moeten houden.

Hier mee de hardeschijf testen; https://binaryfruit.com/drivedx

Je kunt ook even in activiteitenweergave gaan kijken welke processen er veel CPU vergen…maar ik ben het met bovenstaande mensen eens. Als er nog een gewone (lees: trage) HD in je iMac zit dan is dat bijna zeker de oorzaak van de problemen. Kijk anders ook even hoe lang het duurt voordat de iMac is opgestart. Als dit echt serieus lang duurt duidt dat op een versleten HD…

Gelukkig kan het probleem eenvoudig worden opgelost door de HD te laten vervangen door een SSD. Bijvoorbeeld het bedrijf Upgreatest doet dit zelfs aan huis.

Hij zegt “…sinds afgelopen half jaar enorm traag”, dus het heeft niks met de aanwezigheid van een ‘trage HDD’ in de Mac te maken.

Een HDD kan wel kapot aan het gaan en daardoor plotselinge traagheid veroorzaken.

Smart Utility de S.M.A.R.T. status laten uitlezen (gratis versie).

Draai deze: https://www.etrecheck.com

En post je resultaten log hier.

Draai tevens deze: https://www.malwarebytes.com/mac-download/

Zou je je HDD niet willen vervangen door SSD? Dan start je PC veel sneller op.

Naast een op zijn laatste benen lopende HDD zijn er eigenlijk maar twee zaken die een Mac (of welke computer dan ook) traag kunnen maken.

Dat is te weinig geheugen voor wat je er mee doet (en dat is?) en/of een (constant) zware CPU belasting. Daarom is het handig als je een beeld plaatst van Activiteitenweergave (waarbij je kiest voor “alle processen”) want het kan zijn dat er een proces is dat op hol slaat en alle CPU kracht naar zich toe trekt.

En het kan toeval zijn maar ongeveer rond de tijd dat je Mac traag werd was OS 10.15 net beschikbaar, dus is het soms begonnen na de installatie van Catalina?

Naast een op zijn laatste benen lopende HDD zijn er eigenlijk maar twee zaken die een Mac (of welke computer dan ook) traag kunnen maken.
Welnee, waarom zou het per se hardware moeten zijn? Voor hetzelfde geld draait er malware of andere zut op die iMac. Daarom eerst Malwarebytes draaien en een etrecheck doen. Komt daar niks uit kun je eens kijken naar de hardware.

Ik sluit me aan bij Hendrik IJzerbroot; hoogstwaarschijnlijk heeft de Catalina update voor deze vertraging gezorgd (mits er verder geen hardwarematige defecten of malware gevonden wordt).

Keuze tussen een SSD inbouwen of een snellere/nieuwere iMac. Mijn ervaring is dat je maximaal 2 tot 3 versies boven de macOS versie, waarmee de machine is geleverd, moet gaan zitten. Nieuwere versies zijn ‘gemaakt’ voor de Macs van het moment van uitkomen. Als je dat op een machine van zo’n 7 jaar oud gaat draaien, wordt er teveel van de hardware verwacht.

Daarnaast stellen ook nieuwere versies van de software die je gebruikt, steeds hogere eisen aan je machine. Vroegâh… draaide je Photoshop gewoon in 640 KB geheugen, vanaf een floppy. Nu moet je minstens 12.500x zoveel (!) geheugen hebben om enigszins te kunnen werken.

Jouw Mac werd geleverd met macOS 10.5 Leopard (naja, toen heette dat eigenlijk nog OS X). Het beste was je gestopt bij 10.8 Mountain Lion. Dat was een hele goede, stabiele versie van macOS. Versies 10.12 en hoger maken daarnaast veel intensiever gebruik van disk I/O. Dat verschil ga je – zeker bij een trage 5400 rpm harddisk – zéker merken. Ook vergt alles meer geheugen.

<p class="cite">macqintosh op 4 juni 2020 om 17:00</p>
Welnee, waarom zou het per se hardware moeten zijn? Voor hetzelfde geld draait er malware of andere zut op die iMac. Daarom eerst Malwarebytes draaien en een etrecheck doen. Komt daar niks uit kun je eens kijken naar de hardware.
Een HDD gaat niet eeuwig mee he? Als je Mac traag is en je hebt de twee andere oorzaken uitgesloten (geheugen en CPU verbruik) dan is een HDD een reële kandidaat hoor.

Ik zeg ook helemaal niet dat dit hier het geval is, maar dat het een mogelijkheid is.

