imac g3 muurvast

Mijn Broertje ( arme student ) Die een Imac G3 heeft zit muur vast als die hem opstart krijgt die een egale achtergrond met een soort map met vraag teken die knippert en kan niets bedienen Dit verschijnsel blijft herhalen ook na de harde restart systeem opnieuw opzetten is mislukt zegt hij om dat de schijf ook niet meer leest Is daar iemand die ons kan verder helpen??

dat houd inderdaad in dat hij je systeemmap niet meer kan lezen...

je kan misschien met een externe hardeschijf met OSX erop opstarten en de systeem map herstellen of iets dergelijks… het kan misschien ook aan de G3 liggen… het zijn mooie bakjes maar verouderen wel

Ik vrees dat de G3 zijn opstartvolume niet meer herkent. Mocht je een mogelijkheid hebben om op te starten met een bootable Diskwarrior CD, probeer dat dan eerst eens. Er zijn natuurlijk meer programma's die dergelijke CD's kunnen maken. Als dat niet lukt probeer dan de originele OSX CD. Waarom hij het opstartvolume niet meer herkent is soms heel moeilijk te achterhalen. Ik hoop dat de harde schijf het nog wel doet.

Succes

dan moet je el een harde schijf hebben die op usb kan die hebben helaas niet nog bedankt voor sugestie

wat is trouwens een diskwarrior cd en waar vind ik dat

Diskwarrior is een programma zoals Norton Utility dat je computer op fouten kan nakijken. Echter Norton is sinds de komst van OSX niet echt meer aan te bevelen. Diskwarrior is een concurrent van Norton.

heeft net door gekregen dat de macosx cd in gedaan had in plaats van de orginele macos 9 die bij machine hoorde Probleem is nu dat hij de cd er niet uit krijgt zodat hij de systeem cd van 9 in kan doen

Een schijf verwijderen als alle normale methoden niet werken Nadat u tevergeefs alle normale methoden voor het verwijderen van een cd- of dvd-schijf uit de optische-schijfeenheid van de computer hebt geprobeerd (klik op 'Meer informatie' als u niet zeker weet of u alles hebt geprobeerd), kunt u de volgende methoden voor het handmatig verwijderen van schijven proberen. Sluit alle programma's die gebruikmaken van bestanden op de schijf. Probeer vervolgens een van de volgende methoden: Kies 'Herstart' uit het Apple-menu en houd de muisknop ingedrukt totdat de schijf naar buiten komt. Zet de computer in de sluimerstand (met het paneel 'Energiestand' in Systeemvoorkeuren) en steek het uiteinde van een grote, rechtgebogen paperclip in het gaatje van de eenheid (de plaats van het gaatje verschilt per eenheid). Druk stevig op de paperclip totdat de schijf naar buiten komt. Als alle andere methoden niet werken, kunt u proberen of u de schijf kunt verwijderen met Open Firmware (deze methode werkt mogelijk niet op alle computers). Bij deze methode moet u de computer opstarten en korte tijd met Open Firmware werken in plaats van met het standaardbureaublad van Mac OS X. U kunt deze eenvoudige procedure proberen als u in een avontuurlijke bui bent.

Om een schijf te verwijderen met Open Firmware, gaat u als volgt te werk:
Start de computer opnieuw op.
Zodra u het opstartsignaal hoort, houdt u Command + Option + O + F ingedrukt. (De Command-toets is de toets met het Apple-symbool.)
Laat de toetsen los wanneer er een wit scherm met het bericht ‘Welcome to Open Firmware’ verschijnt.
Typ het volgende achter de systeemaanwijzing:
eject cd
Druk op de Return-toets en wacht een ogenblik. De schijf wordt uit de schijfeenheid verwijderd en het bericht ‘ok’ verschijnt op het scherm nadat de actie is voltooid.
Typ:
mac-boot
Druk op de Return-toets.
De computer wordt opgestart en het bureaublad van Mac OS X verschijnt.
Meer informatie

Fezzie en de anderen heel erg bedankt het cd is er weer uit en de systeem cd staat te instaleren ik denk dat het met jullie hulp weer goed komt ook bedankt namens mij broertje

