iMac flower power

De iMac flower power van Eva doet het niet meer.
Het is er een van onderstaand type:

CPU: PowerPC 750
CPU Speed: 500 MHz
FPU: integrated
Bus Speed: 100 MHz
Data Path Width: 64 bit
Address Width: 32 bit
ROM: 1 MB ROM + 3 MB toolbox ROM loaded into RAM
RAM Type: PC100
Minimum RAM Speed: 100 MHz
Onboard RAM: 0 MB
RAM slots: 2
Maximum RAM: 1 GB
Level 1 Cache: 32 kB data, 32 kB instruction
Level 2 Cache: 512 kB backside, 1:2

Ik krijg de melding: panic(cpu 0):Unable to find driver for this platform (PowerMac2,2)
Dit gebeurde na een vastloper met een gedwongen herstart.
os is Tiger.
Nu heb ik geen idee wat ik nu kan doen, heb geen cd’s.
Kan ik bijvoorbeeld Tiger (cd-versie) installeren of moet ik eerst aan 9.0 zien te komen?

Het is toch een FireWire machine?

Dan moeten de Tiger CD’s rechtstreeks werken. OS 9 is niet nodig.

9.0 is alleen nodig als je programma's in de classic mode wilt kunnen draaien. Anders zou ik Tiger CD's regelen en opnieuw installeren met behoud van gegevens.

misschien heb je hier wat aan:

http://support.apple.com/kb/TS1892?viewlocale=nl_NL

zou eventueel ook een kapotte harddisk kunnen zijn. ben je in staat om op te merken/horen of de hd netjes loopt of dat het lijkt op een kapotte hd? (ik heb zelf goede ervaringen met techtool pro voor het redden van data… duurde 24 uur, maar het meeste was/is intact)

Bedankt voor de reacties, ik zal proberen aan een cd-versie van Tiger te komen en deze te installeren.

Ik zou eerst in ieder geval in target mode proberen op te starten en als dat wil, alle data overzetten.

En als je niet weet wat target mode is; 'T ingedrukt houden wanneer je de fw kabel in je (dode) mac hebt gestopt.

<p>Tiger wilde niet.
Panther ook niet maar 10.1 (10.1.5) Puma staat erop.
Heeft ze in ieder geval weer een computer en internet.

Helaas wil Tiger nog steeds niet, bij 98% krijg ik een foutmelding en een herstart.</p>

Heb je de PRAM en NVRAM al gereset?

Zo moet dat volgens de Apple website:

[code:1:53e94c44d9]

1. Shut down the computer.
  2. Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in step 4.
  3. Turn on the computer.
  4. Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
  5. Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
  6. Release the keys.
    [/code:1:53e94c44d9]

Zojuist even gedaan, deed daarna niets meer, wilde niet opstarten. Puma staat er weer op, met update 10.1.5

Had je dit al gezien? De firmware update dus: http://support.apple.com/kb/HT3036

Die staat er al op.

Mischien erg laat maar mischien kun je achterhalen met welke cd's/dvd's deze iMac indertijd kwam en dan mischien via via een nieuwe cd regelen. Ik heb zelf nog Mac OS 9.2( + updates) Mac OSX 10.2 en zelfs Mac OSX 10.4 voor de PB's en iMac's(bolletje). Ik hoor het wel.

Van forumlid Oortjes Tiger op cd ontvangen, helaas hetzelfde euvel; een fout bij 98% installeren. Inmiddels geen HD meer te bekennen bij opnieuw installeren, ik ga er voor het gemak even vanuit dat deze overleden is.

Ben je misschien al naar een APR geweest Lothian?

Nee, kan je daar nog terecht met zo'n oud ding?

Natuurlijk kan dat. Voor geld kan alles.

Economisch gezien zal het echter een niet zo slimme investering zijn.

Forum leden om te vragen of ze mee willen helpen is vaak goedkoper. Bovendien is er op dit forum veel deskundigheid over iMac's.

Ja, daarom heeft hij ook in april (!) dit topic geopend.

Met als resultaat… niks, nul. :wink:

We zijn een forum, geen depannagedienst.