iMac g4 dood

Na een operatie om de harde schijf te vervangen zijn we vergeten koelpasta toe te voegen; Dat hadden we pas door na enkele verwoedde opstartpogingen (nadat die spontaan was afgeslagen). Gisteren koelpasta aangebracht, maar geen resultaat, de computer wil niet verder dan de boiiing.

Ik vermoed dus da door de hitte de processor/moederbord ergens is doorgebrand en dus beschadigd is.

Ik heb op internet zitten zoeken naar een nieuw moederbord, maar de moederborden die je kunt kopen kosten 700€ ofzo. En met dat geld kan je evengoed een nieuwe mac mini intel kopen.$

Is de mac hopeloos verloren (of misinterpreteren we het niet-opstart-verschijnsel)?

Heeft er iemand misschien iemand een moederbord voor een iMac g4 20" 1,25Ghz (iemand die zo’n computer heeft, waarvan het scherm kapot is ofzo?)

Misschien valt het mee. Heb je de nieuwe schijf hetzelfde ingesteld als de oude, dwz a;s master of slave ? Heb het door jou beschreven probleem ook gehad en dat was de oplossing. En je moet natuurlijk wel OSX opnieuw installeren vanaf de dvd...

[quote:54819e4ae6="jelle59"]Misschien valt het mee. Heb je de nieuwe schijf hetzelfde ingesteld als de oude, dwz a;s master of slave ? Heb het door jou beschreven probleem ook gehad en dat was de oplossing. En je moet natuurlijk wel OSX opnieuw installeren vanaf de dvd...[/quote:54819e4ae6]

we staken de dvd erin, startte gewoon op en formatteerde de schijf, en begonnen met het installeren van osx. Maar halverwege bleef hij hangen. Hard reboot gedaan, maar hij wil niet verder booten dan de boing (er komt toch niets op het scherm alleszinds)`

edit: denk je dat een foute master/slave instelling nog steeds de oorzaak kan zijn?

ik meen dat Master Slave pas belangrijk wordt bij meerdere schijven. Bovendien staan ze standaard meen ik op Master of op de middenstand (software-matige aansturing)

ja ik had toch een vaag vermoeden dan geen jumper master was, en er zaten geen jumpers bij de nieuwe hard drive dus...

hopeloos verloren??

Harde schijven worden doorgaans geleverd met de jumper in een single-disk positie. Dan is die automatisch master, maar kijk eens op de kapotte schijf hoe de jumper daar stond. Deelde de schijf de IDE-poort met de superdrive of hadden ze elk hun eigen. (staat ook in de manual)

Anders even [i:096e9b0cb5]typenummer AND jumper[/i:096e9b0cb5] googlen, of zoeken op de site van de fabrikant (meestal onder support)
[b:096e9b0cb5]Kun je (T ingedrukt houden) wel booten van een firewireschijf? [/b:096e9b0cb5]

En hoe ruikt het moederbord? Dat typische verbrande electroluchtje?

[quote:184cf2b522="trabant"]Harde schijven worden doorgaans geleverd met de jumper in een single-disk positie. Dan is die automatisch master, maar kijk eens op de kapotte schijf hoe de jumper daar stond. Deelde de schijf de IDE-poort met de superdrive of hadden ze elk hun eigen. (staat ook in de manual)

Anders even [i:184cf2b522]typenummer AND jumper[/i:184cf2b522] googlen, of zoeken op de site van de fabrikant (meestal onder support)
[b:184cf2b522]Kun je (T ingedrukt houden) wel booten van een firewireschijf? [/b:184cf2b522]

En hoe ruikt het moederbord? Dat typische verbrande electroluchtje?[/quote:184cf2b522]
twee aparte ide kabels. En mijn vader vertelde me dat dan de jumper setting geen bal uitmaken. Dat van die firewireschijf moet ik eens proberen. Alleen zal het dan met een firewire mac moeten want we hebben geen firewire harde schijven.

ik ben nu bij mijn moeder, maar ik herinner me geen verbrand plastiek/electroluchtje.