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn iMac G3 heb er toen een nieuwe harde schijf in gemonteerd Systeem weer geinstalleerd en klaar was kees draait nu weer als een apple :) Heb de oude schijf gesloopt want ik wou weten wat de oorzaak was er zaten twee schijven in van elk 10GB bij de tweede schijf bleek dat de leeskop er af was gebroken. Hint als de harde schijf herrie begint te maken dan is het bingo! :( In eerste instantie wou ik het systeem op mijn externe LaCie HD installeren, maar de mac herkende hem niet als master toen wat anders geprobeerd maar mocht allemaal niet baten :( In elk geval lag de oorzaak bij mijn G3 aan de interne HD! PS. Heb toen maar direct een HD gekocht met meer capaciteit, draait nu alweer 18 maanden. 8)

G3 kan is er niet echt voor gemaakt om op os x te draaien!! :?

[quote:f7686dcf89="MacThijn"]G3 kan is er niet echt voor gemaakt om op os x te draaien!! :?[/quote:f7686dcf89]

Hoe kom je daar nou bij!!!
Ik draai 10.3.6 op mijn iMac G3 450 MHZ zonder problemen :evil:

[quote:c480084ba7="MacThijn"]G3 kan is er niet echt voor gemaakt om op os x te draaien!! :?[/quote:c480084ba7]

Huh??
Verklaar!!

[quote:1ae6f77b27="MacThijn"]G3 kan is er niet echt voor gemaakt om op os x te draaien[/quote:1ae6f77b27]

Onzin.

@cane:

Had je eerst DiskWarrior of TechTool Pro eens uitgeprobeerd, dan had je waarschijnlijk geen nieuwe systeem-installatie moeten uitvoeren. In elk geval nog veel plezier met je broertjes iMac.

[quote:6ab5f897fc="MacThijn"]G3 kan is er niet echt voor gemaakt om op os x te draaien!! :?[/quote:6ab5f897fc]

iMac G3 500 hier met OSx 10.3.6 draait als een zonnetje…

Imac G3/600mhz/768mb met macosX.3.6 erop en 5 gebruikers is niet de snelste maar werkt probleemloos.

Zoals anderen hier al verteld hebben. Ik zou je ook aanraden er eens een nieuwe Harddisk in te zetten, die dingen gaan op den duur af. En een harddrive die niet goed functioneert kan leiden tot diverse problemen op de Mac, zoals Picard ook al vertelde.

Daarna OSX 10.3.x erop, en je doet weer volop mee. Of eerst OS 9.2.x en daarna OSX. :wink:

[quote:8123a92dc7="Applemoes"][quote:8123a92dc7="MacThijn"]G3 kan is er niet echt voor gemaakt om op os x te draaien!! :?[/quote:8123a92dc7]

iMac G3 500 hier met OSx 10.3.6 draait als een zonnetje…[/quote:8123a92dc7]

Zelf een iMac 400 Graphite DV-Special draait ook op OSX .35. :lol:
Zelfs met de complete Creative Suite, Acrobat 6 proffesional, Dreamweaver,…noem maar op.
Als je er maar genoeg geheugen in hebt zitten. Kan niet met alleen 128 mb
:apple:

[quote:08a3dff389]Applemoes schreef: MacThijn schreef: G3 kan is er niet echt voor gemaakt om op os x te draaien!!

iMac G3 500 hier met OSx 10.3.6 draait als een zonnetje…

Zelf een iMac 400 Graphite DV-Special draait ook op OSX .35.
Zelfs met de complete Creative Suite, Acrobat 6 proffesional, Dreamweaver,…noem maar op.
Als je er maar genoeg geheugen in hebt zitten. Kan niet met alleen 128 mb
[/quote:08a3dff389]

Zal ik er nog ff een schepje bovenop (of er vanaf?) doen. ik werk met een iMac rev. A 233MHz 192MB ram. die draait op X.3.6 uitsteekbaar.

Ik heb momenteel hetzelfde probleem aan de hand. Ik wil de harde schijf vervangen maar weet niet welke ik moet aanschaffen.

Ik ben niet van plan nog heel lang (maximum een jaartje) met deze G3 te werken, maar ik had toch graag een schijf geïnstalleerd die ik later nog kan gebruiken.
Iemand enige tips bij de aanschaf van een nieuwe interne HD? Welk type moet ik kiezen, en kan ik bv. een schijf kopen die ik later in een Imac G5 kan gebruiken?