iMac G3 - niks kapot analoog bord!

Gisteren kreeg ik van een klant 2 iMacs cadeau; een Rev A (266MHz) en een DV SE. Van de DV zou de voeding kapot zijn. ...moest maar kijken wat ik ermee deed... Op de Rev A. heb ik zonder problemen Panther geïnstalleerd; en ik moet zeggen... 't valt me alles mee voor zo'n oud beestje. Voor 'een beetje browsen, chatten, enzo' is er werkelijk waar niets mis mee. De DV (G3, 400MHz, 13GB, 256MB) was een ander verhaal; ik heb door de jaren heen alle [url=http://www.capecodgraphics.com/imac_firmware.htm]ghoststories[/url] wel meegekregen; en ik had zo'n flauw vermoeden dat er hier ook wel eens zoiets aan de hand kon zijn:

Symptomen:
Opstarten; je hoort een duidelijke ‘de-gauss’ op de buis, de harde schijf spint op, begint te lezen…
en op het moment dat je ‘weet’ dat de buis aan gaat springen (ongeveer 7 seconden na het aanzetten) sterft het systeem langzaam af. (je hoort de harde schijf ongewoon langzaam in toeren afnemen…)
De DV heeft een aansluiting voor een externe monitor; zelfde verhaal; alleen de monitor gaf een wit beeld bij opstarten.
Dit versterkte mijn vermoeden dat er niets mis kon zijn met moederbord/analoog bord.
Nog meer zoeken leverde mij een link op waar EXACT mijn symptomen beschreven werden.
Er werd een link aangegeven waar zeer duidelijk omschreven wordt wat je moet doen.
(voor de zekerheid heb ik zelf nog een pdf online staan van deze pagina)
Vandaag heb ik uit een (pas echt!) oude Mac een floppy kabeltje gepakt; de procedure gevolgd; een firmware update gedaan; en terwijl ik dit schrijf is de iMac de laatste stappen van de Panther installatie aan het doorlopen.
't Scherm ziet er nog bijzonder helder uit; met een goed contrast. Ik denk dat ik hier iemand nog bijzonder blij mee kan maken!

Leuk voor je. Bij mij (iMac 333) was het scherm echt naar zijn grootje. Met een externe monitor werkt ie nog. Maar ik had een uitvlucht om een iMac G5 te kopen :-)