iMac, G5 20" of intel 17"

naja...dat hangt ervan af waarvoor je ze wilt gebruiken en hoeveeleisend je bent als gebruiker. Ze mogen dan al verouderd zijn maar daarom worden ze her en der voor goede prijzen verkocht. Dan vind ik het in veel gevallen echt wel de moeit waard. We hebben nu denk ik een week een onze nieuwe iMac G5 20'' 2.0ghz/ 1.5gb. Ik vind het een pracht apparaat en me vader gebruikt eigenlijk alleen het CS2 pakket en daarvoor is ie juist perfect aangezien dat nog niet is geoptimaliseerd op de nieuwe intel machines.

[url=http://www.thinksecret.com/news/0603adobecreativesuite3.html]Hier[/url] is hij!

Tja, en dat is... een geruchten-site... die verspreiden voornamelijk gokwerk, maar dan onder een andere naam.

Adobe heeft zelf aangegeven pas begin 2007 CS3 klaar te hebben, als alles mee zit, want ze hebben zelf al aangegeven de grootste problemen te hebben om CS3 goed Intel-voorbereid te krijgen, en twijfelen dus zelf of ze die datum wel gaan halen.

Wat me vaak opvalt in dit soort topics is dat hoe jonger de gebruiker hoe hoger de eisen aan de hardware. Alleen het nieuwste van het nieuwste en het allersnelste is goed genoeg. Een G5 is veroudert, een 17" scherm is te klein. En plaatjes verprutsen gaat alleen met CS2. En met minder dan anderhalve gig geheugen is een computer al helemaal niet vooruit te branden. :sealed:

Dat is meestal omdat de jeugd vaak niet hoeft te betalen... daar zijn pappie en mammie voor.

Software idem dito… “Dan koop je nu toch even die 400 euro duurdere Intel Mac, en als CS3 uit komt download je die toch gewoon ?”

Nou, ik koop dan wel een iMac core duo 20'' met 1.5gb ram en een 265mb video kaart, maar ik heb er ZELF keihard voor gewerkt en ik verkoop ook mijn Mac Mini met alles er op en er aan waar ik ook zelf helemaal voor gewerkt en gespaard heb.. Ben er dan ook wel erug trots op als ik dalijk die €2.000 euro in me uppie bereik.. Ik vind trouwens wel dat volwassenen altijd alles gelijk meteen moeten kopen, en als ze even niet kunnen betalen lenen ze het maar ff of kopen ze maar even dat gene waar ze nu wel geld voor hebben.. Als je nou gewoon even iets meer geld opzei zet en spaart, kan je je zelf eens lekker verwennen.. :)

En als je die Intel straks hebt, ga je dan ook doorsparen voor Adobe en Macromedia Software...? Of leech je die even van internet ?

Veel mensen kopen een Mac om er geld mee te gaan verdienen, dus vaak is nieuwe hardware aankopen niet zo’n ramp, als er maar niet e kosten van nieuwe software bij komt… Dus als iemand moet kiezen tussen een G5 en een Intel, is de vraag dus ook of hij reeds software heeft, en of die software niet toevallig beter draait op een G5… heeft die persoon dat nog niet, blijft het feit dat de Intel duurder is, en dat de software nog niet volledig leverbaar is… en dat kun je je klanten ook niet vertellen, dat ze even een half jaartje moeten wachten op hun materiaal omdat de software nog niet leverbaar is.

@ wjgmspeedy

Ik ben 12, heb zelf geen computer, gebruik die van mijn ouders, is een G4, een 17" CRT scherm en met geen enkel betalend programma erop…

Nu he je het over wat jij hebt... wjgmspeedy heeft het over wat jij ( en je leeftijdsgenoten ) anderen adviseren.

:wink:

[quote:08cf02c49d]Wat me vaak opvalt in dit soort topics is dat hoe jonger de gebruiker hoe hoger de eisen aan de hardware. Alleen het nieuwste van het nieuwste en het allersnelste is goed genoeg. Een G5 is veroudert, een 17" scherm is te klein. En plaatjes verprutsen gaat alleen met CS2. En met minder dan anderhalve gig geheugen is een computer al helemaal niet vooruit te branden.[/quote:08cf02c49d]Ik moet zeggen, in vooroordelen opnoemen blink je uit...

