Imac g4 uitbreiden met geheugen - garantie verval

Stel je koopt een iMac bij Dixons, en je wilt er meer geheugen in. Dan krijg je een een iMac met los geheugen dimmetje binnen. Deze mag je dan zelf inbouwen. Mijn vraag is, als je dat geheugen erin drukt, hetgeen mij niet lastig lijkt, ben je dan automatisch je garantie kwijt??  Weet iemand overigens hoe dat moet? En is dit een normale gang van zaken, nee toch?

[quote:post_uid0="Ganymedus"]Mijn vraag is, als je dat geheugen erin drukt, hetgeen mij niet lastig lijkt, ben je dan automatisch je garantie kwijt?? Weet iemand overigens hoe dat moet? En is dit een normale gang van zaken, nee toch?[/quote:post_uid0] Ik ga er van uit dat, als deze handeling in de bijgeleverde handleiding staat omschreven zonder dat Apple vermeld dat dit door een erkend bedrijf moet gebeuren, je gewoon zonder problemen werkgeheugen kunt toevoegen zonder problemen te krijgen met de garantie. Het plaatsten van werkgeheugen moet absoluut gebeuren conform de beschrijving in de bijgeleverde handleiding.

De laptop PB3400 waar ik nu deze respons op invoer heeft zodanige geheugenplaatsen dat dit door een erkende Appledealer moet worden uitgevoerd, dit staat ook als zodanig in de handleiding vermeld.

Ik heb geen iMac G4, maar in zoals gezegd in de handleiding moet dat omschreven staan. Staat er in dat dit door een erkend bedrijf moet gebeuren dan moet je dat overlaten aan Dixons, maar je moet je wel laten overtuigen dat ze hem goed hebben geplaatst door de machine aldaar te laten op starten, controleer het totale geheugen onder het appeltje, start enkele programma's op en controleer ook even via systeemprofiel.

En als Dixons het ook niet wil plaatsen dan lopen ze zelf maar even bij de dichtsbijzijnde erkende Appledealer binnen zonder daarvoor meerkosten te berekenen.

Groet,
Bert

in het boekje van de oude imac staat ook nix over een bedrijf dat het zou moeten uitvoeren. Dus neem aan dat je dit zelf kan doen. En zo moeilijk is het niet en je maakt niet zomaar een mac kapot!

THNX MATES

[quote:post_uid0="Igor"]in het boekje van de oude imac staat ook nix over een bedrijf dat het zou moeten uitvoeren. Dus neem aan dat je dit zelf kan doen. En zo moeilijk is het niet en je maakt niet zomaar een mac kapot![/quote:post_uid0] Klopt allemaal, maar ik kan me voorstellen dat je bedenkingen hebt als je dit nog nooit gedaan hebt.

Maar het is en blijft electronica, en als je de handleiding volgt zoals oa. het laten afvloeien van statische lading dan valt het allemaal wel mee.

Succes,
Bert

Ohw het enige probleem dat ik heb is dat ik niet mijn garantie kwijt raak. PC in en uit elkaar draaien is niet zo erg, dat heb ik een tijdje voor mijn werk gedaan.

kweet het niet hoor, maar geheugen, airportkaartje etc.. is toch allemaal erg simpel werk. voor iemand met geduld.... kaarten harde schijven... nix mis mee.. en volgens mij kunnen ze toch niet zien of je je geheugen aan het uit breiden was?

mk

Het garantie probleem lijk me toch niet zo moeilijk te omzeilen.als je een probleem hebt en je mac moet terug,dan haal je gewoon dat dimmetje er weer uit,lijkt mij.Ziet ook niemand dat je hem er in hebt gezet. :)

[quote:post_uid0="Torz"]Het garantie probleem lijk me toch niet zo moeilijk te omzeilen.als je een probleem hebt en je mac moet terug,dan haal je gewoon dat dimmetje er weer uit,lijkt mij.Ziet ook niemand dat je hem er in hebt gezet. :)[/quote:post_uid0] Wel als je met alle geweld dat dunne plankje tussen twee pinnetjes hebt gedrukt zodat ze scheef staan... Maar handleiding pakken doet inderdaad wonderen, alleen... dat is waar de Mac'fans te eigenwijs voor zijn..  :D  :D

Hmm het is dus niet het geval dat er een dunne coating over de schoefkoppen zit? Dit namelijk wel vaak het geval bij andere situaties. Dit is eveneens het geval bij de iBook. Als je de iBook dan opendraait kunnen ze zien dat de verzegeling verbroken is en heb je officieel geen garantie meer.

Er zit een soort zegeltje over de bajonetschroef die zodra je 'm verdraait verbroken wordt. Het beste is gewoon om er gelijk extra geheugen door de dealer bij te laten prikken en anders als je bang bent je garantie te verliezen gewoon een jaar te wachten.

Het geheugen bijprikken is op zich heel éénvoudig en binnen vijf minuten inclusief open maken bijprikken en weer dicht maken maar je moet goed oppassen met statische electriciteit omdat dit veel schade aan andere componenten kan veroorzaken.

