iMac, G5 20" of intel 17"

Ik ben al een tijdje aan het denken over een switch. Ik heb het gewoon een beetje gehad met Windows en de volgende versie beloofd niet veel beterschap (meer, en god mag weten wat er dit jaar nog afvalt). Daarom denk ik er aan om een iMac aan te schaffen.

Nu Apple naar intel is geswitcht krijg ik eigenlijk 2 keuzes:

• iMac 17" intel
  • iMac 20" powerpc G5

Ik gebruik zelf veel Photoshop, iTunes, Msn, Firefox (zou dan Camino nemen) en voor testwerk IE6 (moet dus geemuleerd worden), verder gebruik ik wat Office. Intel heeft op dit moment tot rond eind 2007 een flink nadeel qua performance voor Photoshop en Office. Daarna is hij wel een stuk sneller dan de G5, maar hoeveel? Ik heb 1 test gevonden van 2 17" iMacs, G5 tegen intel. Ik zoek eigenlijk een vergelijking tussen de iMac G5 20" en de iMac intel 17" omdat deze op dit moment maar 100 euro van elkaar af liggen.

Wat raden jullie aan? Toch gaan voor de intel, of nu snel een G5 halen? Of toch maar wachten tot eind dit jaar en dan meteen op volle snelheid Photoshop op de intel?

[quote:42a9ffabbd="brammutje"]Ik gebruik zelf veel Photoshop, iTunes, Msn, Firefox (zou dan Camino nemen) en voor testwerk IE6 (moet dus geemuleerd worden), verder gebruik ik wat Office. Intel heeft op dit moment tot rond eind 2007 een flink nadeel qua performance voor Photoshop en Office. Daarna is hij wel een stuk sneller dan de G5, maar hoeveel? Ik heb 1 test gevonden van 2 17" iMacs, G5 tegen intel. Ik zoek eigenlijk een vergelijking tussen de iMac G5 20" en de iMac intel 17" omdat deze op dit moment maar 100 euro van elkaar af liggen.[/quote:42a9ffabbd]

Voor Office is het verschil klein, eigenlijk nauwelijks merkbaar (de snelheid van de Mac compenseert de traagheid van Rosetta).

Voor Photoshop is het verschil natuurlijk groter, maar Photoshop is nog steeds goed werkbaar. Eind dit jaar komt de universele CS 3 uit.

iTunes en Firefox/Camino draaien prima op de Intel, Microsoft Network ook.

Geen reden om voor de (verouderde) G5 te kiezen denk ik zo.

behalve het grotere en betere scherm...

Ik zat eerst met het zelfde dilemma en ik heb besloten om nog even door te sparen voor een 20’’ intel iMac… Aan het einde van deze maand heb ik hem als het goed is :slight_smile:

Tsja, een iMac intel 20" zie ik eigenlijk niet zo zitten; 420 euro verschil voor 3", 0,17 Ghz en 90 Gb (ik krijg m'n huidige 80Gb schijf al niet vol). Een 20" scherm lijkt me wel erg fijn, maar 420 euro is me toch iets te bar.

Maar zijn hier mensen met ervaringen met PS CS1 of 2 op een iMac intel?

Juist, en dat prijsverschil is precies de reden waarom ik (zat in dezelfde dilemma als jou) voor de G5 20" ga... Maar blijkbaar moeten we wel opschieten als we die nog willen:

http://macwereld.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1185&Itemid=162

:?

[quote:6a7454fe72="à la Mac"]Voor Photoshop is het verschil natuurlijk groter, maar Photoshop is nog steeds goed werkbaar. Eind dit jaar komt de universele CS 3 uit.[/quote:6a7454fe72]Heb je een linkje naar de glazen bol à la Mac?

[quote:072e7db019="FreekMac"][quote:072e7db019="à la Mac"]Voor Photoshop is het verschil natuurlijk groter, maar Photoshop is nog steeds goed werkbaar. Eind dit jaar komt de universele CS 3 uit.[/quote:072e7db019]Heb je een linkje naar de glazen bol à la Mac?[/quote:072e7db019]Temeer omdat Adobe onlangs heeft aangegeven dat het begin 2007 wordt.... (kan zo gauw het nieuwsberichtje niet vinden).

Ten vroegste oktober, zij het berichtje, maar dat Adobe wel haast gaat maken om CS 3 zo vlug mogelijk uit te brengen. Dit jaar is dus zeker niet ondenkbaar.

a la mac, kom eens met een bron alsjeblieft.

Logisch nadenken:

April 2005 = lancering CS 2

18 maanden later:

Oktober 2006 = lancering CS 3

Ten vroegste natuurlijk, maar aangezien dat er in het artikel waarvan ik de plaats van ben vergeten wordt aangegeven dat Adobe zijn best doet (applaus!), zal het ook wel niet lang na oktober zijn. Misschien vlak voor Kerstmis?

Heb zelf een 20' mac, en een 17' (de laatste draagbaar). echter is voor photoshop het erg prettig werken op een 20' scherm. Eigenlijk is het met alles prettig werken.. je kunt zo'n berg informatie kwijt op het scherm.. Zou zelf dus echt voor een 20' gaan... doorsparen voor een intel.. of nu de g5. Als ik de keuze had : nu kopen of niet, dan ging ik voor het 20' scherm.

O ja, de G5 is niet meer te koop, zie [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=73108]dit[/url] topic.

ze hebben ze vast nog wel staan bij apple centres

Er zijn meer winkels dan alleen de Apple store...

[quote:edd35170a4="à la Mac"]Logisch nadenken:

April 2005 = lancering CS 2

18 maanden later:

Oktober 2006 = lancering CS 3

Ten vroegste natuurlijk, maar aangezien dat er in het artikel waarvan ik de plaats van ben vergeten wordt aangegeven dat Adobe zijn best doet (applaus!), zal het ook wel niet lang na oktober zijn. Misschien vlak voor Kerstmis?[/quote:edd35170a4]
Kortom: zelfverzonnen speculaties en vergeten bronnen. Roep svp geen dingen als ware het feiten.

A la Mac, als je geen bronnen hebt , kun je beter dit soort verzinsels achterwege laten, daar zit niemand op te wachten.

Ik heb een bron, ik weet alleen niet meer waar. Moet eens mens soms alle URL's uit zijn hoofd leren?

Nee. Maar áls je zo'n bericht plaatst en de indruk wekt dat het hier om een [b:adb7197ad1]feit[/b:adb7197ad1] gaat dan verwachten wij dat je een bronvermelding geeft.

Tering, drie mods die die jongen om een bron vragen... @mods: hebben jullie zelf de PB knop al gevonden? @a la mac: wil het niet erg doordringen? Lees de opmerkingen van de mods nog eens (een paar keer)....

[quote:40cd45c7bd="à la Mac"]Geen reden om voor de (verouderde) G5 te kiezen denk ik zo.[/quote:40cd45c7bd] Vind ik ook wel grappig, het komende half jaar (wilde gok van mij) zijn er zeker nog G5's te koop, maar ze zijn wel al verouderd.