Mijn huisgenote heeft sinds dit weekend een 2e hands iMac G4 gekregen. Met de mooie speaker bolletjes. Ja, ik ben best wel jaloers.
Er staat nu Mac OS 10.2 op. Zojuist had ze problemen met de weergave van de hotmail en hyves pagina in de oude internet explorer. Ik heb haar even geholpen door Firefox er op te installeren, want die kon ook onder 10.2 draaien.
Nu heb ik voorgesteld om er Tiger op te zetten. De vraag is aleen, kan het er een beetje op draaien?
Er zit een 700 MHx processor in en 256 MB geheugen.
En dan nog een vraag. Ik heb een Tiger DVD die bij mijn Mac mini hoort. Klopt het, dat ik dan via Firewire mode Tiger moet installeren? En moet ik dan de Tiger DVD in de Mac mini stoppen en dan via Firewire op de iMac bereiken?
Plaats je install cd Tiger in de mini, start je iMac G4 op met de T ingedrukt. Nu wordt deze een externe HD. Vervolgens laat je de mini op de “externe HD” installeren.
[quote:b6182c9e3e="carpebios"]En deed hotmail en hyves het wel met safari?
Want je noemt nu 2 browsers die niet met het os geleverd worden[/quote:b6182c9e3e]
Toen 10.2 uitkwam, bestond er nog geen Safari. Maar Firefox heeft dit probleem opgelost.
@Esquare: Daar was ik al bang voor. 256 MB is wel de minimum eis die Apple eraan geeft.
Hoeveel RAM kan er maximaal in zo’n iMac dan? En zou het nog ergens te krijgen zijn?
In jouw iMac zit internal en external RAM. Intern in jullie geval dus 256, extern is zelf uitbreidbaar tot een max van 512 MB. Dus dan komt het totaal op 768. Overigens kun je het internal RAM ook laten vervangen tot een max van 512, of zelf doen als je handig bent. Dan kom je tot het totaal van 1024 MB.
Ik heb het zelf ook gedaan en was met een online manual goed te doen. Alleen het opnieuw aanbrengen van koelpasta is een secuur werkje.
[quote:deccf867e2="Mac Daddy"][quote:deccf867e2="carpebios"]En deed hotmail en hyves het wel met safari?
Want je noemt nu 2 browsers die niet met het os geleverd worden[/quote:deccf867e2]
Toen 10.2 uitkwam, bestond er nog geen Safari. [/quote:deccf867e2]
Plaats je install cd Tiger in de mini, start je iMac G4 op met de T ingedrukt. Nu wordt deze een externe HD. Vervolgens laat je de mini op de “externe HD” installeren.
Een eitje dus![/quote:367afccba5]
Wacht effe. Met die laatste “externe HD”, welke bedoel je daarmee? De schijf van de Mini of iMac?
[quote:8e3e68a0f7="LEXY"]In jouw iMac zit internal en external RAM. Intern in jullie geval dus 256, extern is zelf uitbreidbaar tot een max van 512 MB. Dus dan komt het totaal op 768. Overigens kun je het internal RAM ook laten vervangen tot een max van 512, of zelf doen als je handig bent. Dan kom je tot het totaal van 1024 MB.
Ik heb het zelf ook gedaan en was met een online manual goed te doen. Alleen het opnieuw aanbrengen van koelpasta is een secuur werkje.[/quote:8e3e68a0f7]
Ik neem aan dat wanneer ik het external RAM zou uitbreiden ik niet hoef te klooien met koelpasta toch? En is zo’n stripje van 512 MB voor een iMac nog ergens verkrijgbaar? Zou mooi zijn als er iemand in het ‘gratis weg te geven’ draadje er nu ff eentje aanbiedt. hihi.
[quote:2dc39559f9="Account Zonder Naam (AZN)"][quote:2dc39559f9="Mac Daddy"][quote:2dc39559f9="carpebios"]En deed hotmail en hyves het wel met safari?
Want je noemt nu 2 browsers die niet met het os geleverd worden[/quote:2dc39559f9]
Toen 10.2 uitkwam, bestond er nog geen Safari. [/quote:2dc39559f9]
als je update wel[/quote:2dc39559f9]
Hoe bedoel je? Naar een nieuwer OS? Dat snap ik ook wel, maar Safari kwam toch niet onder 10.2 uit toch?
[quote:0463f59981="Mac Daddy"]Toen 10.2 uitkwam, bestond er nog geen Safari.[/quote:0463f59981]
Niet als standaard onderdeel van OS X, maar hij is er wel:
Ik had ook een lichte twijfel, maar dan heb ik weer wat geleerd vandaag.
Alleen Firefox heb ik volgens mij de laatste versie van geïnstalleerd, want die kan ook onder 10.2 draaien. Die versie van Safari ook, maar een nieuwere niet.
Maar goed. Dat is nu het probleem ook niet meer. De vraag is nu, of er nog ergens geheugen te krijgen is voor zo’n iMac?
Aha. Ik had op Macstuff al even gekeken welk geheugen erin moet, maar had niet verwacht dat ze het ook nog verkochten. Ik zat al op de 2ehands markt te zoeken.
Dat is mooi. Ik zal het vanavond aan mijn huisgenote voorstellen en dan kan ze zelf beslissen wat ze wil.
Als er dus 512 MB geheugen in zit en er dus in totaal 768 MB is het dan ook nog haalbaar om er Leopard op te zetten, of is dat te hoog gegrepen?
Ik denk dat je dan echt tegen de beperkingen van die machine aan gaat hikken. De 700 MHz versie van de iMac G4 was op een hele hoop fronten afgeknepen ( Snelheid van het moederbord, snelheid van de HD, grafische kaart, en ga zo maar door ). Dat is dus nog los van het feit dat Apple 867 MHz als minimum hanteert.
Beste wat je met die machine kunt doen is Tiger erop zetten, en niet verder updaten dan 10.4.4 Daarna enkel losse updates installeren, maar geen OS X updates meer. Dan heb je in plaats van een Universal systeem namelijk een vollledig PPC systeem, wat je machine in ieder geval minder zal belasten dan de Universal verise.
[quote:b48632de46="unSOUND"]Beste wat je met die machine kunt doen is Tiger erop zetten, en niet verder updaten dan 10.4.4 Daarna enkel losse updates installeren, maar geen OS X updates meer. Dan heb je in plaats van een Universal systeem namelijk een vollledig PPC systeem, wat je machine in ieder geval minder zal belasten dan de Universal verise.[/quote:b48632de46]
Er bestaan toch verschillende versies van de updates?
Bij mijn eMac G4 krijg ik alleen updates waarbij staat aangeven dat het voor PowerPC is, bij mijn Intel iMac staat er dat het voor Intel is.
Mijn eMac 700 MHz draait met 640 MB geheugen anders best aardig op 10.4.11