Moet eerlijk bekennen, ik heb nog nooit een hardeschijf gewisseld bij een iMac G4, of elk andere iMac daarentegen. Bij Windows machines is dit echter een simpele routine en heb dit vele malen gedaan. Ik verbaas me dan ook dat je koelpasta moet toevoegen tijdens het verwisselen van een hardeschijf? Of heeft dat te maken met het feit dat het 'bolletje' zo klein is dat die over de hele machine gekoeld moet worden? Koelpasta wordt doorgaans alleen op de warmste delen van de machine gelegd. Tussen een processor en de heatvent, heel soms bij de videokaart en nog veel zeldener bij RAM, maar bij een hardeschijf.....?

Wellicht dat iemand de moeite wil nemen om mij dat uit te leggen, want ik stuit op verbazing.

ik heb me misschien niet echt goed uitgedrukt. Op de harde schijf licht een soort zelfklevende stikker die voor de warmteafvoering zorgt. Die hebben we gewoon verplaatst. Maar als je de bodem eraf hebt gehaald heb je een groot metalen stuk waaronder de processor hangt. Hierop moet op sommige plaatsen koelpasta gedaan worden om de warmte van de processor weg te voeren naar boven waar de ventilator alles eruit blaast. Die thermal paste waren we dus vergete (stond niet in onze handleiding). Achteraf gemerkt door een handleiding die ik van trabant heb gekregen dat dit erop moest.

Als je het mij zou vragen, ik denk dat die hardeschijf naar de mallemiezen is. Voor een paar redenen:

1. HIj komt niet verder dan BOING, dus het lijkt mij dat hij geen gegevens kan lezen om de computer op te starten
  2. Mijn ervaringen met te warme processoren is niet dat ze doorbranden. Maar dat ze bij oververhitting uitschakelen als preventie.
  3. Voor processoren om echt warm te worden moeten ze zware taken dragen, bestanden converteren, fotos bewerken, 3D applicaties/games, etc. Een installatie van een OS lijkt mij niet heel belastend op de Processor, wel op de HD.
  4. Je herinnert je geen brandlucht. DIt is in mijn ervaring een geur die je NIET kan missen. Het ruikt heel sterk.

Als ik jou was, zou ik even proberen de oude HD erin te doen (koelpasta niet vergeten), mits de oude HD ook nog werkt. Als die werkt, zou ik met de nieuwe HD naar de winkel gaan om hem te ruilen. Of je kan de nieuwe HD proberen in een andere computer. (heb je een vriendje die een beetje handig is met PCs en zn eigen PC heeft, vraag m of je die HD even aan zijn PC kan hangen. Kijken wat die HD dan doet. Ik zeg PC omdat die doorgaands makkelijker van onderdelen wisselen of erbij kunnen laten hangen dan Macs). Dus wellicht bespaar je zo 1500 euro aan een nieuwe.

ik vind het super raar dat een nieuwe hd nu al kapot zou kunnen zijn. Ik heb nog enkele andere mogelijke oplossingen geprobeerd, maar als dat niet werkt ga ik ze een in de g3 hangen en proberen osx erop te zetten

gewoon mee terug naar de winkel... misschien is hij wel niet helemaal kapot maar erg instabiel en dat zie je niet altijd. even om een andere roepen met het bonnetje en als het goed is kun je meteen een nieuwe mee krijgen

de mac is al 3 jaar oud, of heb je het over de harde schijf die we erin hebben gestoken?

ik had het erover dat ik d8 dat de [b:04f5f428ab]nieuwe HD[/b:04f5f428ab] die je gekocht had gewoon kapot is geleverd (produktie fout o.i.d.). Je kunt het ofwel vantevoren testen door m aan een andere PC te hangen ofwel ruilen in de winkel (niet goed geld terug, garantie, kapot geleverd).

