Imac G5 eindelijk binnen! Maar....

Ik heb ondertussen m'n windows bak buiten gezwierd en ben dus met volle overtuiging begonnen met m'n externe maxtor harddisk aan te sluiten om zo al m'n opgeslagen films en muziek en zo over te zetten naar m'n Mac. Nu weigert m'n mac die externe harde schijf te lezen!! Ik heb de driver gedownload van de website van Maxtor en die staat nu als .pkg bestand op m'n bureaublad. Als ik daarop dubbelklik gebeurt er helemaal niets. Ik ben helemaal nieuw in mac-land, iemand die mij kan helpen? Ik moet echt aan die bestanden op m'n externe schijf zien te geraken... Alvast bedankt!

Ik zou beginnen met alle software-updates, en dan nog eens die pkg proberen. Probeer desnoods een andere poort van je Mac.

Andere optie is om te kijken of je schijf wel door het schijfhulpprogramma gezien wordt. Het schijfhulpprogramma staat in de map hulpprogramma’s, in de map programma’s.

[quote:7b5c15ac3c="unSOUND"]Ik zou beginnen met alle software-updates, en dan nog eens die pkg proberen. Probeer desnoods een andere poort van je Mac.

Andere optie is om te kijken of je schijf wel door het schijfhulpprogramma gezien wordt. Het schijfhulpprogramma staat in de map hulpprogramma’s, in de map programma’s.[/quote:7b5c15ac3c]

alle updates werden uitgevoerd en de schijf wordt herkend in schijfhulpprogramma, maar verder niks… Nuja, ik weet zowiezo al niet hoe ik naar die schijf kan bladeren, m’n mac staat hier nu een tweetal uurtjes, ik ken er nog totaal niks van.

als het een usb schijf is, niet in de poorten van je keyboord daar is te weinig stroom voor. dus achterin prikken. verder kan ik je niet helpen, heb zelf een lacie en toen ik de firewire kabel erin plugde werd de dchijf meteen herkend. verder als je de schijf ntsf geformateerd hebt, moet je hem wel weer formateren zodat je met de imac er ook op kan wegschrijven.

daan.

ie is rechtstreeks aangesloten op de fire wire achteraan de mac en is fat geformatteerd

[quote:06dfbe3d68="Timo.Sublimo"]de schijf wordt herkend in schijfhulpprogramma, maar verder niks... [/quote:06dfbe3d68] Klik eens op de naam van de schijf, en klik dan bovenin het venster op die ronde blauwe knop "activeer"... werkt dat ?

[quote:252ccfb403="hansenonline"] verder als je de schijf ntsf geformateerd hebt, moet je hem wel weer formateren zodat je met de imac er ook op kan wegschrijven. [/quote:252ccfb403]

Dan moet je wel eerst zorgen dat je data veilig staat. Want die overleefd geen format!

Bij voorkeur die data ff op je PC zetten, met Mac formatteren in FAT32, en dan terug op de schijf. Dan nog eens proberen…

En dat voor een Mac-leek :innocent:

[quote:decbb1c592="unSOUND"][quote:decbb1c592="Timo.Sublimo"]de schijf wordt herkend in schijfhulpprogramma, maar verder niks... [/quote:decbb1c592] Klik eens op de naam van de schijf, en klik dan bovenin het venster op die ronde blauwe knop "activeer"... werkt dat ?[/quote:decbb1c592]

werkt niet… :frowning:
de schijf zelf is perfect in orde en is fat32 indeling, ik begrijp er niks van

kan er mij iemand zeggen wat ik met dat .pkg bestand moet aanvangen? misschien helpt het als de driver geinstalleerd geraakt hé...

Kun je eens een screenshot maken van het schijfhulpprogramma als je op de schijf hebt geklikt ?

( Appeltje-shift-3 )

En die dan op het forum posten of naar mij mailen ?

De pkg zou gewoon moeten starten als je erop dubbelklikt… of klik hem eens aan, en druk op je toetsenbord appeltje-o. Welk model schijf is het ? Dan zoek ik even met je mee…

[quote:92a3e41ac5="unSOUND"]Kun je eens een screenshot maken van het schijfhulpprogramma als je op de schijf hebt geklikt ?

