iMac G3 start niet op: lampje blijft oranje, geen beeld

ik heb hier een iMac G3 333Mhz 32mb ik heb m aangesloten en als je op de aanknop drukt, blaast de fan maar het lampje blijft oranje/rood en er verschijnt niks op het scherm

what to do?

Lijkt me sterk dat je een fan hoort, want een g3 iMac heeft geen fan.

oke, ik hoor iets wat als het geen iMac G3 was geweest een fan had kunnen zijn (ik ken deze dingen nl niet)

Wat je hoort is waarschijnlijk de cd/dvd speler, Probeer het volgende:

1 - opstarten met de SHIFT toets ingedrukt: in de veilige modus dus.
2 - opstarten met de toetsen Command, Option, P en R ingedrukt, tot je voor de derde keer de bong hoort (leegmaken van p-ram)
3 - opstarten vanaf een installatie cd, dus de cd erin en vervolgens de C toets ingedrukt houden.

nr.1 werkt niet nr. 2 werkt niet (er van uitgaande dat de command-toets het appletje is en de option toets de alt) nr.3 zal niet gaan lukken: ik heb geen cd's en de cd-speler wil ook niet open

het scherm blijft zwart, ik hoor alleen iets wat dus lijkt op een fan
en als ik nr.2 doe, hoor ik geen boinng…

welke os zit er op?

Gaat het hier om dat 30 euro exemplaar van marktplaats? Waarom heb je er geen cd bij gekregen?

Staat je scherm niet donker, dus je helderheid op minimaal?

even een paar vraagjes om dichter bij je probleem (en de oplossing) te komen:

Wat voor soort cd speler heb je? een sleuf of een lade? Zit er op dit moment een cd in?
Weet je heel zeker dat er iets van systeemprogammatuur op staat en zo ja welke versie?
Heb je nog een andere mac?

p-ram leegmaken: control + appeltje + p + r

Even heel simpel,cd of geen cd,fan of geen fan,als het lampje rood blijft staat hij dus op sluimeren,en start niet op. Startte hij wel op zou het lampje groen moeten worden,en dan kon je aan de slag met toetsencombinaties.

Even helemaal van de spanning halen,dus stekker eruit,en dan nogeens proberen,het is al vreemd dat dat lampje rood blijft namelijk.

oke, hier komt het verhaal:

het gaat idd om “dat ding van €30,-”
de vent van wie ik m wilde kopen vertelde me dat hij de mac vanochtend nog aan wilde zetten om er bestanden van af te halen, maar dat hij het niet meer deed
en dat hij het gister nog wel deed (ik heb idd een foto van het ding draaiend gezien)

hij zou m weggooien, dus ik heb m gratis opgehaald.
hij had geen cd’s meer omdat hij die nooit had gehad: hij had de mac overgenomen van zijn werk

het is een exemplaar zonder firewire en met een laatje 333mhz en 32mb
of er een cd in zit? geen id

ik zit nu achter mijn Mac Mini, dus het is geen probeem als hij niet aan de praat is te krijgen: heeft me niks gekost: alleen een ritje naar utrecht

Kun je niet proberen op te starten vanaf de install cd's van je mini?

er zou OS 9.2.2 ofzoiets op moeten staan, maar dat lampje blijft dus rood en er is geen enkel beeld

[quote:c7d588a1fc="earnst jelke"]Klopt, het is wel de bedoeling dat de iMac eerst echt helemaal uit is.[/quote:c7d588a1fc]

hoe bedoel je? die stekker heb ik er al honderd keer uitgetrokken

[quote:34e79f5c25="earnst jelke"]Kun je niet proberen op te starten vanaf de install cd's van je mini?[/quote:34e79f5c25]

goed id
moet ik dan een toetsencombi indrukken?

oowjah… de cd-lade gaat niet open…

Tja,dan misschien de interne batterij vervangen? Een 333 is nu echt wel op de leeftijd dat die op is,en sommige Macs starten dus niet op in zo'n geval.

Kost niet zoveel,en is redelijk simpel te doen.

Kom je er niet uit wil ik hem wel ophalen hoor… :wink: :innocent:

maar gelukkig vond ik op de cd-speler een gaatje en daarin heb ik een paperclip gestopt en hij ging open

Ik weet nog een ding om te proberen: stekker eruit, omdraaien en luikje open. zie je (als het goed is) het ram zitten, en een kabeltje (moederbord-cd-harde scijf) dit alles eruithalen en opnieuw erin zetten, het ram in de andere sleuf duwen.

Edit: als de batterij leeg is geeft ie de geboortedatum van steve jobs

als de cd-la open staat hoor ik die fan die er niet is nog steeds "blazen"

Install cd van Mini erin gaat niet lukken....die werkt alleen op je Mini.

Maar zoals eerder gezegd,dat lampje moet groen worden,zo niet,start hij in ieder geval niet door.