[quote:6e4607e76c="Juch"]ik had het erover dat ik d8 dat de [b:6e4607e76c]nieuwe HD[/b:6e4607e76c] die je gekocht had gewoon kapot is geleverd (produktie fout o.i.d.). Je kunt het ofwel vantevoren testen door m aan een andere PC te hangen ofwel ruilen in de winkel (niet goed geld terug, garantie, kapot geleverd).[/quote:6e4607e76c]

van jou had ik het door, maar van diegene die boven me poste niet. majah

Discuteren enzo kan ik wel doen, en tips doorspelen aan mijn vader, maar veel meer niet. Want ik ben nu bij mijn moeder.

-Zou het kunnen dat als de schijf dan een productiefout zou hebben (of in de fnac uit de kast is gevallen) dat die dan wel eerst de installer runt tot halverwege en geen foutmeldingen geeft bij het formatteren?

-Dat het een harde schijf probleem is verklaart nog steeds eigenlijk niet dat hij niet wil booten van cd (ofwel?)

[quote:df28c7ce6a="samheijens"]van jou had ik het door, maar van diegene die boven me poste niet. majah[/quote:df28c7ce6a] Volgens mij hadden hij en ik het over hetzelfde. [quote:df28c7ce6a="samheijens"]Zou het kunnen dat als de schijf dan een productiefout zou hebben (of in de fnac uit de kast is gevallen) dat die dan wel eerst de installer runt tot halverwege en geen foutmeldingen geeft bij het formatteren?[/quote:df28c7ce6a] Dat zou kunnen [quote:df28c7ce6a="samheijens"]Dat het een harde schijf probleem is verklaart nog steeds eigenlijk niet dat hij niet wil booten van cd (ofwel?)[/quote:df28c7ce6a] Nee, dat is inderdaad wel erg raar. Had je dat ook al eerder vermeld?, want dat had ik gemist. Het zou eventueel kunnen (ik gis hier een klein beetje in het donker en zal de vast voor afgestraft worden, maar doe het toch) dat hij informatie moet wegschrijven naar de hardeschijf om op te starten maar dat dan niet kan??? Ik weet wel dat als hij van de CD/DVD boot dat hij dingen moet wegschrijven en dat kan niet op de CD/DVD, maar of die dat nou 100% doet alleen in RAM, dat weet ik niet. Wellicht dat iemand anders hier meer van weet.

het kan zijn dat ik dat van dvd opstarten niet vermeld heb. Maakt niet zoveel uit. Ben blij dat je probeert te helpen.

Ik heb ergens op internet iets vaag gevonden van iemand met een g3 iMac die dezelfde verschijnselen heeft. En die heeft ontdekt dat er iets met het pram was, waardoor het scherm niet werd opgestart, maar dat hij wel van cd kon booten. Dat kan misschien ook mede verklaren waarom hij de cd ook niet wil uitwerpen. Maar dat verklaart dan weer niet waarom de combinatie [option] [command] P R precies niets doet.

Swat, dit draadje (en de antwoorden dat het niet aan de processor enzo ligt) geven me wat meer hoop.

-Sam Heijens

Hmm ik heb misschien een verschijnsel gevonden dat naar de oorzaak kan wijzen waarom hij pram reset, opstarten met c ingedrukt enzo niet herkent. Het probleem is dat ik niet direct een oplossing weet. Als ik de computer opzet dan merk ik dat de apple (eenknops)optische muis, niet optisch actief word, er gaat dus geen lichtje aan. Hieruit kan ik afleiden dat het toetsenbord geen stroom krijgt en dus niet reageert op toetsenbordcommandos. Nu is wel de vraag hoe ik ervoor kan zorgen dat het toetsenbord (en dus de muis) wél stroom krijgen. Het toetsenbord en de muis werken perfect op deze computer.

als ik deze echter afzonderlijk aan een usb-poort hang dan krijgt deze wel stroom (word optisch actief). Ik heb het toetsenbord en de muis volgens mij alle mogelijke combinaties geprobeerd en zelf met ander toetsenbord en muis. Ik snap er niets van