[quote=Karen Warmerdam url=http://www.onemorething.nl/community/topic/imac-g5-accepteert-geen-mac-os-x-10-4-10-5-8/ time=1436044113]Hoi applelovers!
Bij opstarten kreeg ik het akelige blauwe scherm met het mapje Finder/vraagteken. Meerdere pogingen gedaan via een gebrande CD en DVD met de OS X van internet geplukt. Hij blijft bij elke poging op de laatste 2% hangen en geeft dan aan dat er zich een fout tijdens het installatieproces heeft voorgedaan.
Heeft iemand van jullie nog een ideetje? Klopt het dat ik dit niet via USB op de iMac kan installeren? Ik ben benieuwd naar de reacties![/quote]
Hoi Karen,
Het is eigenaardig dat de installatie wordt afgebroken. Als je een OS X installeert, die bijv. bij een bepaald model Mac is geleverd, dan zegt hij al veel eerder in het installatie proces dat het niet kan. Hij geeft dan aan ‘deze versie van OS X kan niet op deze computer worden geïnstalleerd’ (als ik mij niet vergis).
Er bestaat wel een kans dat de OS X die je via internet hebt gehaald, eigenlijk een versie is die gestript is, om te installeren op een intel PC (zogenaamde Hackintosh variant). Dan staat er mogelijk wel nog het een en ander aan PPC (PowerPC) data op de schijf, maar niet voldoende om jouw G5 te installeren. Je zult dus op zoek moeten gaan naar een retail variant van OS X. Ik raad daarbij 10.4 aan.
Weet je zeker dat je de Harde Schijf het juiste format hebt gegeven bij het formatteren (HFS+, Journaled… geen FAT32)
Weet je welk model iMac G5 het is trouwens? Knip0020 heeft een scherpe opmerking. Het zou kunnen dat dit zo’n oude G5 is, dat er OS X 10.3 op stond van origine. Met een Retail versie van OS X 10.4 of 10.5 zou dit geen probleem mogen zijn overigens… die moet gewoon op een lege HD kunnen installeren, maar wie weet heb je gewoon niet een goede OS X installatie.
Verder zou je nog de standaard trucjes (even googlen) kunnen doen zoals NVRAM etc. resetten. Wie weet zit er iets te rommelen.
Tot slot: inderdaad, je kunt de iMac niet booten vanaf USB. Dus een G5 met een HD die niet wil starten, kun je niet installeren vanaf een USB CD ROM of een USB harddisk. Dat kan wel vanaf FireWire, maar dan moet de gekoppelde Mac wel een PPC variant van OS X op zijn HD hebben. Dus een intel Mac kun je niet gebruiken om vanaf te booten. Wel kun je een intel Mac FireWire DVD drive gebruiken, mocht je twijfelen aan de integriteit van je CD/DVD drive van je G5.
Daarvoor moet je de gekoppelde Mac starten in Target modus (even googlen; ik weet het niet precies uit mijn hoofd meer hoe), en de G5 starten met -ik geloof- ALT ingedrukt. Omdat je elke toetscombinatie al geprobeerd hebt, weet je dit w.s. al.
Nou… succes er maar weer mee.
Vervelend hoor als dingen niet lukken.
Kortom: ik twijfel op dit moment het meest aan de installatieschijven die je gebruikt. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: ga voor 10.4, en niet voor 10.5