Op de site van http://www.macstuff.nl
wordt op hun site support aangeboden voor het plaatsen van geheugen in bijna alle Mac's http://www.macstuff.nl/support.html

Toch wordt hier een uitzondering gemaakt voor de I-Mac G4 en is de volgende informatie te lezen http://www.macstuff.nl/systemen/iMacG4_flat_panel.html

Ach voor de statische elek. ben ik niet bang ik heb nog zo'n kabeltje van mijn oude baas gekregen waarmee ik mezelf kan vast maken aan de verwarming. Dus ik kan mezelf aarden. Dus dan is het gehele probleem opgelost. Echter wil ik de zegel dus niet verbreken. Maar het probleem is dat Dixons het niet, met nadruk op niet, wil inbouwen voor je. En machouse is enigzins ver weg voor mij.Ohja en een detail, ik heb korting bij dixons, waardoor ze aanzienlijk onder de prijs van machouse e.d. komen te zitten.

[quote:post_uid0="Ganymedus"]Echter wil ik de zegel dus niet verbreken. Maar het probleem is dat Dixons het niet, met nadruk op niet, wil inbouwen voor je. En machouse is enigzins ver weg voor mij.Ohja en een detail, ik heb korting bij dixons, waardoor ze aanzienlijk onder de prijs van machouse e.d. komen te zitten.[/quote:post_uid0] Als dit verzegeld is dan mag je waarschijnlijk (nu) zelf ook geen geheugen toevoegen/verwisselen. ??? Aan de andere kant moet je het probleem bij Dixons leggen want waarom verkopen ze jouw dan een iBook [b:post_uid0]met[/b:post_uid0] extra geheugen als ze het er zelf niet in mogen zetten en laten ze de koper met het eventuele probleem zitten als er iets verkeerds mocht gaan.

Je moet ze daar eens even onder hun neus drukken dat hun zogenaamde korting, en vooral service, heel ver te zoeken is als je achteraf toch nog naar een Authorised Apple Service Provider moet gaan die je zou moeten betalen om het geheugen te plaatsen/verwisselen.

Ze willen wel graag een (duurdere) computer verkopen en dan houd het op.
Ze willen wel maar het gaat niet :frowning: :wink:

Klinkt als 'Garantie tot aan de voordeur'

Sjj niet zo negatief over dixons. Mijn vriendin werkt er sinds kort.  ;) Waarschijnlijk zal de garantie wel weer anders via hun werken. Ze hebben ook een apple-addict, echter zijn zijn handen weer erg gebonden in het doen en laten.

[quote:post_uid0="Ganymedus"]Sjj niet zo negatief over dixons. Mijn vriendin werkt er sinds kort. ;)[/quote:post_uid0]

Ik zeg niet dat Dixons geweldig is maar mijn ervaring is tot nu toe dat ze beter op een vraag weten te reageren dan bij Primafoon die ze voor mij part direct het dealerschap mogen ontnemen.

[quote:post_uid0="Ganymedus"]Sjj niet zo negatief over dixons.[/quote:post_uid0] Ok...maar het verhaal klinkt als dozenschuiverij ???

Wil absoluut niet negatief doen over Dixons, want ik kan er potentiele Macgebruikers naar toe sturen om even te kijken en te voelen met name als het over de Imac gaat :wink:

Alleen jammer dat de verkopers ze dan meestal weer afwenden naar een Windhoos!

[quote:post_uid0="Igor"]Alleen jammer dat de verkopers ze dan meestal weer afwenden naar een Windhoos![/quote:post_uid0] JA... gaat ie weer: ONBEKEND MAAKT ONBEMIND :(

Zeg Ganymedus,

geheugen inbouwen in een iMac is echt een koekje. Is geen garantiekwestie, moet je zelf doen, sterker nog, het is zonde van je geld om het te laten doen.

Gewoon het klepje aan de achterkant opendraaien met een kleine munt (stuiver was ideaal), en erin prikken. Kan maar op een manier, wel statische elektriciteit kwijt zijn en het apparaat van de stroom af hebben. Kijk desnoods even in Knowledge Base.

Groetjes, succes

[quote:post_uid0="Rob de Korte"]Toch wordt hier een uitzondering gemaakt voor de I-Mac G4 en is de volgende informatie te lezen [url=http://www.macstuff.nl/systemen/iMacG4_flat_panel.html]http://www.macstuff.nl/systemen/iMacG4_flat_panel.html[/url][/quote:post_uid0] Bij een classic I-Mac G3 is dit inderdaad een fluitje van een cent ja,maar het gaat in dit geval over een I-Mac G4 flatscreen.

Klik maar ééns op de link van mijn eerdere posting,als enig model heeft Macstuff hier een uitzondering gemaakt over het zelf plaatsen van geheugen en dat doen ze niet voor niets,ze willen zich hier kennelijk niet in de vingers snijden.