En mocht het malware zijn die vertraagd (of juist een virus scanner!) dan vind je dat ook terug in activiteitenweergave.

een iMac Late 2013 met “Leopard” (uit 2007) … hmm ?

Mijn Mac Mini is nog een jaar ouder dan het toestel van de topicstarter en werkt nog lekker vlot. Natuurlijk speelt gedateerde hardware en dergelijk een belangrijke rol, maar je systeem zo clean mogelijk houden en vrijwaren van nutteloze apps die op de achtergrond werken zijn net zo belangrijk.

Als je Mac een nieuw OS nog aankan waarom zou je het niet updaten? Dat een nieuw OS meer van de hardware eist, akkoord, maar heb ik nog niks van gemerkt. Als je blijft steken op laat ons zeggen Mountain Lion, dan heb je een gehandicapt OS dat mogelijks een ganse reutemeteut aan software niet meer trekt. Webbrowsers staan altijd op de eerste rij om te mopperen dat je OS te oud is geworden.

Akkoord, Catalina blinkt niet uit als Apple’s meesterwerk. In mijn ogen is MacOS X Snow Leopard algemeen gesproken nog altijd het beste OS dat Apple destijds lanceerde, ook al had het uiteraard ook zijn kwaaltjes en zal iemand het ook wel es vervloekt hebben.

Ik zou overwegen om eens een clean install uit te voeren.

Ik denk dat Night zich vergist. Als dit een Mac uit 2013 was dan stond daar 10.8 Mountain Lion op.

Catalina vraagt minimaal een iMac vanaf eind 2012. Dus technisch gesproken kan Catalina op deze Mac draaien maar het is wel tegen de grens natuurlijk.

Eerst kijken in de activiteiten monitor. En Etrecheck is ook prima. Ik heb meegemaakt dan een loop van het adresboek ook sterk voor vertraging zorgde op een snelle machine. Dus goed analyseren, en dan kijken welke processen veel tijd vergen. Dan kijken op internet wat internet zegt, want er zijn vele gebruikers die wel eens wat meegemaakt hebben. Dus zet een eerste stap. Analyseer en check.

hendrik ijzerbroot op 4 juni 2020 om 21:24

Ik denk dat Night zich vergist. Als dit een Mac uit 2013 was dan stond daar 10.8 Mountain Lion op.

Catalina vraagt minimaal een iMac vanaf eind 2012. Dus technisch gesproken kan Catalina op deze Mac draaien maar het is wel tegen de grens natuurlijk.

Klopt, je hebt gelijk. Het is een late 2013 21,5 iMac , die TS heeft. En die werd inderdaad geleverd met 10.8. Was even in de war met een 2007 model (weet ook niet hoe ik daarbij kwam). Daarop had trouwens sowieso nooit Catalina kunnen draaien ?

Maar inderdaad; zoals ik in mijn verhaal ook probeerde te schetsen: Catalina is op het randje, al valt er nog wel wat te redden met een SSD. Ik weet even niet uit mijn hoofd of een 2013 21,5 inch iMac vastgesoldeerd geheugen heeft.

Bedankt voor de reacties, fijn dat jullie meedenken. Ik ben op dit moment de EtreCheck en malwarebytes aan het uitvoeren, ik zal de resultaten dadelijk posten.

Verder over Catalina, het is wel rond die tijd begonnen dat mijn mac wat trager ging reageren. Nu heb ik niks belangrijks op mijn mac staan omdat ik al een tijdje werk vanaf mijn laptop. Een schone installatie is dus qua bestanden etc. geen probleem, maar heeft het dan zin om bijvoorbeeld terug te gaan naar Mojave?

Ik zou eerst een schone installatie van Catalina uitvoeren, dus nog niet al je data c.q. programma’s terug zetten. En dan kijken wat er gebeurt want in principe kan deze Mac met Catalina draaien. Als het dan vlot gaat kan de oorzaak dus een programma / proces van derden zijn. En anders zou je inderdaad met Mojave verder moeten gaan wat op zich geen slecht idee is als je vanwege Catalina bepaalde 32 bit programma’s niet meer kon gebruiken aangezien die niet meer ondersteund worden in Catalina.

Gaat het traag (ook bij Mojave) dan kan het de HDD zijn.

mede omdat de iMac niet voor echt belangrijke zaken wordt gebruikt, zou ik niet voorbij Mojave gaan.

tenzij je echt essentieële zaken van Catalina denkt te missen.