( Appeltje-shift-3 )

En die dan op het forum posten of naar mij mailen ?

De pkg zou gewoon moeten starten als je erop dubbelklikt… of klik hem eens aan, en druk op je toetsenbord appeltje-o. Welk model schijf is het ? Dan zoek ik even met je mee…[/quote:92a3e41ac5]

De schijf is een maxtor one touch II.
ik heb de schermafbeelding doorgestuurd naar je hotmail adres (daar 'k nie weet hoe ik deze hier in een bericht op het forum kan plaatsen).
Als ik dubbelklik op dat pkg bestand dan verschijnt er kort even een soort van harde schijf icoontje onderaan in beeld maar dat verdwijnt direct terug.

Te zien aan de screenshot ziet OS X geen partitie op de schijf... dus die kan hij ook niet activeren...

Wat je het beste even kunt doen, is de schijf loskoppelen, je Mac herstarten, dan nogmaal die pkg proberen, en dan de schijf er pas weer in steken… ik ga intussen even het internet afstruinen naar andere oplossingen…

Ik vind 't echt nie... Ik ga 't mij nog beklagen dat 'k een mac gekocht heb... Ik moet echt aan die bestanden op m'n externe harde schijf geraken. Nu weet ik nog altijd niet wat aan te vangen met dat .pkg bestand...

Volgens de site zou de pkg eerst gemachtigd moeten worden voor hij start, dat zou kunnen betekenen dat je eerst je rechten moet herstellen, hoewel ik het vreemd zou vinden bij een nieuwe Mac.

Om dat de doen, open je het schijfhulpprogramma, en klik op de partitie waar OS X op staat. Klik op het tabblad Schijf-EHBO, en klik onderaan op “herstel volumebevoegdheden”. Als dat klaar is herstart je je Mac, en probeer de pkg dan nog eens.

[quote:007ae43260="Timo.Sublimo"](daar 'k nie weet hoe ik deze hier in een bericht op het forum kan plaatsen). [/quote:007ae43260]

Check this! :slight_smile:

[quote:e4c6bd8ebc="Timo.Sublimo"][quote:e4c6bd8ebc="unSOUND"]Ik zou beginnen met alle software-updates, en dan nog eens die pkg proberen. Probeer desnoods een andere poort van je Mac.

Andere optie is om te kijken of je schijf wel door het schijfhulpprogramma gezien wordt. Het schijfhulpprogramma staat in de map hulpprogramma’s, in de map programma’s.[/quote:e4c6bd8ebc]

alle updates werden uitgevoerd en [color=red:e4c6bd8ebc]de schijf wordt herkend in schijfhulpprogramma[/color:e4c6bd8ebc], maar verder niks… Nuja, ik weet zowiezo al niet hoe ik naar die schijf kan bladeren, m’n mac staat hier nu een tweetal uurtjes, ik ken er nog totaal niks van.[/quote:e4c6bd8ebc]
Je moet de schijf formateren naar Mac OS Extended of Mac OS Extended Journaled dan kan je schijf pas gebruiken.
Weet niet of er dingen op staan die van belang zijn, want bij Initialiseren van de schijf gaan de oude gegevens verloren.

Wil jij geen onzin verkondigen ? Dank u.

Drive Format for OS X Maxtor requires that you re-format your drive for proper operation. For details, refer to the Connecting the Drive section in Chapter 2 of the User’s Guide, on the install CD

Ik heb hier 2 schijven staan die gewoon in FAT32 zijn geformatteerd, en die werken prima.

Probleem is momenteel dat de update van Maxtors FireWire driver niet geïnstalleerd kan worden, om de een of andere reden wil deze niet starten.

ondertussen heb ik die zogezegde driver update wel kunnen installeren, maar het helpt niks. formatteren kan niet, want dan ben ik alles kwijt en ik heb momenteel geen mogelijkheid om die bestanden ergens anders te gaan opslaan. En de schijf is zeker niet defect... Mac neemt bij mij geen goeie start dus...