Helaas, ik heb op dit moment geen eigen computer maar wel een hoop geld gespaard, dus vroeg ik me af wat ik het beste zou doen als ik een mac wilde. Photoshop is in mijn geval ook zeker niet om plaatjes te verprutsen.

[quote:971b2406df="brammutje"]....Ik moet zeggen, in vooroordelen opnoemen blink je uit...[/quote:971b2406df]

zoals wjgmspeedy al aangeeft is dat het hem opvalt, oftewel een constatering. En ééntje die idd door dit forum te lezen bevestigd wordt. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, anders was het een feit. :wink:

Het was een algemene opmerking die ik maaktje brammutje, niet speciaal op jou gericht. Eerder op a la mac die een G5 veroudert noemt. In ieder geval veel plezier met je Mac.

[quote:a8f8ac0acd="wjgmspeedy"]Het was een algemene opmerking die ik maaktje brammutje, niet speciaal op jou gericht. Eerder op a la mac die een G5 veroudert noemt. In ieder geval veel plezier met je Mac.[/quote:a8f8ac0acd]

Ik bedoelde met verouderd eerder (zoals in een ander topic) “lichtjes gedateerd” . Om de eenvoudige reden dat de Intel in veel gevallen (zoals opstarttijd) gewoon een pak sneller is dan de G5. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat de G5 beter is in het veelvoudig werken met dingen die niet draaien op de Intel, zoals voor PowerPC-Kernel extensions, screensavers en veel plug-ins.

O ja, Van Dale geeft bij ‘verouderd’ een verwijzing naar ‘gedateerd’, waar staar:

“Het stempel van zijn tijd dragend”

Wat niet betekent slecht, kijk maar naar de muziek :wink:

:? ik wilde een iMac G5 kopen maar wilde wachten tot 1 april, omdat geruchten de ronde deden over nieuwe macproducten... nou dit was uiteindelijk dus een slechte 1-april-grap, want er is (nog_ niks uitgekomen en ze hebben bij de resellers nu ook al de iMac G5 20" weggehaald :x :cry:

misschien toch maar voor de intel imac 17" gaan dan… Maar als je die 2 met elkaar vergelijkt, is de beeldkwaliteit van de 20" echt een stuk beter? en wat wil “1,83-GHz” precies zeggen? thanks

Gewoon gewoon doen: gewoon een gewone Intel-gebaseerde iMac kopen...

[quote:f368f7503c="Timberling"]:? ik wilde een iMac G5 kopen maar wilde wachten tot 1 april, omdat geruchten de ronde deden over nieuwe macproducten... nou dit was uiteindelijk dus een slechte 1-april-grap, want er is (nog_ niks uitgekomen en ze hebben bij de resellers nu ook al de iMac G5 20" weggehaald :x :cry:

misschien toch maar voor de intel imac 17" gaan dan… Maar als je die 2 met elkaar vergelijkt, is de beeldkwaliteit van de 20" echt een stuk beter? en wat wil “1,83-GHz” precies zeggen? thanks[/quote:f368f7503c]

de 20 inch is wat helderder denk ik, 1,83Ghz is de snelheid van de processor.

Ik vind juist de 17inch weer leuker, minder bulikg op je buro. De 20inch is met net iets te groot.

Vele mensen raden me aan om er 512mb geheugen extra erbij (bij de iMac waar standaard 512mb wordt geleverd) te kopen.. wat voor verbetering geeft het precies? De snelheid? Want ik werk nu op een computer waar ook 512mb inzit en ik vind dit ook wel redelijk vlot gaan

thanks!

Algemene vlotheid bij het draaien van meerdere applicaties/Rosetta-applicaties of zware applicaties (Photoshop e.d.)...

Ga voor die G5 staat nu zeer stevig in de schouwen met al de reute van software omzich heen! Tenzij je natuurlijk windshit wil gaan blowen op je Intel iMac. Anders zou ik voor die 20" gaan lekker scherm en voor die prijs kan je hem niet laten. Tegen dat intel goed ingeburgerd zal zijn bij de softwareproducenten zijn we toch een tijdje verder, of vergis ik mij ?