Gisteravond heb ik een tot nog toe soepel draaiend imacje, G3 400(?)mhz, aqua, 512 RAM van 10.4.7 n aar 10.4.8 'geupdate'. Nu start hij niet meer op. Dwz: hij gaat aan zonder Bong(!) na 2minuten grijs scherm appeltje en draaiend wiel gaat hij uit. Of slaat af; geen normale manier van afsluiten, maar alsof je de stekker eruit trekt.
Als ik m opstart in Targetdiskmode en met firewire aan mijn PB hang verschijnt hij daar niet op mijn bureaublad. Als ik Schijfhulp of Diskwarrior opstart dan kunnen zij hem wel ‘zien’, de disk verschijnt als een te selectgeren en repareren-disk. Echter, zowel Schijfhulp als D-warrior stoppen halverwege. D-Warrior loopt vast, Schijfhulp geeft in rood de melding van een aantal errors, ontbrekende catalogue-tree en nog wat ellendige scheldwoorden…Kortom ik kan de disk niet zien, de software wel, maar repareren is onmogelijhk.
Is dit nou een een typisch geval van een gecrashte HD? In Targetdisk-mode kon ik de HD wel horen draaien…of zegt dat niets? En, if so, zijn de gegevens op deze disk dan nog te redden?
Die Boing zou aangeven dat intern alles OK is, dus zonder boing zou 'ie niet eens met opstarten moeten beginnen volgens mij... Kan je misschien nog iets redden door op te starten vanaf een installatie CD / DVD ?
Heb ik wel over gedacht, maar die krijg ik er volgens mij nooit meer uit; dwz. als ik het probleem niet kan oplossen. En aangezien i k deze kwaal nog nooit meegemaakt heb...
Valt wel mee, als je toetsenbord nog goed wordt herkend kan je via de eject knop (of door de muisknop ingedrukt te houden) de DVD er weer uit krijgen nog voor dat 'ie begint met daadwerkelijk opstarten.
Ik weet niet zeker of het toetsenbord herkend wordt: hij gaat tenslotte na 2 min uit zonder echt op te starten. In het verleden kon ik de C-toets van deze computer ook niet gebruiken.Die combo update kan ik vanaf een andere mac niet uitvoeren aangezien ik de HD -opgestart in Targetmode- niet op de andere Mac te zien krijg...
t heeft even geduurd, maar goed, deze week Techtool van APP (laatste versie...), tóch met c-toets opgestart en geprobeerd te repareren. Tot op zekere hoogte gelukt (Opstart Bong is terug en ipv uit te gaan loopt ie nu gewoon vast. Met een zwart rechthoekje in het midden van het scherm.
Helaas gaf Techtool ook een aantal niet repareerbare errors.
Einde HD dus. Of heeft iemand -bruikbare- suggesties?