iMac G4 vervangen voor iBook G4 >> fair trade?

Ik heb een hele mooie iMac 15" G4 1GHz 256MB, gekocht op 24 december 2003, is dus bijna 4 maanden oud. Prima machine, echt een schat van een ding, maar...

Ik ben vaker van huis dan dat ik echt thuis ben! Een mobiele iMac zou dus wel riant zijn! Optie: de nieuwe iBook 14". Qua nieuwprijs staat die gelijk aan de iMac 15".

Nou is mijn vraag: is het een fair trade (ga ik erop achteruit) als ik mn iMac verkoop en een iBook koop?

Ik gebruik mn Mac vrnl voor de basic dingen als surfen en chatten e.d., maar daarnaast ook voor mn werk (grafisch vormgeven) en wil ook wel eens een videootje bewerken in After Effects en Final Cut Express.

What shall i do? :slight_smile:

aangezien je AE en FCE gebruikt zou ik je adviseren om serieus naar een powerbook te kijken. Ik heb zelf een iBook G4, maar merk dat ie grafisch af en toe toch wat tekort komt. Voordeel natuurlijk wel dat de nieuwe iBook 14" nu ook met SuperDrive beschikbaar is.

[quote:b5001aade3="Boje"]...Optie: de nieuwe iBook 14". Qua nieuwprijs staat die gelijk aan de iMac 15".

Nou is mijn vraag: is het een fair trade (ga ik erop achteruit) als ik mn iMac verkoop en een iBook koop? [/quote:b5001aade3]

Kdenk dat je toch nog wel wat zult moeten bijleggen.

Tenzij je een hele goede prijs voor je "oude" iMac kunt krijgen, zou ik er gewoon een iBook 12" bij kopen. Deze is toch 400 maar liefst Euro goedkoper dan de 14" versie. En veel makkelijker mee te nemen. Ik heb zelf een 14" maar voor onderweg is deze net iets te groot. Voor grafisch werk is een groter scherm wel weer fijn. Maar ze hebben allebei 1024x768 pixels. Dus technisch zit daarin geen verschil.

Een andere mogelijkheid is de 12" powerbook. Iets duurder dan de 14" iBook, maar met als voordeel dat je er later ook nog een externe monitor op aan kunt sluiten in veel hogere resolutie (tot 2048 bij 1536 pixels). Deze optie kan namelijk niet bij iBooks.

Succes!

beetje of topic, maar ik begrijp echt niet hoe mensen een 14" te groot vinden om mee te nemen...

ik neem elke dag mijn 17" mee (en daarvoor mijn 15") zonder enig probleem, gewoon een zaak van goede tas/rugzak zoeken, of doe als ik; gewoon een normale rugzak verbouwen aan de binnenkant en geen hond ziet dat er zo’n pareltje in zit, acme made icover erover en rennen maar :slight_smile:

ben zelf ook grafisch en audio/video op dit “ding” aan het doen en daarom een 17", ik wil gewoon lekker kunnen werken en vensters open, zelfs die 15" werd me te ‘krap’, hangt natuurlijk wel een bijzonder prijskaartje aan…

het ligt dus helemaal aan wat je hebt, maar die pb’s hebben mijn leven veranderd en mijn trusty G4 staat redelijk te verstoffen, ook best wel zonde eigenlijk

resumé: verkoop de imac en koop een zo ‘groot’ mogelijke pb (of ib)
succes!

Inderdaad Wazoo daar sluit ik me bij aan. Een 17" PB meenemen is geen probleem, en wat weegt dat ding nou helemaal, net 3 kg. En als je grafisch bezig bent of met film dan is een groot scherm met een hoge resolutie wel zo prettig. Maar ja... wel ff flink dokken.

ibook of pbook 12" kopen.

en thuis kun je er dan een groot scherm aan hangen.

Ik vind het toch onhandig om een grote laptop mee te nemen.
Een 12" past gewoon in een standaard rugzak. je hoeft niet speciaal een nieuwe kopen en je kan kiezen tss alles wat je mooi vind.

Ik zie me nog niet in de trein met een 17" werken maar met een 12" zou dit geen probleem zijn.

@WaZoo
Kun je niet alles op een kleiner scherm doen met Exposé?

Hoe groter hoe fijner. Zo'n verschil in slepen is t ook weer niet. Werken in de trein? Nah niet in de spits, ook niet op 12". Iets grotere handzame tassen zijn er genoeg. Ik vind de 17" juist heerlijk om mee te werken. Mooi formaat scherm, lekker formaat PB. Kan ech wel op schoot, past op iedere tafel ...past helaas niet bij iedes budged.

eens met freekmac en @lovebug356; expose lost helemaal niets op, is leuk om tussen aps en finder en zo snel te switchen of meerdere documenten, maar ik had het over de vensters in een ap zelf, die dingen zitten altijd in de weg als je aan het ontwerpen bent :)

Oké, word ik wel wat wijzer van :)

Maar: een PowerBook is gewoon not done - helaas. Ik ben student AV media en wil graag wel eens wat video doen e.d. maar een PB is me gewoon veel te duur.

Ik zag dat de specs van de nieuwe iBook nog beter zijn dan die van mijn iMac uit december 2003 (en dat is het nieuwste model!) dus op uitbreidingsmogelijkheden en beeldscherm ga ik er niets op achteruit zou je zeggen.

Iemand die zegt van “neeej niet doen!” ?? Ik ben bijna over namelijk :slight_smile: